Vilken typ av aluminium till Suzuki ramar?

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Tjena!

Vilken typ av aluminium bör man använda om man ska svetsa dit material på en Suzuki GSX-R 1100 ram? Nån som vet?

Tack på förhand!
 
Wibbe skrev:
Tjena!

Vilken typ av aluminium bör man använda om man ska svetsa dit material på en Suzuki GSX-R 1100 ram? Nån som vet?

Tack på förhand!

Har för mig att den frågan varit uppe tidigare, undrar om inte det var Anderssonturbo som hade svaret på den frågan?
 
Tigtråd

Esab OK Tigrod 18.05 har jag använt funkar utmärkt.
Denna tråd går till det mesta även 18.04 men den blir väldigt matt i
svetsfogen. Är själv licens svetsare.
 
OK, hittade inte på den tråden...Men tackar!

Svetsar inte aluminium själv så vi får se vad svetsaren själv säger.
 
matrialet i ramar lär ska vara av 7020 spec samma som i jmc swingarna vilket inte kräver efterbehandling ( härdning) men det går alldeles utmärkt att skarva på med 4212 ( 6082) svetsas med al mg5

man bör dock låta prylar som utsäts för last ligga i 2 veckor om man inte kan köra i ugn 180 grader i minimum 5 timmar

man kan ju övertala den lokala pizzabagaren att lägga in sin mc ram i pizza ugnen hehe :banana

Ps ska du till tullinge Wibbe? då kan vi diskutera kopplingar där annars slå en signal

Peter
 
andersson turbo skrev:
matrialet i ramar lär ska vara av 7020 spec samma som i jmc swingarna vilket inte kräver efterbehandling ( härdning) men det går alldeles utmärkt att skarva på med 4212 ( 6082) svetsas med al mg5

man bör dock låta prylar som utsäts för last ligga i 2 veckor om man inte kan köra i ugn 180 grader i minimum 5 timmar

man kan ju övertala den lokala pizzabagaren att lägga in sin mc ram i pizza ugnen hehe :banana

Ps ska du till tullinge Wibbe? då kan vi diskutera kopplingar där annars slå en signal

Peter

Bra o veta tack :tummenupp La ett cert med almg5 för 2 årsen (halvautomat) satan va den tråden rök o spotta jämfört med almg3
 
andersson turbo skrev:
matrialet i ramar lär ska vara av 7020 spec samma som i jmc swingarna vilket inte kräver efterbehandling ( härdning) men det går alldeles utmärkt att skarva på med 4212 ( 6082) svetsas med al mg5

man bör dock låta prylar som utsäts för last ligga i 2 veckor om man inte kan köra i ugn 180 grader i minimum 5 timmar

man kan ju övertala den lokala pizzabagaren att lägga in sin mc ram i pizza ugnen hehe :banana

Ps ska du till tullinge Wibbe? då kan vi diskutera kopplingar där annars slå en signal

Peter

Tackar! Tror jag skippar resten av tävlandet i år, ekonomin är HÅRT belastad i år! Nu väntar en ombyggnation av ram plus eventuellt nytt grenrör och turbo, och framför ALLT, nått ska göras åt kopplingen!!! hehe

Jag hör av mig!!
 
Om man vill tillverka en ramdel som INTE ska svetsas, går det då fint att använda 6082 (6082 t6 tror jag den heter tom) Gammal tråd, men vill kolla så jag förstått saken rätt.
 
Ja, 6082-T6 (T6 = varmåldrad) kan du använda. En ofta använd legering när hållfasthet prioriteras framför fin yta.
Kolla även: https://www.hydro.com/sv-SE/produkt...filer/legeringar-for-strangpressade-profiler/
"Legering 6082
Den här legeringen passar inte för dekorativ anodisering men är ett utmärkt val för byggnadskomponenter och konstruktionsdelar med hög hållfasthet. 6082 används bland annat till golv- och släpvagnsprofiler.
"

(Har jobbat med Al-profiler i 22år så lite kan jag..)
 
Vad är att föredra när det gäller gängor i materialet. Behöver några m10 gängor. Gänga 1,25 eller 1,50 direkt i aluminiumet eller sätta i helicoil stålgänga?
Sätter jag i en sådan får det bli 1,50 gänga. Vet dock att 1,25 hör mera hemma på en mc.

Vad är starkast?
 
Oj vilken gammal tråd hehe . 6082 är bra material och går utmärkt att både svetsa och eloxera. Vad är det för belastning på detaljen du vill tillverka? 1,25 eller 1,5 gänga har mindre betydelse bara man har bra gängverktyg och kör tighta hål. Montera aldrig helicoil i onödan , i mitt tycke en nödlösning
 
Vad är att föredra när det gäller gängor i materialet. Behöver några m10 gängor. Gänga 1,25 eller 1,50 direkt i aluminiumet eller sätta i helicoil stålgänga?
Sätter jag i en sådan får det bli 1,50 gänga. Vet dock att 1,25 hör mera hemma på en mc.

Vad är starkast?

Helicoil eller motsvarande är väl att föredra i min mening om det är en reparation. Som Andersson säger så håller gängan i aluminiumet för det mesta. Beror på vad det är du tänkt göra.
 
Tackar! Det ska väl kunna utsättas för hög belastning om jag säger så. Gängar jag direkt i aluminiumet så får jag långa gängor på 2-3cm och det känns väl bra och förmodligen stadigt.

Kör med insex i 12.9 och 1,25 då.

Inga rostfria, har för mig Youtubern "the workshop" hade sådana på något eftermonterat motorskydd som gick av.

Någon mer här som prenumererar på hans kanal förresten?
 
Last edited:
Helicoil ger ju förvisso en starkare gänga men är inget som jag gärna skulle montera förebyggande. De är ofta ganska trist jobba med helicoilade gängor som sällan sitter fast så som man önskar.

Ofta vill dom följer med ut, oftast knappt märkbart men ibland leder det till att dom låser fast mot hålet i den fastskruvade detaljen och därpå klämmer fast skruven.
Ibland följer de med neråt utan att man märker det och där kan det också bli låsningseffekter eftersom gängtapparna ju är lite koniska i början och därmed inte gängar fullt ända ner i botten på ett hål.

Loctite gör ju situationen bättre men jag vet inte hur länge det håller för rörelserna ifall det handlar om delar som skruvas av och på ofta.

12.9 skruv har ju sämre ytbehandling och blir lätt rostiga och fula så fundera gärna på om det inte räcker med vanlig 8.8.
 
Helicoil ger ju förvisso en starkare gänga men är inget som jag gärna skulle montera förebyggande. De är ofta ganska trist jobba med helicoilade gängor som sällan sitter fast så som man önskar.

Ofta vill dom följer med ut, oftast knappt märkbart men ibland leder det till att dom låser fast mot hålet i den fastskruvade detaljen och därpå klämmer fast skruven.
Ibland följer de med neråt utan att man märker det och där kan det också bli låsningseffekter eftersom gängtapparna ju är lite koniska i början och därmed inte gängar fullt ända ner i botten på ett hål.

Loctite gör ju situationen bättre men jag vet inte hur länge det håller för rörelserna ifall det handlar om delar som skruvas av och på ofta.

12.9 skruv har ju sämre ytbehandling och blir lätt rostiga och fula så fundera gärna på om det inte räcker med vanlig 8.8.

Hur är det med Timesert-insatser? De måste vara mer stabila eller? På blocket till min ena hoj (motor från DR650SE) så är gängorna till blockhalvorna utförda med stålinsatser, och jag gissar att det är tänkt för att det ska hålla bättre i längden.
 
Inga rostfria, har för mig Youtubern "the workshop" hade sådana på något eftermonterat motorskydd som gick av.

Någon mer här som prenumererar på hans kanal förresten?

Hur orkar du höra på den drygskallen? Förutom att han skull behöva lära sig artikulera i stället för hans sluddriga uttal, verkar han mest njuta av att häckla Delboy. (som iofs pratar strunt många gånger)
 
Håller med two stroke till fullo där , det var lite så jag menade

Insatsgängan blir starkare därför att skruven blir ju liksom ett nr större men det är sällan det som är problemet

Timesert är betydligt bättre , dom expanderas på plats men åter igen en reparationslösning

Man kan ju köra 10,8 ytbehandlad ( 12,9 som ytbehandlas blir tydligen just 10,8 )
 
Hur orkar du höra på den drygskallen? Förutom att han skull behöva lära sig artikulera i stället för hans sluddriga uttal, verkar han mest njuta av att häckla Delboy. (som iofs pratar strunt många gånger)
Fått mycket svar och minst sagt underhållning via hans kanal under 3 år nu. Svordomarna är kung , översatt: -Om du inte kan ta kritik, vafan gör du på Youtube?! :hihi

Eller Krom-kuks-priset 2019 (Chrome cock award)
:rofl :rofl :tummenupp https://m.youtube.com/watch?v=4gktwVbjEcQ
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top