Vilken utgångspunkt ger roligaste fightern?

Kjelle69

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Ort
Koskullskulle
Hoj
Några skojiga hojar
Då tänker jag främst hanteringsmässigt och motormässigt, inte design.
Vilken hoj skall man välja att bygga ifrån om man vill ha en jävligt kul hanterbar hoj ?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Någonting med bra motor i. En motor med lite ork och kraft även på låga varv. Dvs 750cc och upp till 1000cc.
Sen skall den vara hanterbar vilket betyder att det optimala är att ha en sporthoj som grund. Sporthojar är också ganska lätta vilket är en stor fördel.

Går du efter dom kriterierna så har du det urvalet Atlas presenterade: ZX-9R, CBR900RR, YZF-R1, GSX-R750/1000.

Sen visst man kan bygga på många andra hojar också men dessa är det optimala valet enligt mig.
Mycket motor, bra chassi & låg vikt är ledorden.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Snygg ram skulle jag påstå är nåt av det viktigaste. Ska du inte byta tanken så se till att köpa en med snygg tank, d.v.s. gsxr -85-88(ja eller den första modellen) går bort både p.g.a. ram och tank.
 

Henning

offroader
Gick med
6 May 2004
Ort
Harstad
Hoj
FXR
Heisann :) før jeg begynte å bygge R1 så satt jeg opp en liste med kriterier:

Bra med dreiemoment: dvs fra 900 og opp
Lett å håndtere: dvs XX, 12R og Busa blir litt store

Så hadde jeg endel andre kriterier, skulle ikke være ram air hull i ramma og det skulle være USD (opp ned) gaffel. Så da endte jeg opp med R1. Neste gang du kommer til Harstad kan du få ta deg en prøvetur.

Et annet undervurdert alternativt er jo Suzuki tl1000 S eller R da får du verdens beste v-twin i ett lett og handterbart chassis.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag använde liknande kriterier som andra när jag valde utgångspunkt. Fördelen som jag kom fram till att använda en hyfsat ny sporthoj som objekt är att chassi, bromsar, ram och motor redan är top of the line så man behöver inte börja med att plöja ned 20 - 30 000:- på att fixa ny fjädring och trimma motorn.

Sen tittade jag mest på hur bakdelen såg ut eftersom jag visste att jag inte skulle ha möjlighet att byta den så jag valde en hoj med, enligt med, snygg originalhäck.

Nackdelen med en hyfsat ny sporthoj är naturligtvis försäkringen och i vissa fall även inköpspriset, i alla fall om du köper en i gott skick. Köp en med trasiga eller inga kåpor men som är i fint mekaniskt skick så kan du komma ned ganska rejält i pris.

Jag hade också bestämt mig för en R1:a men när min hoj dök upp så var det ett för bra erbjudande för att låta passera förbi.

//Eric
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Kjelle69 skrev:
2180721 Då tänker jag främst hanteringsmässigt och motormässigt, inte design.
Vilken hoj skall man välja att bygga ifrån om man vill ha en jävligt kul hanterbar hoj ?


Du behöver inte ha en literhoj för att ha en kul fighter. Kawa 636 blir fin fin som fighter. Själv kör jag gsxr 400 fighter, kanske lite liten motormässigt men väger å andra sidan inte många kilon - :tummenupp

lycka till!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
matte_mannen skrev:
2182217 Du behöver inte ha en literhoj för att ha en kul fighter.
Definitivt inte. Man kan ha riktigt roligt med mycket midre också.
Jag förkastar absolut inte dom mindre fighterserna byggda på hojar runt 600 cc.
Har själv provkört flertal roliga fighters i den klassen.

Men ifall man skall ha det optimala när det gäller prestanda och hanterbarhet så ligger 900-1000cc klassen bättre till.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
matte_mannen skrev:
2182217 Du behöver inte ha en literhoj för att ha en kul fighter. Kawa 636 blir fin fin som fighter. Själv kör jag gsxr 400 fighter, kanske lite liten motormässigt men väger å andra sidan inte många kilon - :tummenupp

lycka till!

Håller med, med tanke på att just 636:an verkar populär hos stuntarna så kan den ju inte vara alltigenom dålig.

//Eric
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
DR-Zätare skrev:
2181184 Jag använde liknande kriterier som andra när jag valde utgångspunkt. Fördelen som jag kom fram till att använda en hyfsat ny sporthoj som objekt är att chassi, bromsar, ram och motor redan är top of the line så man behöver inte börja med att plöja ned 20 - 30 000:- på att fixa ny fjädring och trimma motorn.

Sen tittade jag mest på hur bakdelen såg ut eftersom jag visste att jag inte skulle ha möjlighet att byta den så jag valde en hoj med, enligt med, snygg originalhäck.

Nackdelen med en hyfsat ny sporthoj är naturligtvis försäkringen och i vissa fall även inköpspriset, i alla fall om du köper en i gott skick. Köp en med trasiga eller inga kåpor men som är i fint mekaniskt skick så kan du komma ned ganska rejält i pris.

Jag hade också bestämt mig för en R1:a men när min hoj dök upp så var det ett för bra erbjudande för att låta passera förbi.

//Eric

Fzr 1000.
138 hp på bakhjulet, endast luftburksmoddad och bestyckad.
BILLIG försäkring, 1400 spänn helår.
Bra chassi (för sin ålder, förstås...)
Bultad bakram, perfekt om du vill byta bakdel.
BILLIG i inköp.

Bara att sätta igång och bygga :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top