Vilken typ av hoj passar till uppkörningen?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Har dessa att välja på.
Vilken är "bäst" ?
1 och 2 är gratis att låna.

1.
svartrod-sida-hub.gif

2.
Cruiser5.jpg

3.
Eller hyra körskolans 750 för 1000 spänn !!!!!!
mc-kawasaki-99-zr7-bla.gif

Last edited:

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Garanterat nr3, men en tusing är en tusing.. Sen beror det nog till viss del på vilken du är van vid.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
3.
Den är lika som min ju, fasst större och kraftigare givetvis.
Fasst.. 1000 spänn är ju 1000 spänn.. :(

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Van och van. Styre och två hjul är viktigast.
Och som sagt 1000spänn + uppkörningen och så kuggar man och då är det 1000spänn + uppkörningen igen.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Jag körde själv upp på en ER-5:a (3:an), och jag måste säga att den var grymt lättkörd!
Garagevändningen var busenkel med den, speciellt om man jämför med min gamla NSR som jag körde upp med för A1 kort...hyr den, vettja, med en sån lättkörd hoj KAN du inte kugga! :fakta :tummenupp

Bergis

Båda hjulen i backen!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZ6-n -04
helt klart 3. annars är nog 2:an bättre än 1:an då det garanterat finns folk som kuggar en för de tror man ska köra ihjäl folk.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Ska han köra upp för A så går det ju inte med er5:an men körskolans 750är nog ett bra val men ta en lektion på den först isåfall så du blir van den,om du inte redan gjort det förstås.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Grejen är att det ska bli så billigt som möjligt.
3an är självklart bäst men dyrt och krångligt att låna.

Sen räknar jag med att kugga minst en gång och då blir det 1000spänn till osv.

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Körde upp på min GSXR-750 -92:a härom veckan, inga problem!

Men du kanske borde testa att göra vändningen o konbanan ett par ggr innan med den i sånnafall.

Lycka till!

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Jaaaaa....ser det nu....750 va de ju... :rolleyes:
Jaja...de ser likadana ut, så de borde vara lika simpelt! :crash

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
McFille skrev:
Jaaaaa....ser det nu....750 va de ju... :rolleyes:
Jaja...de ser likadana ut, så de borde vara lika simpelt! :crash

Inte samma sak, men faktiskt är 750:n (som man behöver om man ska ta A-kort utan restriktioner) lättare att göra garagevändning med och köra konbanan. Lite lägre tyngdpunkt och bättre bottenvrid i motorn.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Tänk att du är en körkortsinspektör och en privatiskt skall köra upp för bil.

En elev kommer med en Porsche 911, och den andra med en Volkswagen Golf.

Tänk nu att du är en fördomsful körkortsinspektör, vilka tankar går genom ditt huvud? Vilken elev tror du håller hastighetsbegränsningarna på vägen hem efter provet och släpper tanter över gatan? Vilken elev tror du är mest benägen att överskatta sin förmåga? Vilken av de två är mest benägen att hamna i diket? Särkskillt med tanke på att föraren av Porschen är en ung man.

Kom ihåg att jag inte frågade om vad DU tror dom här sakerna, utan vad Mr Det-är-jag-som-skall-ge-dig-ditt-körkort tycker och framförallt tänker. Utåt sett visar han kanske inte en min, och skulle säkert inte erkänna sina tanker, möjligen inte ens för sig själv. Men alla har fördomar, och frågan är om det är rätt tillfälle att utmana folks fördomar vid sin uppkörning.

Det *ska* inte vara på det sättet, men *är* det på det sättet. Frågar du mig så tror jag absolut att du löper större risk att bli kuggad om du kör upp på en racer jämfört med samma körprestation på en mjukis-mc.

Så för att vara kortfattad, nr:3.

Är du privatist och räknar med att kugga på första, kör då den svängen med en hoj du får låna billigt. För då blir du kuggad oavsett hur du kör och vad du åker på (iaf med cirka 75% säkerhet). Ta sedan och kör omgång två med den hyrda hojen som får vv-gubben att må bra i själen.

Last edited:

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Varför ska du kugga???
Kan du inte köra hoj så träna mer! :rolleyes:
Att man är privatist betyder inte att man är automatiskt kuggad, däremot är det så att körskolan vet vad man ska träna på...
Hyr no 3, se till att klara uppkörningen så är saken biff, jag har tre behörigheter på körkortet och har bara gjort 3 uppkörningar, jag har aldrig tagit en lektion men däremot tränat ganska mycket innan uppkörningarna... :1pajas
Lycka till, jag håller tummarna! :whip

Fredrik :squid

elfuego

Elfuego håller stumt!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1:a -00
Jag körde upp med min ninja som jag hade förra året. Det gick skitbra. Förarprövaren tyckde det var bra att jag körde upp med den hoj som jag skulle köra när jag hade fått kortet. Sen tyckte han nog att det var ganska kul att se en sporthoj på uppkörningen. Så kör du med nr 1 om du kan köra den.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag skulle nog rekommendera att övningsköra samt köra upp med en 750+ 'offroad'. Lättmanövrerade, stabila, enkla att hålla balansen på, bra sittställning och så. Jag körde upp på en Africa Twin. :tummenupp

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Ok, han kan inte köra upp på Duken för att det är för få kubik i den för att ta tungt kort.

Men jag antar att du är rätt van körtekniken på duken, så se om du kan hitta en körskola som har typ en borrad Suzuki DR 650 eller liknande. Då kommer uppkörningen att gå galant. Det är den typen av hoj som nästan uteslutningsmässigt använd här i Östersund. har en kompis som har en Duke och han gjorde precis så. Tränade mycket själv på den, sedan tog han en dubbellektion på körskolan så han fick prova den och att körskolläraren såg att han kunde. Sedan klarade han uppkörningen galant.

Annars är uppkörningsmännen inte alls speciellt fördomsfulla när det gäller MC numera. Vet dom som kört upp på R1or och klarat sig, det gäller bara att kunna hantera den hoj man sitter på.

/Pajje

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SSB skrev:
Kom ihåg att jag inte frågade om vad DU tror dom här sakerna, utan vad Mr Det-är-jag-som-skall-ge-dig-ditt-körkort tycker och framförallt tänker. Utåt sett visar han kanske inte en min, och skulle säkert inte erkänna sina tanker, möjligen inte ens för sig själv. Men alla har fördomar, och frågan är om det är rätt tillfälle att utmana folks fördomar vid sin uppkörning.

Det *ska* inte vara på det sättet, men *är* det på det sättet. Frågar du mig så tror jag absolut att du löper större risk att bli kuggad om du kör upp på en racer jämfört med samma körprestation på en mjukis-mc.

Så för att vara kortfattad, nr:3.

Är du privatist och räknar med att kugga på första, kör då den svängen med en hoj du får låna billigt. För då blir du kuggad oavsett hur du kör och vad du åker på (iaf med cirka 75% säkerhet). Ta sedan och kör omgång två med den hyrda hojen som får vv-gubben att må bra i själen.

Jag körde upp med en ZXR 750. Hade även helställ på mig. Han sa ingenting om hojen eller att jag hade raceställ på mig, enda han klagade på var att packboxarna läckte lite. Annars ingenting. Dock sa han när vi mätte upp garagevändningen att han trodde att jag skulle behöva halva flygfältet med glimten i ögat.

Så jag tror det är väldigt från person till person som är inspektör.

Fast jag tror 3an är gaaaaanska så mycket lättare att köra upp på än de andra.

Last edited:
Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...