Vilket hårddisksmärke är bäst?

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Ja vad säger ni?

Tänkte köpa på mig ett par st 160Gb diskar men vet inte vilket märke jag skall köpa. Vart man än tittar så står det ju att just deras märke är bäst. Så nu vill jag ha lite info från användarna istället...

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
fireblade skrev:
Ja vad säger ni?

Tänkte köpa på mig ett par st 160Gb diskar men vet inte vilket märke jag skall köpa. Vart man än tittar så står det ju att just deras märke är bäst. Så nu vill jag ha lite info från användarna istället...

Ungefär samma fråga som vilket MC märke är bäst, alla har ju sina smaker.

Men vad jag tror i varjefall så har det flesta HD samma prestanda ungefär, ingen märkbar skillnad (tror jag), men däremot ljudnivån är det en jävulsk skillnad på. Ta vilken tystgående HD du vill som har "fluid silence" & va nu allt heter & jämför med en Seagate HD, så är Seagaten tystast :rofl

Som du ser så skulle jag rösta på att du köpte en Seagate (8mb cache) HD.

Men sen finns det måndags exemplar av alla märken oxå (Detta var mest för typ 1,5 - 2 år sedan när HD marknaden utvecklades som mest)

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nja, det är inte riktigt likt vilket mc-märke som är bäst. Utan rätt ofta är det ganska stor kvalitetsskillnad.
Men sedan är det också lite periodvis vilket diskmärke som är bra eller dåligt.
Under perioder har både IBM, fujitsu, seagate, maxtor m.fl tillverkat skitdiskar som pajat efter kort tids användande.

fireblade

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fick bli 2 st hitachi diskar sånadär 7k250 serien...tydligen skall de vara snabba :) och kalla samt tysta

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
IBM:s hårdiskar är riktigt dåliga.

Enda som är garanterat är att de kommer att gå sönder... Innan det händer så är dom långsamma och ger konstiga ljud ifrån sig...

HITACHI tog över IBM:s hårdisksverksamhet så jag antar att Hitachi har samma problem som IBM hade...

Har en liten hd-kyrkogård här...

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
fireblade skrev:
Fick bli 2 st hitachi diskar sånadär 7k250 serien...tydligen skall de vara snabba :) och kalla samt tysta

Nog är dom snabba alltid, tror dom har en sök tid på 8 ms. medans resten av HD av andra märken har en söktid på 8.5 ms. Dom kanske är tystare än dom andra IBM/HITACHI diskarna, men inte tystare än

SEAGATE :yoparty

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Teutonia
Köpte en sådan igår.. Ska vara bland de snabbare att skyffla stora mängder med enl. Toms HardWare 1300kr :) Kaske inte bäst men bra pris ..

Maxtor DiaMax Plus9 200GB 7200RPM UATA/133 9ms 27dB 8MB

fireblade

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kain skrev:
Köpte en sådan igår.. Ska vara bland de snabbare att skyffla stora mängder med enl. Toms HardWare 1300kr :) Kaske inte bäst men bra pris ..

Maxtor DiaMax Plus9 200GB 7200RPM UATA/133 9ms 27dB 8MB

Köpte 2 st (160 Gb) för 1035:- st :tomten

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Honda CB 750F -82
Bla bla bla...

IBM hade problem med diskar ur serien 60GXP och 75GXP. Dessa är för länge sedan tagna ur produktion. Jag har flera diskar ur båda serierna som det inte varit ett problem med. Diskarna är nu mellan 2 och 3 år gamla. De senaste IBM-serierna, tex 180GXP har lika låg felprocent som de andra diskarna.

Hitachi förvärvade IBM's hårddisksavdelning förra årsskiftet, och har efter att ha gett ut IBM's diskar under sitt eget namn nu släppt sin första egna disk, 7k250 som är topptestad överallt i samtliga kategorier.

Seagate är ljudnördens val, men knappast speedfreakens. Seagate är oftast markant långsammare än övriga fabrikat och lever i entusiastvärlden endast i datorer som måste vara riktigt tysta.

Maxtor är ett företag som levt mer eller mindre i skymundan, men med deras DiamondPlus9 serie har de återigen visat att de kan bygga snabba och tysta diskar. Sitter själv med 2 Maxtor S-ATA i min primära dator och hittills är jag mycket nöjd med dem, snabba och riktigt tysta.

Western Digital var länge ansedd som den bästa tillverkaren, vad gäller hastighet. På senare tid har de dragits med mindre problem (skurna lager i motorn = högt vinande missljud), har skickat tillbaka 3 st WD pga detta. De tillverkar den i dag snabbaste disken till "vanliga" användare; Raptor. Den är dock dyr och låter som en dammsugare. WD överlag är snabba men högljudda.

Till sist: Använd inte Toms Hardware. Sidan är kraftigt sponsrad av diverse tillverkare och jag betror än Ding Ding värld mer än vad jag tror på artiklarna hos Tom.

För hårddisktester rekommenderar jag www.storagereview.com och för tester i allmänt www.anandtech.com

Just my 2 cents...

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
UltraMarine skrev:
IBM:s hårdiskar är riktigt dåliga.

Enda som är garanterat är att de kommer att gå sönder... Innan det händer så är dom långsamma och ger konstiga ljud ifrån sig...

HITACHI tog över IBM:s hårdisksverksamhet så jag antar att Hitachi har samma problem som IBM hade...

Har en liten hd-kyrkogård här...

Har kört med nästan enbart IBM / Hitachi i flera år och inte haft en enda disk som pajjat.. men jag är medveten om problemen, vet flera andra som haft otur, Quantum är de kassaste ur min mening.. men å andra sidan har alla produktionsproblem ibland...
/F

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...