Vilket MC -lås rekommenderar ni!

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
Jag har ringt och pratat med brandkåren, och hört vad deras värsta hydral bultsaxar funkar på.
Brandkåren sa att kättinngar/kedjor av typen "Abus värsta grejer" är inga problem med en bra bultsax. Däremot kraftiga bygellås går inte, dom måsta man ha vinkelslip och gott om tid för att öppna.

Bromsskivelås är ju mycket enkla att ta loss, vanligast (vad jag hört) är att tjuven bara knipsar/sågar med lite bågfil i bromsskivan runt låset, och sen plockar bort det. Ska vist gå att göra på någon minut.

Slutsats : rejält bygellås är det som gäller.
 

Bifogat

  • abus.jpg
    abus.jpg
    2 KB · Visningar: 3,745

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/på ön mitt i stan
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Bikerbitch skrev:
Jag behöver också lås. Funderar på ABUS kättinglås.
Frågan är väl bara hur man lättast tar med sig låset om faktiskt väger en del. Samt om det är så bra?
På alla sätt o vis vill jag ju undvika att någon kan peta omkull hojen. men det är väl svårt misstänker jag?

förslag..?

Jag har ABUS kätting, men den använder jag bara när jag ställer hojen ute under natten. Drar den runt ramen och runt en stolpe eller dyligt. Annars funkar det lilla söta skivbromslåset som alla skrivit om tidigare alldeles utmärkt! Lätt att ta med. Väger ingenting. Köp en kätting om du inte har garage att ställa hojen i. Går tjüven in i garget så är hojen ändå körd..... :mad:

/Fröken fräken
 

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
watson skrev:
Jag har ABUS kätting, men den använder jag bara när jag ställer hojen ute under natten. Drar den runt ramen och runt en stolpe eller dyligt. Annars funkar det lilla söta skivbromslåset som alla skrivit om tidigare alldeles utmärkt! Lätt att ta med. Väger ingenting. Köp en kätting om du inte har garage att ställa hojen i. Går tjüven in i garget så är hojen ändå körd..... :mad:

J, jag känner mig själv. Kommer inte att använda en kätting speciellt mycket men ett s broms lås åker ju på varje gång. Lite synd att det låset med larm inte verkar vara godkännt, det verkar ju lite ballt :rolleyes:

]
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
bgix skrev:
Ett grovt hänglås genom ett av hålen i bakdrevet gör det svårt att rulla iväg hojen. Lite tungt men lättstuvat under transport.

Det är ju lite konstigt att folk inte sätter ett bromsskivelås i drevet, det borde ju vara krångligare att såga av...men det finns säkert en utmärkt logisk och självklar förklaring till det.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Anledningen till att i alla fall jag sätter mina skivbromslås fram är att hojen är så mycket tyngre där. Går ganska lätt att bara lyfta upp bakhjulet och bara skjuva iväg men frabror tjuven får nog lyfta sig trött för att lyfta fram om han nu skulle vilja bära bort min cykel.

Vad är det här för lås med larm som har nämnts här? Länk?
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
DumDum skrev:
Anledningen till att i alla fall jag sätter mina skivbromslås fram är att hojen är så mycket tyngre där. Går ganska lätt att bara lyfta upp bakhjulet och bara skjuva iväg men frabror tjuven får nog lyfta sig trött för att lyfta fram om han nu skulle vilja bära bort min cykel.

Vad är det här för lås med larm som har nämnts här? Länk?

Se där ja! Det fanns ju en jättelogisk och självklar förklaring :rodnar
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
själv funderar jag på en lagom synlig dekal med texten: "bandidos mc"... tror inte att några andra än de som kör i ha skulle våga sig på den hojen.. allvarligt så kör jag med ett skivbromslås i drevet och ett bygellås genom framskivorna(syns bättre där och förebygger förhoppningsvis lite iaf) funderar även på att sätta en liten dosa med en röd blinkande ljusdiod under kåpglaset, även där för att det ska se ut som det är mycket jobb med att ta just min hoj och därför väljer de en annan istället..
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
BYGELLÅS är inte att rekomendera.

varför :confused:

Jo bygellåsen är härdade i bygeln och gör dom hårda för att motstå såg mm men dom står inte imot en sak som kommer från volvo 740. Jo DOMKRAFTEN, domkraften sätts mellan bykeln och vevas runt detta gör att det blir sådana påfrestningar på det härdade att det spricker och man kan bara ta av det. dom enda låsen som är bra är det dyraste skivlåset från abus och deras dyraste kedjelås.

så köp inte bygellås.

//Niklas
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
har oxå hört om denna variant, men är det inte ofta väldigt svårt att få in en domkraft emellan då bygellåset sitter genom 2st bromsskivor, 2st gaffelben och en fälg?
 
Last edited:

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
Nikel skrev:
BYGELLÅS är inte att rekomendera.

Enligt det jag hörde för några år sedan så var det bara att ta något lämpligt föremål och stoppa mellan exempelvis framgaffel och bygellås och bända.. (Många tjuvar använde sig av sådana där metallrör som vägskyltar sitter fastskruvade på, den varianten som är lite smalare). Kulorna som håller fast bygeln i låset blir bara pulver.

En bekants bekant grävde en grop i sitt garage (utomhus, grusat), hällde i cement och gjöt in tre härdade kättingar som han sedan drog runt sin (..harkel..) HD. Tjuvarna grävde upp klumpen och snodde hans ögonsten med betongklump och allt.. Sensmoral; Inget Stoppar Tjuven.

Tror jag ska sova med min hoj i sängen i sommar.
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
sanslöst!? tur att de sänken som gjorde inbrott i vårt garage inte var lika fanatiska... riktiga jävla loosers, de gjorde först inbrott i huset och snodde massa nycklar ÄVEN DE TILL MC'N trots detta lyckades de bara med att sabba hojen så mycket att den fick åka ner på lagning hos fabriken i flera månader... =(
 

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
johanp skrev:
själv funderar jag på en lagom synlig dekal med texten: "bandidos mc"... tror inte att några andra än de som kör i ha skulle våga sig på den hojen.. allvarligt så kör jag med ett skivbromslås i drevet och ett bygellås genom framskivorna(syns bättre där och förebygger förhoppningsvis lite iaf) funderar även på att sätta en liten dosa med en röd blinkande ljusdiod under kåpglaset, även där för att det ska se ut som det är mycket jobb med att ta just min hoj och därför väljer de en annan istället..

Eller varför inte en dekal med "kjells angels" i stället :D chansen finns att tjuven kan skratta ihjäl sig.
 

Gixxer Mike

Guest
Tjena.
Mitt tips när det gäller låt och kedjor är: Båt kätting 6 m lång FET tjock modell, den kostar typ hälten av mc kätting och har runda länkar vilket håller bättre än dom ovala länkarna som mc kättingarna från abus har. (jag har testat deras fetast kätting med lås..tog mig ca 30 sec att knäcka skiten) sen ett STORT hänglås som precis går att få dit på kedjan, lås fast den runt stolpe (lyktstolpe eller bilen) och i ramen om det går annars runt hela hojjen, lägg gärna överbliven längd av kedjan på hojen så om nån rör den ska allt rasa i backen och medföra ett jävla oväsen, larm och litet lås i skivan.
Kättingen med feta låset ska ju endast ligga hemma och övrig tid kör ni med lilla skivbromslåset och larmet (spyball är bäst)
Dekaler och sånt skit gör saken mer utmanande för den tjuven som ser det knappast avskäckande så det är mer lockande.
Ställ sen hojjen på ÖPPEN upplyst gata där det inte finns nåt runtomkring så MÅNGA kan se den gärna under kapell.
Det finns många av er som mer eller mindre försöker gömma era hojjar vilket gör det lättare för tjuven att jobba ostört.
Hur många tror ni ställer sig mitt under en lampa mitt på öppen gata och börja pilla på en larmad hoj som är fastlås?
hellre hojen som står på baksidan av huset i mörkret utan insyn.

Hoppas ni blev lite klokare på mina råd och tips.
R1 Mike
6 hojjar senare så har man lärt sig hur dom jävlarna tänker.
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
bgix skrev:
Finns betydligt grövre hänglås än bromsskivelås. Det jag använder är avsett för att låsa containrar. (Och har som sådant under två veckor i en östafrikansk hamn framgångsrikt motstått bultsax och brytverktyg.)
vart köpe man ett sånt då? och vad kostar de? lär ju väga en del oxå..
 

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
Shidoshi skrev:
Nämnde tidigare ett lås, Oxford Omega. Här är en länk till info om det:

http://www.lockitt.com/DiscOmegaInfo.htm

Har själv köpt ett (använder det tillsammans med ett Abus-lås) och det är väldigt bekvämt att använda i och med att det bara är en del.

Kostar strax under 700:-

Utgår att detta lås är godkänt? Vart har du köpt det? Lås med larm inbyggt har jag inte funnit som är godkännt. Kanske vet ni nåt om detta?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top