SSB skrev:Tänk att du är en körkortsinspektör och en privatiskt skall köra upp för bil.
En elev kommer med en Porsche 911, och den andra med en Volkswagen Golf.
Tänk nu att du är en fördomsful körkortsinspektör, vilka tankar går genom ditt huvud? Vilken elev tror du håller hastighetsbegränsningarna på vägen hem efter provet och släpper tanter över gatan? Vilken elev tror du är mest benägen att överskatta sin förmåga? Vilken av de två är mest benägen att hamna i diket? Särkskillt med tanke på att föraren av Porschen är en ung man.
Kom ihåg att jag inte frågade om vad DU tror dom här sakerna, utan vad Mr Det-är-jag-som-skall-ge-dig-ditt-körkort tycker och framförallt tänker. Utåt sett visar han kanske inte en min, och skulle säkert inte erkänna sina tanker, möjligen inte ens för sig själv. Men alla har fördomar, och frågan är om det är rätt tillfälle att utmana folks fördomar vid sin uppkörning.
Det *ska* inte vara på det sättet, men *är* det på det sättet. Frågar du mig så tror jag absolut att du löper större risk att bli kuggad om du kör upp på en racer jämfört med samma körprestation på en mjukis-mc.
Så för att vara kortfattad, nr:3.
Är du privatist och räknar med att kugga på första, kör då den svängen med en hoj du får låna billigt. För då blir du kuggad oavsett hur du kör och vad du åker på (iaf med cirka 75% säkerhet). Ta sedan och kör omgång två med den hyrda hojen som får vv-gubben att må bra i själen.
WestW skrev:Det är sånt jag inbillar mig också. Vare sig han/hon vill eller inte så har dom fördomar/omedvetna tankar.
Tänkte att därför kan det vara bäst med nr 3, ett stort + är ju att det är körskolanshoj så då kanske men kommer lättare undan. Tyvärr så är det ju dom där 1000kr. Nr 2 är gratis men tyvärr jobbig att köra upp på.
SSB skrev:Tänk att du är en körkortsinspektör och en privatiskt skall köra upp för bil.
En elev kommer med en Porsche 911, och den andra med en Volkswagen Golf.
Du har visst inte sett WestW:s Goffe...![]()
![]()
WestW skrev:Nervös, privatist, har otur med allt osv
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |
![]() |
Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson
Foto: Joachim Cruus Inf... |
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|
![]() |
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier
All Rights Reserved Pire... |
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |