Vilket MC -lås rekommenderar ni!

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Duke - 01
Ska köpa lås snart och är helt säker att det finns många olika tips att få!? Prioriterar att det är litet och lätt, givetvis ska det också vara godkännt. Det finns nåt med larm på men som jag förstått så är de inte godkännda och i så fall inte aktuella :mad: vore en topp lösning annars.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Kör med Abus granit extreme, snäpper rätt i bromsskivan. Det är abus fetaste skivbromslås.

Stoppar antagligen inte en tjuv som bestämt sig,

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Pappsen skrev:
Det finns nåt med larm på men som jag förstått så är de inte godkännda och i så fall inte aktuella :mad: vore en topp lösning annars.

Vad hindrar dig att ha två lås?
Ett godkänt och ett icke godkänt med larm.
Dubbel säkerhet samt larmfunktion = två flugor på smällen.

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
När vi ändå är inne på lås frågor..

försäkrningsbolagen kräver ju 2 godkända lås..

Har 2 stora finta bygellås..

men räknas styrlåset som ett lås??

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jonne_boy skrev:
men räknas styrlåset som ett lås??
Jepp, styrlåset räknas som ett av dom två låsen.

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Duke - 01
Re: Re: Vilket MC -lås rekommenderar ni!

craze skrev:
Vad hindrar dig att ha två lås?
Ett godkänt och ett icke godkänt med larm.
Dubbel säkerhet samt larmfunktion = två flugor på smällen.

Platsen de tar samt vikten. Ingen dum idé men den känns inte riktigt kanan! Ett litet lås är bättre än två varav en ikke godkännd, eller?

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Vilket MC -lås rekommenderar ni!

Pappsen skrev:
Platsen de tar samt vikten. Ingen dum idé men den känns inte riktigt kanan! Ett litet lås är bättre än två varav en ikke godkännd, eller?
Jag använder alltid dubbla (godkända) lås i förhoppning om att få ha min hoj kvar ett tag till.
Låsen har jag under sadeln, så den lilla extra vikt dom tillför kan jag leva med :)

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Granit EXTREME 69
ezms08_1.jpg

Allt annat är för klumpigt!

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Re: Re: Re: Vilket MC -lås rekommenderar ni!

Pappsen skrev:

Själv låser jag min hoj enligt följande kriterier:

- Två godkända lås (minst), för försäkringsbolagets skull.
- Så många lås som möjligt, de tar tid att bryta upp och syns bra.
- Lås fast cykeln i någonting så ofta som möjligt, det blir svårare att ta med hela MCn med lås och allt då (till exempel på en skateboard eller en släpvagn).
- Lås stoppar bara ärliga människor
- Inget stoppar busar som bestämt sig, så det gäller att agera som vår svenska försvar: Det skall kosta mer än det smakar!

... så i ditt fall rekommenderar jag ett litet bekvämt godkänt lås att ta med och ett lås med larm dessutom, att användas så ofta det är bekvämt.

Shidoshi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 848
Problemet med det låset är att tjuvarna (de elakingarna ... ) bryter sönder bromsskivan runt låset vilket gör att de enkelt kan ta bort låset. Jag råkade ut för det förra året (en granne såg dem och ringde polisen, vilket gjorde att de inte hann få med hojen). Jag skulle hellre ta ett som låser runt yttre ringen på bromsskivan, vilken är mycket hårdare och gör det betydligt svårare att ta bort låset.

De väger ofta lite mer dock. Men Oxford är ett lite mindre lås som går runt bromsskivan. Det kanske kan vara något.

Kjelleman

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-03
Pappsen skrev:
Detta verkar vara ett lås i Pappsens smak. Vad kosta?

Låt mig därtill tipsa om att det till dett lås går att köpa en länk, kraftig, med en ögla i en änden. Man fångar en järnstolpe med länken, drar den igenom öglan så att stolpen sitter fast likt ett lassogrepp. I den änden som man har kvar av länken finns nu en sprint som passar i Abus Granit-låset som man sätter i skivbromsen precis som vanligt. Voila, man har skivbromslås plus att hojen sitter fast i vad det nu kan vara!

Det verkar vara relativt nytt, har ej sett det förr, men såg det förra helgen på MC-kompaniet utanför Skövde. Ska själv dit i helgen och köpa detta! Priset på länken är dock tyvärr lika mycket som själv låset kostar, ca 700, men det verkar vara robusta grejer!

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Duke - 01
Det känns som att tjuven verkligen vill så kommer vi inte undan oavsett lås. Det jag är mest orolig för egentligen är att nån avundsjuk jävler repar, välter den. Inget Lås i världen kan förhindra detta inte lås heller. Kanske är det ännu mer "kul" att välta en larmad, den låter ju så. Skitungar gillar utmaningar?? Ligger det nåt i detta tror ni?

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Hittade ett godkänt lås MED LARM på en MC-firma i Gävle.

700:- och man kommer aldrig mer att köra iväg med skivbromslåset monterat.

Modellen var av den större modellen som ser ut som ett förvuxet hänglås. Gillar modellen eftersom den funkar utmärkt som knogjärn vid ev. behov. :eek:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag behöver också lås. Funderar på ABUS kättinglås.
Frågan är väl bara hur man lättast tar med sig låset om faktiskt väger en del. Samt om det är så bra?
På alla sätt o vis vill jag ju undvika att någon kan peta omkull hojen. men det är väl svårt misstänker jag?

förslag..?

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Ett vanlig ABUS bygellås borde väl funka bra till din hoj, Gör ju att ingen tattare bara sätter sig på hojen och åker iväg,
Att någon skulle vilja sno en GSX-400 och slänga i en skåpbil håller jag för otroligt (no offense)

Det låset väger ju inte as heller, som en kätting gör..

/Felix

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Felix skrev:
Ett vanlig ABUS bygellås borde väl funka bra till din hoj, Gör ju att ingen tattare bara sätter sig på hojen och åker iväg,
Att någon skulle vilja sno en GSX-400 och slänga i en skåpbil håller jag för otroligt (no offense)

Det låset väger ju inte as heller, som en kätting gör..

/Felix

Nej. Jag tror inte heller någon vill sno en liten 400.a
Men min lillstumpa kommer stå parkerad utanför skolan. Visserligen går jag i 3an när jag kör hojen dit. men man vet aldrig vad det finns för läskiga pojkar i 1an o 2an som vill pilla på den.
Har ett bygellås nu. Kanske räcker med det till att börja med.
Kättinglås kostar ju mer än mitt studiebidrag..

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Jag skulle suttit nöjd med bygeln, kättingen gör ju inte att den inte blir vält dessvärre.. eller repad eller vad som helst, däremot lär de knappast köra iväg med den, fast en 400 kan man ju alltid bära en bit om man är några stycken antar jag,

En billig kätting med hänglås, klädd med vattenslang och ett vanligt hänglås modell större är ju iaf billigt...

/Felix

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
xr 650
Skivbromslås är i princip värdelösa. Saktar bara ner tjuven lite . Om man vill ha hojen kvar får man dra en härdad kedja runt ramen och runt t.ex. en lyktstolpe. Vanliga hänglås är inte heller bra eftersom de i regel är otroligt lätta att dyrka med rätt grejer.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0