Vilket Lithiumbatteri till en Rejs-KTM

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Inte MC men...
Jag har några mopeder men bara ett batteri, som dessutom är ganska trött. Förra vintern hade jag dessutom ställt batteriet på "ett bra ställe", så när våren kom blev det till att kicka.
Pendlarmoppen mår tyvärr inte så bra, så det blev en hel del kicka innan den hoppade igång varje morgon och samma visa när man skulle hem från jobbet.

Jag är för snål för att köpa nytt batteri när jag vet att jag har mitt gamla nånstans, så jag letade efter en lösning som inte skulle kosta så mycket.
Insåg att jag hade några gamla laptop-batterier och några hållare passande till 18650. Efter lite lödande hade jag ett 4s batteri med totalt 32 stycken 18650. Jag tänkte att det borde räcka även om cellerna är trötta.
Det gjorde det. Aldrig nån tillstymmelse till försvagning oavsett hur länge jag nötte på starten. Gick hela sommaren fram till undanstoppning på hösten.

Tänker göra liknande batterier till mina andra hojar också.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Inte MC men...
Jag har några mopeder men bara ett batteri, som dessutom är ganska trött. Förra vintern hade jag dessutom ställt batteriet på "ett bra ställe", så när våren kom blev det till att kicka.
Pendlarmoppen mår tyvärr inte så bra, så det blev en hel del kicka innan den hoppade igång varje morgon och samma visa när man skulle hem från jobbet.

Jag är för snål för att köpa nytt batteri när jag vet att jag har mitt gamla nånstans, så jag letade efter en lösning som inte skulle kosta så mycket.
Insåg att jag hade några gamla laptop-batterier och några hållare passande till 18650. Efter lite lödande hade jag ett 4s batteri med totalt 32 stycken 18650. Jag tänkte att det borde räcka även om cellerna är trötta.
Det gjorde det. Aldrig nån tillstymmelse till försvagning oavsett hur länge jag nötte på starten. Gick hela sommaren fram till undanstoppning på hösten.

Tänker göra liknande batterier till mina andra hojar också.

Den typen av celler bygger många hemmapulare till sina hojar de funkar bra och är lika brandsäkert som en dator men de förutsätter att du satt dit balanseringsuttag på varenda cell! Balanserar man paketet var tionde körning håller de i många år och man slipper mycket av brandrisken. Om du kör utan balansering så löper du STOR risk att batteriet tar eld närsom och störst risk vid laddning/körning men även när den står stilla. Cellerna blir också förstörd av för mycket/lite volt. Ett köpes litiumbatteri för hoj består i stort sett av samma celler ( större o färre) litium men de batteriet har inbyggd balansering av varenda cell samt inbyggd batteriladdare som pulserar laddningen och stänger av vid rätt volt oavsett vad hojens laddregulator har för sig. Även datorn har inbyggd balansering av cellerna de såg du säkert när du rev ur dem en massa små kablar till cellerna.
Balanseringskontakt finns på varenda hobbyaffär och ritning på fastlödning på nätet. Probelemet i ditt fall blir dock att du måste ha så många balanseringsstift 32 st de finns ingen laddare som tar det så du måste ha flera balanseringskontakter med typ 10 stift och balanseringsladda det i 3 omg = drygt. Därför är de bäst att bygga hojbatteri med större celler typ a123 är bra de ger 2,5amp då klarar man sig med 8 st till en stor hoj. Då blir de bara 8cells balanseringskontakt och de klarar en lite häftigare RC laddare i ett svep.
Om du väljer att köra utan balansering så tänk på att ställa undan hojen lång från hus och andra saker du inte vill bränna ner eller ta ur batteriet vid varenda stillestånd då du inte har maskinen under uppsikt.
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Den typen av celler bygger många hemmapulare till sina hojar de funkar bra och är lika brandsäkert som en dator men de förutsätter att du satt dit balanseringsuttag på varenda cell! Balanserar man paketet var tionde körning håller de i många år och man slipper mycket av brandrisken. Om du kör utan balansering så löper du STOR risk att batteriet tar eld närsom och störst risk vid laddning/körning men även när den står stilla. Cellerna blir också förstörd av för mycket/lite volt. Ett köpes litiumbatteri för hoj består i stort sett av samma celler ( större o färre) litium men de batteriet har inbyggd balansering av varenda cell samt inbyggd batteriladdare som pulserar laddningen och stänger av vid rätt volt oavsett vad hojens laddregulator har för sig. Även datorn har inbyggd balansering av cellerna de såg du säkert när du rev ur dem en massa små kablar till cellerna.
Balanseringskontakt finns på varenda hobbyaffär och ritning på fastlödning på nätet. Probelemet i ditt fall blir dock att du måste ha så många balanseringsstift 32 st de finns ingen laddare som tar det så du måste ha flera balanseringskontakter med typ 10 stift och balanseringsladda det i 3 omg = drygt. Därför är de bäst att bygga hojbatteri med större celler typ a123 är bra de ger 2,5amp då klarar man sig med 8 st till en stor hoj. Då blir de bara 8cells balanseringskontakt och de klarar en lite häftigare RC laddare i ett svep.
Om du väljer att köra utan balansering så tänk på att ställa undan hojen lång från hus och andra saker du inte vill bränna ner eller ta ur batteriet vid varenda stillestånd då du inte har maskinen under uppsikt.
Jag tänker att varje s består ju av 8 celler, och de är ju parallellkopplade så de balanseras mot varandra vilket borde jämna ut en hel del skillnader jämfört mot att ha en cell per s. Risken är förståss att någon s har självurladdning så att andra s blir överladdade, men med tanke på mängden celler per s så tycker jag det borde finnas en buffert även där. Såvitt jag förstått så ökar också mängden läckström när en cell närmar sej toppladdning, varpå den underladdade s får relativt mer laddning. Men det är möjligt jag missförstått litiumkemin.

Sedan laddar elsystemet runt 14-15V, medan hela cellpaketet ligger på 18V toppladdat. De kommer därför aldrig att överladdas utan ligger ganska nära idealvärdet om 3,7V för litiumbatterier.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tänker att varje s består ju av 8 celler, och de är ju parallellkopplade så de balanseras mot varandra vilket borde jämna ut en hel del skillnader jämfört mot att ha en cell per s. Risken är förståss att någon s har självurladdning så att andra s blir överladdade, men med tanke på mängden celler per s så tycker jag det borde finnas en buffert även där. Såvitt jag förstått så ökar också mängden läckström när en cell närmar sej toppladdning, varpå den underladdade s får relativt mer laddning. Men det är möjligt jag missförstått litiumkemin.

Sedan laddar elsystemet runt 14-15V, medan hela cellpaketet ligger på 18V toppladdat. De kommer därför aldrig att överladdas utan ligger ganska nära idealvärdet om 3,7V för litiumbatterier.

Man måste ha balansering på varenda cell hur man än kopplar ihop dem. När jag körde som mest med Litium a123 celler i rc flygplan blev de ur balans på ca 10 laddningar. Jag fick en cell att explodera vid laddning för att jag fuskade med balansering helvete vad de small och de blev ett brännmärke på golvet men ingen eld. Just a123 celler är väldigt brandsäkra de kan smälla men brinner sällan. Därför är de vanligast förekommande i dyrare handverktyg borrmaskiner och även dyrare laptop datorer.
Om du bygger nytt batteri så köp a123 2500mah celler ett 8 cells paket väger då ca 660gr och ger 5 amp. De startar en 1000cc v-Twin. De kostar runt 100kr styck + 30 kr för balanseringskontakt. Inköp av RC batteriladdare tillkommer såklart och den måste klara 8 celler balansering kostar runt 1000-2000kr
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vilken Hårtork för att starta Lithiumbatteriet på KTM1290 på morgonen ?

Ägaren till den här Kåtten kom från Småland på kvällen den 12 maj. Parkerade kärran med hojen utanför en av stugorna vid Ring Knutstorp men lät hojen stå kvar utomhus.
På morgonen den 13 maj med -3C utomhus behagade inte Lithiumbatteriet / Kåtten starta innan uppvärmning med hårtork.
Missade att fråga vilken hårtork som hen använt !
Men vilket fabrikat / modell föreslås ? :D
 

Bifogat

  • KTM1290-RK-190513.jpg
    KTM1290-RK-190513.jpg
    150.8 KB · Visningar: 20
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top