Bla bla bla...
IBM hade problem med diskar ur serien 60GXP och 75GXP. Dessa är för länge sedan tagna ur produktion. Jag har flera diskar ur båda serierna som det inte varit ett problem med. Diskarna är nu mellan 2 och 3 år gamla. De senaste IBM-serierna, tex 180GXP har lika låg felprocent som de andra diskarna.
Hitachi förvärvade IBM's hårddisksavdelning förra årsskiftet, och har efter att ha gett ut IBM's diskar under sitt eget namn nu släppt sin första egna disk, 7k250 som är topptestad överallt i samtliga kategorier.
Seagate är ljudnördens val, men knappast speedfreakens. Seagate är oftast markant långsammare än övriga fabrikat och lever i entusiastvärlden endast i datorer som måste vara riktigt tysta.
Maxtor är ett företag som levt mer eller mindre i skymundan, men med deras DiamondPlus9 serie har de återigen visat att de kan bygga snabba och tysta diskar. Sitter själv med 2 Maxtor S-ATA i min primära dator och hittills är jag mycket nöjd med dem, snabba och riktigt tysta.
Western Digital var länge ansedd som den bästa tillverkaren, vad gäller hastighet. På senare tid har de dragits med mindre problem (skurna lager i motorn = högt vinande missljud), har skickat tillbaka 3 st WD pga detta. De tillverkar den i dag snabbaste disken till "vanliga" användare; Raptor. Den är dock dyr och låter som en dammsugare. WD överlag är snabba men högljudda.
Till sist: Använd inte Toms Hardware. Sidan är kraftigt sponsrad av diverse tillverkare och jag betror än Ding Ding värld mer än vad jag tror på artiklarna hos Tom.
För hårddisktester rekommenderar jag
www.storagereview.com och för tester i allmänt
www.anandtech.com
Just my 2 cents...