Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Wibbe skrev:Tjena!
Vilken typ av aluminium bör man använda om man ska svetsa dit material på en Suzuki GSX-R 1100 ram? Nån som vet?
Tack på förhand!
andersson turbo skrev:matrialet i ramar lär ska vara av 7020 spec samma som i jmc swingarna vilket inte kräver efterbehandling ( härdning) men det går alldeles utmärkt att skarva på med 4212 ( 6082) svetsas med al mg5
man bör dock låta prylar som utsäts för last ligga i 2 veckor om man inte kan köra i ugn 180 grader i minimum 5 timmar
man kan ju övertala den lokala pizzabagaren att lägga in sin mc ram i pizza ugnen hehe![]()
Ps ska du till tullinge Wibbe? då kan vi diskutera kopplingar där annars slå en signal
Peter
andersson turbo skrev:matrialet i ramar lär ska vara av 7020 spec samma som i jmc swingarna vilket inte kräver efterbehandling ( härdning) men det går alldeles utmärkt att skarva på med 4212 ( 6082) svetsas med al mg5
man bör dock låta prylar som utsäts för last ligga i 2 veckor om man inte kan köra i ugn 180 grader i minimum 5 timmar
man kan ju övertala den lokala pizzabagaren att lägga in sin mc ram i pizza ugnen hehe![]()
Ps ska du till tullinge Wibbe? då kan vi diskutera kopplingar där annars slå en signal
Peter
Vad är att föredra när det gäller gängor i materialet. Behöver några m10 gängor. Gänga 1,25 eller 1,50 direkt i aluminiumet eller sätta i helicoil stålgänga?
Sätter jag i en sådan får det bli 1,50 gänga. Vet dock att 1,25 hör mera hemma på en mc.
Vad är starkast?
Helicoil ger ju förvisso en starkare gänga men är inget som jag gärna skulle montera förebyggande. De är ofta ganska trist jobba med helicoilade gängor som sällan sitter fast så som man önskar.
Ofta vill dom följer med ut, oftast knappt märkbart men ibland leder det till att dom låser fast mot hålet i den fastskruvade detaljen och därpå klämmer fast skruven.
Ibland följer de med neråt utan att man märker det och där kan det också bli låsningseffekter eftersom gängtapparna ju är lite koniska i början och därmed inte gängar fullt ända ner i botten på ett hål.
Loctite gör ju situationen bättre men jag vet inte hur länge det håller för rörelserna ifall det handlar om delar som skruvas av och på ofta.
12.9 skruv har ju sämre ytbehandling och blir lätt rostiga och fula så fundera gärna på om det inte räcker med vanlig 8.8.
Hur är det med Timesert-insatser? De måste vara mer stabila eller? På blocket till min ena hoj (motor från DR650SE) så är gängorna till blockhalvorna utförda med stålinsatser, och jag gissar att det är tänkt för att det ska hålla bättre i längden.
Inga rostfria, har för mig Youtubern "the workshop" hade sådana på något eftermonterat motorskydd som gick av.
Någon mer här som prenumererar på hans kanal förresten?
Fått mycket svar och minst sagt underhållning via hans kanal under 3 år nu. Svordomarna är kung , översatt: -Om du inte kan ta kritik, vafan gör du på Youtube?!Hur orkar du höra på den drygskallen? Förutom att han skull behöva lära sig artikulera i stället för hans sluddriga uttal, verkar han mest njuta av att häckla Delboy. (som iofs pratar strunt många gånger)
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |