Vilken whiskey är den bästa?

Personlig favvo är Lagavulin 16 årig.
Annars dricker jag mycket whisky med Cola, då är JB och JD bra.

Annars för att "namedroppa", som någon sa, har jag provat Macallan 1946. Googla på den och köp en flaska!

Last edited:

Själv dricker jag ALDRIG Whiskey.
Enbart Whisky.
:) Jag satt bara och väntade på att någon skulle komma med detta klargörande :tummenupp

Whiskey - nja, kanske i någon Grogg. Whisky däremot - ja tack, helst smakrika och udda, vilket oftast men inte alltid innebär Single Malt från Islay, Mull, Skye eller Orkney. En och annan Higland eller Speyside slinker ner också. Ska ni prova något speciellt, så leta fram Loch Dhu (och späd med lite ljummet vatten). Har man vägarna förbi Japan, så kan man inhandla Whisky från Suntory och t.ex. lägga vantarna på en 30-årig Hibiki.

Fick ett infall och köpte en Lagavullin Distiller's Edition innan jul, klart bästa jag testat. Försökte få tag på fler flaskor, men den var slutsåld... Då rekommenderades jag att testa japansk whisky. Det finns visst en för +700 riksdaler som ska ha sopat mattan med alla skottar enl. någon maltnjutarförening... Lite skeptisk är man, fast med tanke på hur bra hojar och bilar de gör nuförtiden, så varför inte?

Av de mindre extravaganta, så gäller följande lista:
1, MacAllan
2, Tallisker
3, Lagavullin

Och ett tips om ni har fulwhiskey som måste bort, köp en flaska Drambuie, 1/3 Drambuie och 2/3 fulwhiskey = Rusty Nail. Tjejen som normalt hatar whisky har tömt mina fulwhiskyflaskor...

Själv dricker jag ALDRIG Whiskey.

Enbart Whisky.

När ni vet skillnaden kan vi fortsätta diskutera ;)

Enbart skotsk o kanadick Whisky då. Ingen ful whisk(e)y går inte ner förstår jag från Irland o USA.

Eller är du så snäv i Whisky tolkningen så att det bara är skotsk, single malt som gäller. Är du det så rekommenderar jag att ni testa japansk Whisky.

Du vet, kopiera, förbättra och förfina. Precis som i MC världen.

Mycket info om märken, destilleri mm för den intresserade finns på:
http://www.whiskyguiden.se/index2.html

Edit:nu den tredje som rekommendera japansk whisky. Faen att det är så dyrt.

Last edited:
Lagavulin. Oban. Cragganmore.
Frugan gillar en sötare variant, Dalwhinne tror jag den heter.

Famous Grouse är magmedicin på sin höjd (och det uttalas precis som house, mouse eller spouse för alla er som säger fel...:D :fakta )

:) Jag satt bara och väntade på att någon skulle komma med detta klargörande :tummenupp

Whiskey - nja, kanske i någon Grogg. Whisky däremot - ja tack, helst smakrika och udda, vilket oftast men inte alltid innebär Single Malt från Islay, Mull, Skye eller Orkney. En och annan Higland eller Speyside slinker ner också. Ska ni prova något speciellt, så leta fram Loch Dhu (och späd med lite ljummet vatten). Har man vägarna förbi Japan, så kan man inhandla Whisky från Suntory och t.ex. lägga vantarna på en 30-årig Hibiki.

Du kan få komma och kolla på min hylla! ;)

Enbart skotsk o kanadick Whisky då. Ingen ful whisk(e)y går inte ner förstår jag från Irland o USA.

Eller är du så snäv i Whisky tolkningen så att det bara är skotsk, single malt som gäller. Är du det så rekommenderar jag att ni testa japansk Whisky.

Du vet, kopiera, förbättra och förfina. Precis som i MC världen.

Mycket info om märken, destilleri mm för den intresserade finns på:
http://www.whiskyguiden.se/index2.html

Edit:nu den tredje som rekommendera japansk whisky. Faen att det är så dyrt.

JOdå för faen! Jag dricker annat oxå, men är faktiskt helst utan istället för att dricka dålig whisky. (som jag tycker smskar apa)
Japansk Whisky är mer ursprungligligt Skotsk än den Skotska! (svära i själva kyrkan va!)
JA som DU redan vet men få av de som läser här så "hämtade ju Japanerna hem på" ett antal Blenders under "the dark ages of Whisky" ;)
Lärde sig av dem.Och kör oförändrat/oförfalskat på GRUND-principen sedan dess!
Så jo, Japansk Whisky ÄR Skotsk, och dessutom Jungfrulig.

Nu öppnar vi väl upp den gamla"riktiga" tråden igen!? :D

Last edited:
Favoriterna kommer från Islay allihopa:

1.Lagavulin
2.Talisker
3.Laphroaig
4.Bowmore (helst cherry casked)

Sprit som man får i Julklapp och grejjer blir genast irishcoffee... Jameson, Grants eller Famouse Gross...

/Carin

Jag är endast en ölsvenne eller i vissa fall ett spritmongo som inte är så nogrann, men jag gillar iaf pippifågeln. (famous grouse that is)

Bästa jag druckit är part nan angelen.. brukar dyka upp varje år bolaget i beg. upplaga lite dyr men riktigt bra! annars funkar alltid laphroaig eller macallan :tummenupp

Ja det måste vara jobbigt att ha så mycket pengar att man kan dricka 1600:- whiskey med cola.:huvet :huvet

Det har inget med pengar att göra, enbart smaken :D Vare sig jag vore multimiljonär eller utfattig student så skulle jag iaf dricka den med cola.

Mmmm .. en favorittråd ... :)

Isle of Jura special edition, Lagavulin, Oban, Aardbeg, Caol Ila mfl ! Många favvisar finns det ...

En annan favvis som tyvärr är slut på hyllan är Bushmills Malt ! iofs en ganska simpel whiskey men jäkligt god som starter. Både 16- o 10-åriga är grejtans. :) :arsele

Bifogat

• Mr Bs hylla.JPG
    Mr Bs hylla.JPG
    58 KB · Visningar: 78
Mmmm .. en favorittråd ... :)

Isle of Jura special edition, Lagavulin, Oban, Aardbeg, Caol Ila mfl ! Många favvisar finns det ...

En annan favvis som tyvärr är slut på hyllan är Bushmills Malt ! iofs en ganska simpel whiskey men jäkligt god som starter. Både 16- o 10-åriga är grejtans. :) :arsele

MMM! Min nabo fyller jämt och bjöd på Caol ila, och den smakade inte smuts:)

Satt och planerade in lite vad som blir månadens inköp. En del har ju knappt råd med en flaska i månaden... :mad:

Ni som har hängt med lite längre kanske kan hjälpa till lite, själv fyllde man tre år på systemet förra veckan så jag har inte fått vara med i matchen så länge... :tungan

Har snöat in helt på Islay, tycker generellt Highland/Speyside är för söta för vad jag brukar vara sugen på och Lowlands har jag inte vågat prova av rädsla för brist på smak. Islands har jag inte provat annat än Highland Park men det verkar ju som om en del vill ha det till Highland.

Så vi tar en Islay denna månaden. Prismax 500 kr (give or take... ;) ). Bowmore, Laphroaig och Lagavulin går bort, har jag redan provat. Tänkte först på en Caol Ila 12- eller 18-årig men Ardbeg finns ju också som ett hett alternativ...

Andra förslag?

Smaken är som baken,detta gäller även whiskey. Tips är att besöka en whiskeymässa, då finns det möjlighet att testa massor, detta gör att de flesta som har testat massor inte har EN favorit för det finns mycket god whiskey.
Lycka till!

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick