Vilket bilbatteri är bäst? (för mig)

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Har en peugeot partner diesel 07:a med webastovärmare. Har haft bilen ett halvår eller nåt sånt. Värmaren använder jag ganska flitigt. Nu börjar bilbatteriet bli segt. I morse startade inte bilen. Jag kör ganska mycket så batteriet borde hinna laddas. Det sitter ett biltemabatteri under huven idag så tidigare ägare har väl bytt batteri redan en gång och jag undrar nu om jag helt kallt bara ska köpa första bästa billigaste batteri (biltema?) eller om det är någon ide att leta batterier på annat håll?
Ska man ha gele eller vätska? Spelar det någon roll?
Är dyrare bättre? Är dyrare såpass mycket bättre att det lönar sig att köpa dem? alltså räcker de dubbelt så länge om de kostar dubbelt så mycket?

Kanske bäst och enklast att bara knalla in på en mack och ta första bästa?
Är batterier slit och släng, ungefär som att tanka?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Jag slängde i ett OK/Q8 i dieseljumpyn efter att fuskbatteriet(45Ah satt i vid köpet istf 80Ah) gav upp. Är nöjd med det och fick garantipapper 2 år tror jag det var men dubbelt så dyrt som biltemas.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag slängde i ett OK/Q8 i dieseljumpyn efter att fuskbatteriet(45Ah satt i vid köpet istf 80Ah) gav upp. Är nöjd med det och fick garantipapper 2 år tror jag det var men dubbelt så dyrt som biltemas.
hm. okej. jag kanske ska undvika biltemas batteri och satsa på ett dyrare?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
När min skåpis med Webasto började slita lite väl mycket på batteriet slängde jag in ett till batteri baktill och drog fram kablar till det gamla.
Sen höll de båda utan problem trotts flitigt använda av Webaston.
Dubbel Ah är bättre än inga Ah :tungan
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
hm. okej. jag kanske ska undvika biltemas batteri och satsa på ett dyrare?

Tja, det var inte så jag menade. Biltema batterier behöver inte vara dåliga. Fuskbatteriet var av ngt obskyrt fabrikat inte biltema. Jag hade för långt till biltema utan ngt annat än en trampcykel att tillgå. 80Ah batteri på pakethållaren blir intressanta vägegenskaper på en trampcykel.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Hehe. Jag snackade med en kollega som menade på att det viktiga (för mig och min bil) var att batteriet förmådde leverera stora startströmmar, även när det är kallt ute. Det klarar tydligen inte typ "billigare fritidsbatterier"
Enligt min kollega så betalar jag mer för ett dyrare batteri just för att jag ska slippa strula med kablar och annat när det blir riktigt kallt ute. Förmodligen håller det inte jättemycket längre än ett billigt trodde han. Kanske stämmer.
 

Nirp

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Ort
Norrort
Hoj
-98 Kawasaki ZX-6R (Såld), GSX-R1000 K5
Jag skulle rekommendera att du stoppar i ett batteri av litet högre kvalitet och så högt ah-tal som får plats, just eftersom du kör med värmare. Starteffekten är självklart också viktig när du kör diesel.

Exempelvis Bosch S5008 på 77ah, 780CCA.

Leta upp en riktig batterihandlare istället för att köpa på macken, oftast dyrare med sämre grejer där. Vi säljer det här batteriet för 1660kr ink. Moms.

Gör inte reklam för min arbetsplats dock, så jag undviker att länka, men rekommendationen är den jag hade gett en kund som kom in hos mig. Sedan finns det ju självklart andra märken än Bosch som är likvärdiga, det viktigaste i sammanhanget är Ah samt CCA.

Sen är väl standarden minst två års garanti, mindre än så hade jag inte accepterat iaf. :)
 

Nirp

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Ort
Norrort
Hoj
-98 Kawasaki ZX-6R (Såld), GSX-R1000 K5
Vill du gå upp ännu ett snäpp finns också batterier av AGM-typ som passar, dessa klarar djupurladdningar bättre och har längre livslängd. Men då går man upp en del i pris, eftersom du säger att du kör långt bör inte batteriet bli särskilt djupt urladdat dock, vilket innebär att det inte är nödvändigt att lägga så pass mycket pengar.
 

Nirp

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Ort
Norrort
Hoj
-98 Kawasaki ZX-6R (Såld), GSX-R1000 K5
Ska du köpa på Biltema råder jag dig kolla spänningen på batteriet när du köper det, och se till att inte få ett som ligger under 12.5V, då finns risken att det redan sulfaterat en del och då förlorat kapacitet och starteffekt!
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
En gammal Rolls-Royce reklamslogan löd "The quality remains long after the price is forgotten", fullständig lögn i det fallet så klart men för mig så är det värt mycket att slippa bli stående nånstans pga urdraget batteri. Särskilt eftersom det alltid lyckas vara -20°C, snålblåst och 10 mil hem när det händer :(

Batteri brukar jag köpa så stort det bara får plats med höga CCA men nu ska jag köpa nytt till sommarbilen och velar lite eftersom den aldrig kallstartas och batteriplatsen är lång som ett lastbilsflak=batteripris--> ∞.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Har man råd så köper man nog något annat än biltema.
Skaffade ett nytt biltemabatteri till min bil för 2 år sedan och det är i princip dött nu. Tycker de borde hålla längre.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Finns det inte LiFe batterier till bilar precis som till hojar?

Viktbesparingen blir nog inte lika stor procentuellt som på hojar. Dessutom ryktas det om taskiga kallstartsegenskaper på dessa batterier i en del amerikanska forum.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Polaren køpte batteri på Biltema i helgen som var.

4 års garanti var ju inte helt fel iaf :tummenupp
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
om man vill vara "värst" så är det optima red top som gäller, dock svindyra, yellow top används ofta av billjudsbyggare, blue top är marinbatterier och bankar skiten ur vilket fritidsbatteri som helst... är dock lätt imponerad av biltemas underhållsfria fritidsbatteri som jag köpte till båtens trollingmotor, verkar tåla mycket spö med hårda djupurladdningar, helt klart prisvärt...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Polaren køpte batteri på Biltema i helgen som var.

4 års garanti var ju inte helt fel iaf :tummenupp

Jag har ett sådant AGM-batteri i ena bilen. Enormt bra tryck i det vid starter även i -30 grader. Ett av de mest prisvärda man kan tänka sig, även om det var långt ifrån gratis.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top