Vilket av dessa ska jag köra på?

benz0s

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600 elr 750
Tycker att ljudet på min GSX-R 750 K9 låter sjukt oporrigt :arsele
Ska därför köpa ett helsystem och jag står och väger mellan:

M4 GP Series Full Exhaust System - Black

Graves Stainless Steel Low Mount Full Exhaust System W/ Carbon Fiber Silencer

Yoshimura R-55 GP Style Complete System

Är som sagt ute efter mer ljud och självklart är det alltid roligt med lite mer effekt :yoparty Vad tycker ni att man ska köra på?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Är det bara sången du är ute efter skulle jag valt enbart slipon/bulton, slippa ommappning (gör man det?) och billigare i inköp.
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Racefit Growler.. Absolut snyggaste avgassystemet :tummenupp

Yoshimura är väl den som ger mest effektökning?(Rätta mig om jag har fel)

/Petai
 

agge-ducce

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2009
Ort
staffanstorp
Hoj
Triumph Daytona 955i 03:a och R6 00:a
yoshimura säger väll allt hel eller halvsats kvittar köp montera och dra på och njut!!!!!:yoparty
 

benz0s

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600 elr 750
Skulle gärna ha kört på ett Racefit growler slipon men problemet är att katen sitter kvar och dämpar allt ljud, låter nästa som orginal endå!

Har haft funderingar på att kapa bort katen och sedan fästa ett mellanrör och sedan köra på Racefits growler :) men känns lättare att köra på ett färdigt system kanske, eller vad säger ni? någon som har tagit bort katen?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Eller så letar du efter framrör från en 06-07 på ebay. De passar på 08-10 och är delade orginal framför katten. Sen köper man ett mellanrör för 06-07 och en slutdämpare för 08-10. Slutdämparen på 06-07 har ingen upphängning i passagerarpinnen annars är allt kompatibelt.

Ommu på forumet har yoshi R55 slutdämpare på sin 08. Kontakta honom så vet du hur det låter. Själv kör jag med cheapshit tyskt crashsystem för 2600 utan db-killern på min 08 och den låter bättre än orginal och klarar 95db gränsen på banor,

Kolla tråden för GSXR750 08 under modellspecifika så står en del som fungerar för 08-10
 
Last edited:

benz0s

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600 elr 750
Anders R: Det låter ju riktigt lovande :tummenupp

Ska leta fram headers från 06 - 07 och köra på det alternativ du la upp, väldigt tacksam för din hjälp!

Vart hittar jag ett billigt mellanrör? Ebay där också eller finns det tillgängligt i Sverige?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Anders R: Det låter ju riktigt lovande :tummenupp

Ska leta fram headers från 06 - 07 och köra på det alternativ du la upp, väldigt tacksam för din hjälp!

Vart hittar jag ett billigt mellanrör? Ebay där också eller finns det tillgängligt i Sverige?

Allt är väl i princip billigare än här hemma i sverige. Dessutom är tillgången bättre på ebay. Själv har jag aldrig lärt mig handla där utan bara suktat efter prylar man snubblat över med hjälp av diverse andra forum.

Taylormade är kanske snygga att titta på men kvalitet och passform har diskuterats på andra forum. Utseendemässigt saknar de slutdämpare och har bara ett rör som avslutas jämns med sidokåpan

Rycker man katen med avgasventil så behöver man koppla ur en tåt i cpu'n under sadeln för att slippa felkoder. Dessutom bör man införskaffa en pc5 eller bazass med syremätare som mappar om bränsleluftkurvan. Kostnaden totalt för alles hamnar på runt 20000:- för kanske 10 hästar till. Själv tycker jag det är för jobbigt/dyrt och hojen klarar mer än jag så jag nöjde mig med billig slutburk.
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Allt är väl i princip billigare än här hemma i sverige. Dessutom är tillgången bättre på ebay. Själv har jag aldrig lärt mig handla där utan bara suktat efter prylar man snubblat över med hjälp av diverse andra forum.

Taylormade är kanske snygga att titta på men kvalitet och passform har diskuterats på andra forum. Utseendemässigt saknar de slutdämpare och har bara ett rör som avslutas jämns med sidokåpan

Rycker man katen med avgasventil så behöver man koppla ur en tåt i cpu'n under sadeln för att slippa felkoder. Dessutom bör man införskaffa en pc5 eller bazass med syremätare som mappar om bränsleluftkurvan. Kostnaden totalt för alles hamnar på runt 20000:- för kanske 10 hästar till. Själv tycker jag det är för jobbigt/dyrt och hojen klarar mer än jag så jag nöjde mig med billig slutburk.

taylormade har en ljuddämpare. Du byter ut katalysatorn och allt ingår så att du inte får några felkoder. Det går dessutom bra att köra utan PC. När det kommer till kvalitet så är den verkligen utöver det vanliga. Oftast så tror man att lådan är tom som kommer. Avgasröret väger nästan ingenting. Det du läser på andra forum handlar mycket om de första avgassystemen som taylormade byggde till r1 02/03 och gixxer 03/04 där de drog upp avgasröret i kutsen och tog bort bakljuset.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Finns INGET rör som inte BÖR mappas med Pc5

Även helt ORGINAL så går dom rejält mycket bättre efter mapning

Köp ett riktigt rör INTE sån där plåtlåda med tratt i änden
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
taylormade har en ljuddämpare. Du byter ut katalysatorn och allt ingår så att du inte får några felkoder. Det går dessutom bra att köra utan PC. När det kommer till kvalitet så är den verkligen utöver det vanliga. Oftast så tror man att lådan är tom som kommer. Avgasröret väger nästan ingenting. Det du läser på andra forum handlar mycket om de första avgassystemen som taylormade byggde till r1 02/03 och gixxer 03/04 där de drog upp avgasröret i kutsen och tog bort bakljuset.

Nix pix, det var kvaliten på just taylormade till GSXR750k8-10 som diskuterades. Jag kollar inte forum för andra hojar än de jag själv äger för tillfället. PC5/basazz tillägg kan diskuteras men då de redan är snålt ställda från fabrik lär de gå ännu snålare med helsystem. Men var och en gör som man vill. Personligen lyssnar jag på folk som vedertaget kan motorer tex AnderssonTurbo, andersbrink eller bortgångne Dr.Bike. Inte på folk som är sponsrade av försäljare eller agenter.
 

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
Botkyrka
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Kör med ett helsystem med Yoshimurra.
Jag tycker det låter klent, dock så har tanten påtvingat inköp av öronproppar om hon ska med och åka.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Arrow har också ett helsystem. Finns på www.sunbike.se. Rätt bra pris tror jag med.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Helsystem är ju rätt kasst om du inte ligger på väldigt höga varv hela tiden.. (race:ar)

De flesta ger ju såvitt jag läst/hört t om sämre effekt i mellanregistret än vad bara orginal/slipon gör.. däremot får du några extra hk vid typ 12000varv+ förutsatt att du även mappar..

Finns massor av artiklar om helsystem vs. slipon för gatåkare som folk borde läsa..

(om du ska racea och är duktig på bankörning så kan du bortse från mitt inlägg) :)
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Helsystem är ju rätt kasst om du inte ligger på väldigt höga varv hela tiden.. (race:ar)

De flesta ger ju såvitt jag läst/hört t om sämre effekt i mellanregistret än vad bara orginal/slipon gör.. däremot får du några extra hk vid typ 12000varv+ förutsatt att du även mappar..

Finns massor av artiklar om helsystem vs. slipon för gatåkare som folk borde läsa..

(om du ska racea och är duktig på bankörning så kan du bortse från mitt inlägg) :)

Nåja, Om man nu vill ligga på 4-5000 och crusa så visst

Dom flesta helsystem med bra utformning ger faktiskt rätt bra rakt över

Därimot ska man kolla på vart katten sitter

Sitter den i främre biten ( gammla cbr1000rr) som exempel så ger helsystem mer gentimot om man som på nyare cbr1000rr har allt skrot i slutdämparen

Har fortfarande svårt att fatta att folk vill lägga MASSOR med pengar på rör men inte mappning

Faktum är att gammla förgasarhojar klarar rör BÄTTRE än dito insprutarhojar


Sprutsystemen är helt OINTELIGENTA och måste programeras att göra det vi vill

Förgasarna är i viss mån självjusterande
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top