Vilken växel slits mest?

BPM

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Kävlinge
Hoj
Kawa ZX6R fighter, KTM 640 SM, FZR 1000
Vilken växel slits mest respektive minst på en mc?

Någon som vet hur det brukar ligga till?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
2:an brukar braka först på de flesta lådor medan högsta växeln brukar ha det lättast.
Men det finns ju motexempel
/J
 
Last edited:

BPM

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Kävlinge
Hoj
Kawa ZX6R fighter, KTM 640 SM, FZR 1000
Okej men högsta växeln används ju betydligt längre och "mer".

Men den typen av slitage är inte alls i närheten all den stryk som 2an i regel får?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Okej men högsta växeln används ju betydligt längre och "mer".

Men den typen av slitage är inte alls i närheten all den stryk som 2an i regel får?

Det är normalt inte kuggflankerna som går sönder, det är klorna samt även skiftgafflarna på aktuell växels drevpar.

Det är mao i- och urläggningen av växlarna som sliter. 2:an passeras mest, om man inte har friläget längst ned. Högsta växeln passeras minst.

Därtill är det mest "klonk" när man lägger i tvåan eftersom man passerar friläget då. Plus att folk som ska lära sig köra på bakhjulet gör rätt fula växlingar till tvåan innan de blivit varma i kläderna. Härav är det oftast tvåan man misslyckas med. En missad växel sliter på klorna.
 

BPM

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Kävlinge
Hoj
Kawa ZX6R fighter, KTM 640 SM, FZR 1000
Aha, det var det jag misstänkte, men om man frånser i- och urläggning och bara kikar på dreven.

Hur ser det ut då?
 

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Bästerås
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Det beror nog på vilken typ av hoj det är också.
På min Yamaha 426F, vilken gått mestadels som motard på gatan, gick 5:ans växel först. Det ska tydligen vara vanligt enligt vad jag hört. Sen gick 3:ans växel, vilket är den växel jag nog använt mest då hojen även gått på isbana och lite i skogen.
Det beror säkert på hur man kör också. Min har gått hårt. :yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aha, det var det jag misstänkte, men om man frånser i- och urläggning och bara kikar på dreven.

Hur ser det ut då?

Ok. Om man blott intresserar sig för kuggflankerna så är det den växel med högst kombination av drifttid och belastning som pajar först. Det är på de växlarna som det blir ytutmattning och pitting på kuggflankerna först.

Det är mest på crossar och motarder det händer, dessa lådor har ofta så smala drev att de precis orkar med. För att få en smal och lätt motor. På landsvägshojar brukar kuggarna hålla men klorna gå.

Men som sagt, det skiljer ju från hoj till hoj. En viss hojmodell kan ju tex ha för litet härddjup på ett visst drevpar och då vara överrepresenterad på en viss växel, en annan hojmodell kan ju ha dålig smörjning på en viss växel osv.

Enligt min erfarenhet, men jag är ingen guru på motorcyklar.
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag har rasat några 1-3 växelpar under mina år. Men generellt sett så skulle jag säga 2an alla dagar i veckan.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Okej men högsta växeln används ju betydligt längre och "mer".

Men den typen av slitage är inte alls i närheten all den stryk som 2an i regel får?

den används "mer" men belastningen är lägre, du ligger ju inte och mosar på topp så länge eller ofta, 2:an hittar toppen oftare garanterat, kör man lite bana så är 2:an välanvänd.
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
friläget!
Där är det helt glappt :D
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Kan någon slänga in en bild eller film på hur en MC låda ser ut innuti? Jag har aldrig sett en isärplockad..
 

BPM

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Kävlinge
Hoj
Kawa ZX6R fighter, KTM 640 SM, FZR 1000
Enligt min vetskap. JA! Rätta mig någon om jag har fel... Skulle vara en högst ovanlig modell antar jag i så fall?

Varför för de inte ett sånt förbaskat oväsen som rakskurna drev i en bil hade gjort?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Varför för de inte ett sånt förbaskat oväsen som rakskurna drev i en bil hade gjort?

Växellådsbuller är ett stort problem när nya hojmodeller ska typgodkännas.
I en bil märks det ju mycket mer eftersom stomljudsbuller där kan excitera hela kupén likt en resonanslåda.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top