Vilket däcktryck för bana Pirelli Supercorsa SP V3?

Villigattläramig

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
2015 BMW S1000R
Hej!
Har precis börjat testa pirelli däck. Jag undrar om någon av er har erfarenhet av vilket däcktryck jag ska ha när jag väl är på bana fram & bak?
(S1000R ganska frisk körning och jag kör utan värmare)
Stort tack på förhand!
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Här har du en länk till vad Pirelli rekommenderar. Jag vill minnas att man bak kunde gå ner 0,1bar lägre om man ser tecken till kallrivning.
Jag föreslår att du köper ett par riktigt bra värmare. Helst ställbara.
Kostar typ 6000kr, men de pengarna har du snart sparat in in minskat slitage, möjlighet att stå på fullt från början, och så minskad risk för klotning.
Utan värmare kan man lätt få kallrivning.
Lycka till.

 

Villigattläramig

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
2015 BMW S1000R
Här har du en länk till vad Pirelli rekommenderar. Jag vill minnas att man bak kunde gå ner 0,1bar lägre om man ser tecken till kallrivning.
Jag föreslår att du köper ett par riktigt bra värmare. Helst ställbara.
Kostar typ 6000kr, men de pengarna har du snart sparat in in minskat slitage, möjlighet att stå på fullt från början, och så minskad risk för klotning.
Utan värmare kan man lätt få kallrivning.
Lycka till.

jag har tyvärr inte lyckats hitta det någonstans. bara olika forum med personliga erfarenheter på just SP V3 däcken:/
Det har du helt rätt i, jag köpte bland annat värmare för några år sedan är jag skulle satsa bana fullt ut men sålde av allting så nu står man här:) Får se om jag kan hitta beg i bra skick o rimlig peng... Något förslag på prisvärda värmare?
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Jag har KLS competition som tyvärr inte är ställbara. Värmer annars snabbt då trådarna ligger mycket tätt.
När det är kallt ute har jag värmt mina Supercorsa SP med dem. Tycker att de däcken funkar bra när asfalten är kall och det är kallt ute. Annars Superbike eller Dunlop KR108 som jag tycker vara lite mer motståndskraftiga mot kallrivning.
Jag vet att många är supernöjda med Thermal Technology.
Undvik billiga värmare som har långt mellan värmetrådarna. Däcket värms genom kontakt med värmarna, inte genom att luften värms upp.
 

Villigattläramig

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
2015 BMW S1000R
Jag har KLS competition som tyvärr inte är ställbara. Värmer annars snabbt då trådarna ligger mycket tätt.
När det är kallt ute har jag värmt mina Supercorsa SP med dem. Tycker att de däcken funkar bra när asfalten är kall och det är kallt ute. Annars Superbike eller Dunlop KR108 som jag tycker vara lite mer motståndskraftiga mot kallrivning.
Jag vet att många är supernöjda med Thermal Technology.
Undvik billiga värmare som har långt mellan värmetrådarna. Däcket värms genom kontakt med värmarna, inte genom att luften värms upp.
Stort tack för tipset! Jag ska ha span på värmare så jag får ut så mycket av en bandag som möjligt och tar hand om däcken så gott de går! Får kika marketplace först tror jag:)
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tjena, på Cosmcdack.se finns V4 med rekommenderat varmtryck, 2,3 fram och 2,1 bak, vid bankörning.

Har du inte däckvärmare på är det viktigt att du kollar trycket och justerar direkt när du kommer in från ett pass. Ska du ställa kallt hade jag börjat med 0,2 lägre bak och 0,1 lägre fram och känna sig fram utan att panga fullt första passet (Höftar lite nu, var så längesedan jag jämförde). Utetemperaturen är såklart avgörande.

Jag kör aldrig utan däckvärmare längre även om jag skulle ha på gatdäck av någon anledning, så jävla lätt hänt att man råkar dra till ett för snabbt första varv efter ett tag när man blivit lite för bekväm. Ett kallt framdäck orsakar större skada än ett kallrivet bakdäck.

Jag har använt ej ställbara värmare på diverse gatdäck ett par säsonger tidigare utan några som helst problem men absolut, en het sommardag i solen hade jag kanske inte pluggat i dom direkt efter passet.
 

Villigattläramig

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
2015 BMW S1000R
Tjena, på Cosmcdack.se finns V4 med rekommenderat varmtryck, 2,3 fram och 2,1 bak, vid bankörning.

Har du inte däckvärmare på är det viktigt att du kollar trycket och justerar direkt när du kommer in från ett pass. Ska du ställa kallt hade jag börjat med 0,2 lägre bak och 0,1 lägre fram och känna sig fram utan att panga fullt första passet (Höftar lite nu, var så längesedan jag jämförde). Utetemperaturen är såklart avgörande.

Jag kör aldrig utan däckvärmare längre även om jag skulle ha på gatdäck av någon anledning, så jävla lätt hänt att man råkar dra till ett för snabbt första varv efter ett tag när man blivit lite för bekväm. Ett kallt framdäck orsakar större skada än ett kallrivet bakdäck.

Jag har använt ej ställbara värmare på diverse gatdäck ett par säsonger tidigare utan några som helst problem men absolut, en het sommardag i solen hade jag kanske inte pluggat i dom direkt efter passet.
Stort tack för din input! jag la mig där jag tänkte men fick sänka direkt efter första åket. Efter 3 åk så bad jag Bridgestone folket om hjälp, de hörde av sig till en "Pirelli-vän" som gav rätt tryck och ställde om efter det. Gick jättebra dag 1. Dag 2 ville jag trycka på hårdare vid varje utgång, resultatet efter dag 2=bakdäcket slet upp vid dagens slut så det är slut. de räckte 2 dagar... kan såklart skifta det och tvivlar på att det är så pass svag hållbarhet att det bara skulle räcka 2 dagar så jag är övertygad om att något annat orsakade det som tex för hårt vrid vid utgång istället för jämn o fin kurvtagning dag 2 o säkert fel brister hos mig själv i min körning. Oavsett surt då dom inte är gratis
 

Raderad medlem 61114

Guest
Stort tack för din input! jag la mig där jag tänkte men fick sänka direkt efter första åket. Efter 3 åk så bad jag Bridgestone folket om hjälp, de hörde av sig till en "Pirelli-vän" som gav rätt tryck och ställde om efter det. Gick jättebra dag 1. Dag 2 ville jag trycka på hårdare vid varje utgång, resultatet efter dag 2=bakdäcket slet upp vid dagens slut så det är slut. de räckte 2 dagar... kan såklart skifta det och tvivlar på att det är så pass svag hållbarhet att det bara skulle räcka 2 dagar så jag är övertygad om att något annat orsakade det som tex för hårt vrid vid utgång istället för jämn o fin kurvtagning dag 2 o säkert fel brister hos mig själv i min körning. Oavsett surt då dom inte är gratis
Kör man långsamt in i böj och vrider fullt på väg ut äter det upp däcket, man måste gasa mjukt. Du kan köra slut på ett däck på 1 pass på det sättet med en vridstark hoj. Så gå på gas tidigare och successivt öka gasen allteftersom hojens lutningsvinkel minskar.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Hade du värmare?
Antar att det bara är på ena sidan som det är dåligt. Vänd på däcket och sänk trycket ytterligare. Vet inte vilket tryck du har, men jag skulle prova med att sänka trycket ytterligare 0,1-0,15 bar.
Enligt min erfarenhet är Pirelli känsliga för kallrivning, men ett gatdäck borde ju tåla en del stryk.
 

Villigattläramig

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
2015 BMW S1000R
jag har inga värmare. de flesta säger att det inte är rätt att ha värmare på "gatdäck". kommer dock försöka skaffa ställbara och ha lägsta temp inställt när jag väl kör bana.
skaffat nytt däck bak nu och kommer köra ett par dagar på Gelleråsen i veckan. hoppas få bättre slitage på däcket dessa dagar, ska tänka på min körstil så borde det gå bättre.
 

Raderad medlem 61114

Guest
jag har inga värmare. de flesta säger att det inte är rätt att ha värmare på "gatdäck". kommer dock försöka skaffa ställbara och ha lägsta temp inställt när jag väl kör bana.
skaffat nytt däck bak nu och kommer köra ett par dagar på Gelleråsen i veckan. hoppas få bättre slitage på däcket dessa dagar, ska tänka på min körstil så borde det gå bättre.
Dina supercorsa sp är mkt mer bandäck än gatdäck, på med vanliga värmare bara och sluta noja. Du behöver inte ställbara värmare. Finns bra capit sport tex för ca 3000kr. Jag har kört både SP, S22, M5 M7 M9RR, och andra mer gatinriktade däck, alla med vanliga värmare. Visst är det 30grader och du står i solen, då kanske man drar på värmarna mellan passen men utan att koppla in dom direkt.
 

Villigattläramig

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
2015 BMW S1000R
Dina supercorsa sp är mkt mer bandäck än gatdäck, på med vanliga värmare bara och sluta noja. Du behöver inte ställbara värmare. Finns bra capit sport tex för ca 3000kr. Jag har kört både SP, S22, M5 M7 M9RR, och andra mer gatinriktade däck, alla med vanliga värmare. Visst är det 30grader och du står i solen, då kanske man drar på värmarna mellan passen men utan att koppla in dom direkt.
Jag bestämde mig för att skaffa värmare.. jag har haft men dom blev aldrig använda så jag sålde dom vilket var jätte smart..
Jag gick på ställbara direkt så kan jag iaf välja att köra lägre temp på tex gatdäcken jämfört med om jag kränger på slicks.
Vad skulle du och ni andra säga att man bör ha för värme ungefär på tekniskt sett gatdäck som supercorsan sp v3?
Stort tack på förhand.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag bestämde mig för att skaffa värmare.. jag har haft men dom blev aldrig använda så jag sålde dom vilket var jätte smart..
Jag gick på ställbara direkt så kan jag iaf välja att köra lägre temp på tex gatdäcken jämfört med om jag kränger på slicks.
Vad skulle du och ni andra säga att man bör ha för värme ungefär på tekniskt sett gatdäck som supercorsan sp v3?
Stort tack på förhand.
Pirelli säger 80 grader.

Så, det går nog bra att köra på det.
 

Villigattläramig

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
2015 BMW S1000R
Pirelli säger 80 grader.

Så, det går nog bra att köra på det.
Den du skickade är för ”Supercorsa SC” som är deras supercorsa för bana medans ”Supercorsa SP” är deras gatdäck-variant. Tänker att SP:n för gata inte är lika tåliga för samma temp på värmarna som SC-däcken är men jag är helt okunnig jämfört vissa av er här?

Kanske bara sätter värmarna för mina SP på 50-60?? så är det ju iaf varmare än utan och en bra bit ifrån 80grader, play it safe ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den du skickade är för ”Supercorsa SC” som är deras supercorsa för bana medans ”Supercorsa SP” är deras gatdäck-variant. Tänker att SP:n för gata inte är lika tåliga för samma temp på värmarna som SC-däcken är men jag är helt okunnig jämfört vissa av er här?

Kanske bara sätter värmarna för mina SP på 50-60?? så är det ju iaf varmare än utan och en bra bit ifrån 80grader, play it safe ?
Ah, my bad. :rofl
Men 80 grader går nog alldeles utmärkt, har kört det på mina ivf. :hihi De är ju varmare när man kör bara ändå.
Knasigt av Pirelli att inte ha någon information om däcktemp för de däcken.
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Sp är ändå fortfarande tekniskt inte ett fatdäck, det är ett gatlegalt bandäck :)

Pirelli rekomenderar värmare på 80 grader i 50 minuter. Däcktryck fram 2,1-2,4 bak 1,7-1,9 :) SP V3
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Raderad medlem 61114

Guest
Vafan. Vilken tavla. Tyckte det var konstigt att jag hittade nu och inte sist jag tittade. Kollade aldrig länken från dig
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top