Vilket fingergrepp har ni på bromsen när ni åker hoj?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är det en sån här du menar? ;)

Jag använder bara ett finger både på grus och hårdpackad jordbana även med standardbromsar! Har man inte nog kraft får man flytta pumpen ;)

Är det där din egen bana? Har varit på Klutmark och jag minns inga såna woops... förutom dom små syntetiska dubblarna längst bort.
"Exakt så" inkluderade även att jag flyttat pumpen. Men YZFen har kanske sämre broms än CRFen eller också har jag bara klenare pefinger än dig...

[edit] Ett annat sätt att bara använda ett finger är att använda långfingret då får man lite längre hävstång. Funkar inte för mig personligen, då mina fingrar är lite för stela. Men jag har sett vissa crossförare göra så.

Är det inte komiskt att folk blir kuggade på uppkörningen om dom inte bromsar med hela handen!? Samtidigt ser vi att dom som rejsar oftast använder två fingrar. Och vissa bara ett finger. Och då pratar vi även om dom bästa i vilken MC-sport som helst.

Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Jag kör lite inverterat och använder de tre yttersta fingrarna och håller gasen med tumme och pekfinger. Fungerar väldigt bra och ingen risk att klämma några fingrar om bromsen kommer för nära handtaget. Dock verkar jag ensam om att göra så så nått fel är det väl ;)

Racear inte så jag vet inte hur relevant det är för forumet, men så bromsar jag också.

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Innan Swedie fixade bromsen på kawan så använde jag hela handen och lite till för att få den att stanna. Sen när den funkade som den skulle så använde jag hela handen igen och då bidde det för mycket. Så nu måste jag lära mig att använda bara några fingrar, har dock inte listat ut vilka än.

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
GSX1000R K2
Alla fingrar dock inte tillsammans;beroende på hur trött jag är i underarmarna.
Oftast blir det pek och långfingret:tummenupp

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Jag ska bara säga att det inte bara är av den orsaken som man ska ha alla fingrar på frambromsen. Om du Kraschar och speciellt då med nedläggning åt höger, så är det stor risk att du klämmer av fingrarna som ligger mellan greppet och handtaget när styret slår i backen. Det gäller själv klart även på kopplings sidan. Jag vill gärna ha mina fingrar kvar om olyckan är framme.

Pekfinger, långfinger
Långfinger, ringfinger
Alla fyra

Använda alla fyra på en modern sporthoj känns lite overkill eftersom det räcker med max två fingrar.

Hur gör proffsen och hur gör ni? :hihi
Fördelar nackdelar. Personligen skulle jag vilja köra med långfinger, ringfinger då man vill hålla i sig lite extra om man slangar en massa. Nu är det alltid Pekfinger, långfinger.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ska bara säga att det inte bara är av den orsaken som man ska ha alla fingrar på frambromsen. Om du Kraschar och speciellt då med nedläggning åt höger, så är det stor risk att du klämmer av fingrarna som ligger mellan greppet och handtaget när styret slår i backen. Det gäller själv klart även på kopplings sidan. Jag vill gärna ha mina fingrar kvar om olyckan är framme.

Nej, då är det ju mycket bättre att få fingrarna direkt klämda och slipade mellan asfalten och handtagen...

Eller var du kanske ute och cyklade nu?

Boodh

The Duke
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
Superduke -06
oftast pekfinger och långfinger, men ibland hela handen då det ar lite bättr känsla iom mitt skadade pekfinger(sämre rörlighet efter en mcolycka)

Bortse från rubriken i denna tråd... (eller är det bara jag som har lite humor?!)
:tungan

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Är det där din egen bana? Har varit på Klutmark och jag minns inga såna woops... förutom dom små syntetiska dubblarna längst bort.
"Exakt så" inkluderade även att jag flyttat pumpen. Men YZFen har kanske sämre broms än CRFen eller också har jag bara klenare pefinger än dig...

[edit] Ett annat sätt att bara använda ett finger är att använda långfingret då får man lite längre hävstång. Funkar inte för mig personligen, då mina fingrar är lite för stela. Men jag har sett vissa crossförare göra så.

Är det inte komiskt att folk blir kuggade på uppkörningen om dom inte bromsar med hela handen!? Samtidigt ser vi att dom som rejsar oftast använder två fingrar. Och vissa bara ett finger. Och då pratar vi även om dom bästa i vilken MC-sport som helst.

Det är från min bana ja :) Bor nästan idylliskt till, två egna endurobanor + crossbanan och sen är det bara 8 km till Klutmark motocross och endurobana!

Jag har nog spelat för mycke datorspel helt enkelt :rolleyes:

Jag har samma problem med att fingrarna är för stela, därför kan jag inte använda två fingrar heller för då blir det nästan omöjligt att gasa samtidigt som man bromsar :mad:

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
På min gamla RD350 användes hela handen, första gången jag bromsade med min Aprilia RS250 lyfte bakhjulet flera meter så efter det är det pek- och långfinger som gäller. Sen när jag testade Teddys Honda RS250 så höll jag på att slå över igen! Sjuka bromsar på den! Undrar hur det kommer att bli med 125'an... :yoparty

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Pek o lång efter längre rakor & bara pek i kurvorna :)

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Pek och långfingret.Förutsatt att bromsarna fungerar som dom ska...vilket inte alltid är fallet.

Ducati Girl

We are All Aliens... BOTT#6, REC#127
Gick med
28 Dec 2004
Hoj
Ducati 848-08, Ducati 748S, Ducati 750SS
Jag bromsar med två fingrar oftast & använder pek & långfingret.

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Bromsarna vägde för mycket så ett par Oxtar i backen, vita knogar på styret och två stängda ögonlock räcker för det mesta.

Last edited:

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
På min gamla RD350 användes hela handen, första gången jag bromsade med min Aprilia RS250 lyfte bakhjulet flera meter så efter det är det pek- och långfinger som gäller. Sen när jag testade Teddys Honda RS250 så höll jag på att slå över igen! Sjuka bromsar på den! Undrar hur det kommer att bli med 125'an... :yoparty

Tyckte likadant först gången jag körde en racer, så djävla feta bromsar. Det räcker finfint med lång och pekfinger, bromsar jag in i böjen bromsar jag sista biten med pekfingret.

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
:tummenupp Jag kör mest med bara långfingret.
Det tar lite tillvänjning att lära sig men det är långt mycket bättre än pekfingret!
Du får bättre kraft, längre ut på greppet= större hävarm + att du har bättre känsla att ge mellangas när du har pekaren kvar på rullen.
OBS detta funkar bara om du har feta bromsar.
På tävling efter långa rakor använder jag ofta både pek och långfinger eftersom det faktiskt krävs lite kraft att få stopp även på nyare hojar.

Långfinger taktiken lärde jag mig av Troy Corser för ca 10 år sedan.
Såg det och tänkte att jag provar, har inte gått tillbaka sedan dess:tummenupp

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...