Vilket är det bästa gratis-cad-programet?

*Chriss*

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Täby
Hoj
CBR600RR -04
AutoCAD LT, 2D-lösningen, fungerar på Mac, dock är det inget officiellt och supporteras inte heller. Men det är en inte helt ovanligt att det går att sparka igång på mac, beroende på versioner etc. Prova om du vill, finns Trial-version att ladda ner via www.autodesk.com.

För att rita i 3D och att konstruera delar till hojen och liknande så är Inventor helt överlägset. Där kan du även göra hållfasthetsberäkningar och se ifall att alla bitar har rätt tjocklek på material och bultar, ifall att svetsfogen är nog tilltagen etc.



Ok! Nu till nästa fråga.. Är det mac-kompatibelt?
Sitter ju (som tur är :D ) inte på pc...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad använder man om man vill CAD'a på en linuxburk?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
För att rita i 3D och att konstruera delar till hojen och liknande så är Inventor helt överlägset. Där kan du även göra hållfasthetsberäkningar och se ifall att alla bitar har rätt tjocklek på material och bultar, ifall att svetsfogen är nog tilltagen etc.
Det finns såna lösningar för de flesta seriösa program som pysslar med 3D-CAD.

Vad använder man om man vill CAD'a på en linuxburk?
QCAD som länkats till tidigare på sidan verkar finnas i en demo-version som ska fungera under några typer av Linux. Men då innebär det ju vissa begränsningar:
"# The demo version terminates after 10 minutes."
"# It can be restarted and used for 100 hours in total"

BRL-CAD finns också i någon version för Linux.

Önskelista:
* Open CAD. Som är för AutoCAD vad Open Office är för MS Office. Man skulle klara sig långt om det var en oblyg kopia av t.ex. AutoCAD R14.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Önskelista:
* Open CAD. Som är för AutoCAD vad Open Office är för MS Office. Man skulle klara sig långt om det var en oblyg kopia av t.ex. AutoCAD R14.

Japp, jag har kollat lite på olika Linuxforum och det verkar finnas några varianter, men ett stort paket "Open CAD" vore inte fel.

Eftersom det ändå är en önskelista så önskar jag mig ett elektronik-cad med kretskortslayout och simulering i det paketet.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
AutoCAD LT, 2D-lösningen, fungerar på Mac, dock är det inget officiellt och supporteras inte heller. Men det är en inte helt ovanligt att det går att sparka igång på mac, beroende på versioner etc. Prova om du vill, finns Trial-version att ladda ner via www.autodesk.com.

För att rita i 3D och att konstruera delar till hojen och liknande så är Inventor helt överlägset. Där kan du även göra hållfasthetsberäkningar och se ifall att alla bitar har rätt tjocklek på material och bultar, ifall att svetsfogen är nog tilltagen etc.
Du verkar ju ha koll på detta!

Jag har AutoCad mechanical och tänkte rita en adapter till bromsoket på hojjen. Och denna är ju i 3-d. Har fått till det hyffsat men är alltså inventor bättre? Kan man inte spara en bra fil från mechanical som man kan dra rätt in i fräsen sen?
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
För att rita i 3D och att konstruera delar till hojen och liknande så är Inventor helt överlägset. Där kan du även göra hållfasthetsberäkningar och se ifall att alla bitar har rätt tjocklek på material och bultar, ifall att svetsfogen är nog tilltagen etc.

Nu tänker jag opponera mig igen. :hihi

Inventor är ju ganska värdelöst egentligen till att göra hållfasthetsberäkningar i. Du kan räkna på punktlaster på en balk och liknande enkla saker, men blir det mer komplext så får man problem.
I sådana fall finns det ju andra, bättre program som Autodesk handhåller som är gjorda för just beräkningar av olika slag. :)

Eller menade du något annat?

Du verkar ju ha koll på detta!

Jag har AutoCad mechanical och tänkte rita en adapter till bromsoket på hojjen. Och denna är ju i 3-d. Har fått till det hyffsat men är alltså inventor bättre? Kan man inte spara en bra fil från mechanical som man kan dra rätt in i fräsen sen?

Har du ritat en 3D modell i Autocaden alltså?
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Nu tänker jag opponera mig igen. :hihi

Inventor är ju ganska värdelöst egentligen till att göra hållfasthetsberäkningar i. Du kan räkna på punktlaster på en balk och liknande enkla saker, men blir det mer komplext så får man problem.
I sådana fall finns det ju andra, bättre program som Autodesk handhåller som är gjorda för just beräkningar av olika slag. :)

Eller menade du något annat?



Har du ritat en 3D modell i Autocaden alltså?
Yesbox, ritade i AutoCad mechanical. Blev såhär (det är bara ett test)

http://www.sportsbike.se/download/file.php?id=300&mode=view

Men jag ska alltså rita det i inventor istället då? Vill bara kunna dra ut det till en fil sen som fräsen tycker om :)
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Givetvis helst kombinerat alltihopa, men det är främst RF och analogt jag är intresserad av.

Jag ska helt klart kolla mer på det där senare, tack för länken!

Det var ett tag sedan jag höll på med sånt men på den tiden var SPICE
en vanlig analog (men även begränsad RF) simulator som fanns i flera olika skepnader.
Den verkar vara hänga med fortfarande och fungera tillsammans med gEDA verktygen.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Yesbox, ritade i AutoCad mechanical. Blev såhär (det är bara ett test)

http://www.sportsbike.se/download/file.php?id=300&mode=view

Men jag ska alltså rita det i inventor istället då? Vill bara kunna dra ut det till en fil sen som fräsen tycker om :)

Inte så tokigt för att vara i Autocad.

Vad är det för fräs du ska använda dig av? Jag vet ärligt talat inte vad en sådan 5-axlig (?) fräs tar för filer, det kanske beror på vad för program den använder sig av?
I 2D världen, t ex. laserskärning/vattenskärning, så brukar operatörerna vilja ha .dxf filer. Men med fler axlar vet jag inte riktigt. Är det något typ av skoljobb?

Vill fräsen ha en .ipt/step/iges eller liknande fil så lär du rita det i Inventor eller motsv. Då är det bara sätta igång att tanka isf, finns ett par bra versioner ute nu.
Vill du ha detaljen pronto så kan jag modellera upp den åt dig. Men dra hem Inventor i vilket fall som helst, det är kul satan. :)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Inte så tokigt för att vara i Autocad.

Vad är det för fräs du ska använda dig av? Jag vet ärligt talat inte vad en sådan 5-axlig (?) fräs tar för filer, det kanske beror på vad för program den använder sig av?
I 2D världen, t ex. laserskärning/vattenskärning, så brukar operatörerna vilja ha .dxf filer. Men med fler axlar vet jag inte riktigt. Är det något typ av skoljobb?

Vill fräsen ha en .ipt/step/iges eller liknande fil så lär du rita det i Inventor eller motsv. Då är det bara sätta igång att tanka isf, finns ett par bra versioner ute nu.
Vill du ha detaljen pronto så kan jag modellera upp den åt dig. Men dra hem Inventor i vilket fall som helst, det är kul satan. :)
Okej, jag vet inte vad det är för fräs, står på skolan så jag kan kolla upp de.

Det är ett litet privat projekt, ska bli en bromsoksadapter till mina offroadfälgar bara, så det är inget avancerat och hade säkert funkat att göra hemma i garaget. Men hur kul är det? :)


Så Inventor is the skit, får dra ner det då. Tur att vi på chalmers har alla (nästan) Autodesks program gratis :hihi


Edit: Jag kan spara filen i .dwg, .dws och .dxf
 
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Okej, jag vet inte vad det är för fräs, står på skolan så jag kan kolla upp de.

Det är ett litet privat projekt, ska bli en bromsoksadapter till mina offroadfälgar bara, så det är inget avancerat och hade säkert funkat att göra hemma i garaget. Men hur kul är det? :)


Så Inventor is the skit, får dra ner det då. Tur att vi på chalmers har alla (nästan) Autodesks program gratis :hihi

Gör det, operatörerna bör ju veta vad som gäller.

Ah okej. Nja, ibland är det mest skit faktiskt. :hihi
Nejdå, nu har det ordnat upp sig, men för ett tag sen fanns det buggar hit och dit så man kunde bli tokig.
Gött! Då är det bara ge sig på det, du kommer garanterat fastna. Att jämföra 2D med 3D är som att jämföra äpplen med päron. :tummenupp
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Gör det, operatörerna bör ju veta vad som gäller.

Ah okej. Nja, ibland är det mest skit faktiskt. :hihi
Nejdå, nu har det ordnat upp sig, men för ett tag sen fanns det buggar hit och dit så man kunde bli tokig.
Gött! Då är det bara ge sig på det, du kommer garanterat fastna. Att jämföra 2D med 3D är som att jämföra äpplen med päron. :tummenupp
Ja, det är riktigt skoj att sitta å pula med och se att det blir något i slutändan. :)

Får hoppas att det blir någon kurs med det i skolan sen :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top