Vilket material till bromsskivor?

LS

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM ´07
Vilket material skall man använda sig av när man ska skära ut en
bromsskiva?
Det måste finnas någon tävlingsmänniska här på forumet som skär egna skivor
till mc.
:confused:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det beror helt och hållet på vad du skall ha den till och vilka egeskaper som är efterfrågade. Skivor till cross/enduro kan man skära till i någon relativt enkelt rostfritt (där finns rätt många hemmapulare som säljer billiga piratskivor made in någons garage) men en framskiva till en 1L xyzrr kräver lite roligare legleringar.
 

LS

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM ´07
Det beror helt och hållet på vad du skall ha den till och vilka egeskaper som är efterfrågade. Skivor till cross/enduro kan man skära till i någon relativt enkelt rostfritt (där finns rätt många hemmapulare som säljer billiga piratskivor made in någons garage) men en framskiva till en 1L xyzrr kräver lite roligare legleringar.

Skivan skall vara till min Honda XR600R Motard dvs. 320mm
Jag kan inte köra fortare än 150 :D
Ritningen är klar, väntar bara på vilket material jag ska använda. :huvet
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skivan skall vara till min Honda XR600R Motard dvs. 320mm
Jag kan inte köra fortare än 150 :D
Ritningen är klar, väntar bara på vilket material jag ska använda. :huvet

Är det verkligen klokt att ha en 320mm skiva som inte är flytande? Jag tror att det oavsett leglering kommer att slå sig direkt.
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
det som är enklast är ju typ vilket hög-kol legering som helst (nästan).


men HCT ( High-carbon, chroom, titanium) är nog det som är används mest
i skivor av idag som har någorlunda krav på sig.
 

LS

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM ´07
det som är enklast är ju typ vilket hög-kol legering som helst (nästan).


men HCT ( High-carbon, chroom, titanium) är nog det som är används mest
i skivor av idag som har någorlunda krav på sig.

Dom krav jag har på bromsskivan är att den får inte slå sig, inte spricka (kan bli lite otäckt) och den ska fungera att bromsa med.
 

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Norrland
Hoj
Honda
Dom krav jag har på bromsskivan är att den får inte slå sig, inte spricka (kan bli lite otäckt) och den ska fungera att bromsa med.

Dom krav du ställer, är dom krav man ställer på en köpeskiva.
Skivor gjorda i dyrt material ( dom finaste ur stång - inte plåt ) förmodligen värmebehandlade samt slipade.

Ska du laserskära ut ur en plåt och sen bulta på hjulet, anser jag att du får nöja dig med kravet "den ska fungera att bromsa med"

Har tidigare skurit ur vanlig 640 plåt till bruk på crosshoj. Funkar att bromsa med. Slits ganska snabbt naturligtvis.
 

LS

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM ´07
Bara undrar. Varför ska du göra en egen?
Det är ju lite kul att göra en egen. Sen vet jag inte vad för skiva som skulle passa på min fälg.
Centrumhålet är 118mm och bultmönstret är 134mm x 4.
Det kanske finns något begagnat någonstans, vad vet jag.:confused:
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Går det inta att surfa runt och kolla vad välrenomerade tillverkare använder för material?
Materialet påverkar egenskaperna otroligt mycket.
Vi som var med när japanerna gjorde bromsskivor i rostfritt för att slippa missfärgningen klassiska gjutjärnsskivor fick vid minsta fukt vet vad skräck är...
Vid regn tog det sisådär 50-75 meter innnan bromsarna tog.
Då hade man tryckt hårdare och hårdare emedan det inte bromsade....
En kompis till mig svarvade en skiva i aluminium.
Oxiden på ytan gjorde att det tvärnitade så fort beläggen nådde skivan.
När skivan snurrat ett par varv med beläggkontakt var oxiden borta.
Då försvann det mesta av bromseffekten...
Fortsatte man att bromsa svällde skivan av värmeutvecklingen, så att det inte gick att släppa bromsen.
Då lät man det svalna.
Sedan kunde man smyga hem.
Men skivan hade slagit sig och högg i beläggen.
Gjutjärn är tungt, men det är värt det..
 

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Norrland
Hoj
Honda
Annars så kan du ju snacka med ISR.
Skraddarsyr skivor....

Var i kontakt med ISR för ett antal år sedan, angående att projekt.
Dom skulle då ha kring 800:- per skiva. Och då pratar vi om en skiva ur stång, obearbetad, med 1mm extra att svarva/slipa bort.

Jag la ner, köpte färdigt.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top