Vilket fingergrepp har ni på bromsen när ni åker hoj?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Pekfinger, långfinger
Långfinger, ringfinger
Alla fyra

Använda alla fyra på en modern sporthoj känns lite overkill eftersom det räcker med max två fingrar.

Hur gör proffsen och hur gör ni? :hihi
Fördelar nackdelar. Personligen skulle jag vilja köra med långfinger, ringfinger då man vill hålla i sig lite extra om man slangar en massa. Nu är det alltid Pekfinger, långfinger.

sandstream

Guest
Chronic skrev:
Pekfinger räcker då jag framför en Ducati.
Räcker väl att sätta ner foten så stannar den :rofl

Jag kör med slickepott eller med slickepott och långeman :)

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Till att börja med vill jag säga att vi i denna forumdelen inte åker hoj, vi KÖR hoj! :fyllisar

Jag kör med två fingrar...

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Jag kör lite inverterat och använder de tre yttersta fingrarna och håller gasen med tumme och pekfinger. Fungerar väldigt bra och ingen risk att klämma några fingrar om bromsen kommer för nära handtaget. Dock verkar jag ensam om att göra så så nått fel är det väl ;)

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Två.........men med den gamla suckan från 78, hela näven och inte ens det räcker.

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
oftast pekfinger och långfinger, men ibland hela handen då det ar lite bättr känsla iom mitt skadade pekfinger(sämre rörlighet efter en mcolycka)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Don Quixote skrev:
Jag kör lite inverterat och använder de tre yttersta fingrarna och håller gasen med tumme och pekfinger. Fungerar väldigt bra och ingen risk att klämma några fingrar om bromsen kommer för nära handtaget. Dock verkar jag ensam om att göra så så nått fel är det väl ;)

Nä, det är exakt så jag gör med... :) Tumme och pekfinger är starkast och man kan då hålla sig kvar i styret om man under inbromsning råkar ut för styrfladder eller annat sattyg. Nästan ett måste i motardsammanhang när underlaget är som en tvättbräda. För småbromsning, kan det hända att ett långfinger åker ut, men för så lite broms kan man lika gärna dutta till med fotbromsen (eller ge tusan i att bromsa och bara svänga :D ).

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Don Quixote skrev:

Nu är du inte ensam längre, tror att det är vi som vet hur man ska bromsa som gör på detta sätt ;)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Måste ta å lyfta den här tråden! Skulle vara intressant med lite fler svar :)

Jag använder ett finger, pekfingret, för att kunna överlappa bromsen med gas. Jag sätter min bromspump så långt in på styret som möjligt för att få bra kraft

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Måste ta å lyfta den här tråden! Skulle vara intressant med lite fler svar :)

Jag använder ett finger, pekfingret, för att kunna överlappa bromsen med gas. Jag sätter min bromspump så långt in på styret som möjligt för att få bra kraft

Exakt så gör jag också på mjuk crossbana. På hård bana måste jag använda ringfingret också för att få tillräckligt med kraft... Önskar mig en större framskiva av jultomten.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Exakt så gör jag också på mjuk crossbana. På hård bana måste jag använda ringfingret också för att få tillräckligt med kraft... Önskar mig en större framskiva av jultomten.

Är det en sån här du menar? ;)

Jag använder bara ett finger både på grus och hårdpackad jordbana även med standardbromsar! Har man inte nog kraft får man flytta pumpen ;)

Bifogat

• f6c6df23512ffda7a21968237c2760b9_600_371.jpg
    f6c6df23512ffda7a21968237c2760b9_600_371.jpg
    50.5 KB · Visningar: 112

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj

Mmmm,, nåt fel e de ja :D

Fan, de ska jag testa,, låter vettigt... :tummenupp

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...