Vilket MC -lås rekommenderar ni!

godisbiten

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2009
Hoj
Kawasaki z750 -09
Därför väljer man ett Granit Detecto X-Plus 8000.

Granit Victory X-Plus 68 är i särklass sämsta valet bland de låsen eftersom att de är koniska så kläms bromskivan krokig vid minsta kontakt med gaffelbenet....

man brukar ta av låset innan man börjar rulla hojen!

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
man brukar ta av låset innan man börjar rulla hojen!

Mmmm. Brukar! Varje gång man inte gör det kostar det.... :gnissla

Sen räcker det ju att någon annan bara vill provsitta lite så kan det vara kört.

Men när det står klart att alla de lås man sätter i fästet till skivan har en uppenbar säkerhetsbrist, varför envisas använda dem? (Låt nu inte detta bli en tipstråd för blivade banditer,,,,,, ;) )

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Vad säger panelen om detta lås?

Någon som vet om det är godkänt? Eller måste man ringa runt o fråga alla bolag? :S

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06

Någon som vet om det är godkänt? Eller måste man ringa runt o fråga alla bolag? :S

Det är INTE godkänt av bolagen.
Har ett på min DR (ingen vill sno den ändå) och det är massivt och ger minst lika mycket förtrodende som det ABUS det plagierar. Granit Quick eller vad det heter...

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Det är INTE godkänt av bolagen.
Har ett på min DR (ingen vill sno den ändå) och det är massivt och ger minst lika mycket förtrodende som det ABUS det plagierar. Granit Quick eller vad det heter...

Det skall stå explicit om det är godkänt, står det inte kan man utgå ifrån att det inte är det också.

Tack för snabba svar, ja det lät ju för bra att ett lås för 159:- skulle vara godkänt :/ det är nog ett bra lås, men jag antar man får lägga på 500 spänn till för ett Abus eller nåt.

Last edited:

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...

Bifogat

• IMG_20100710_140118.jpg
    IMG_20100710_140118.jpg
    51.9 KB · Visningar: 150
Last edited:

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Du kan köpa det godkända hänglåset från biltema, det går utmärkt att använda som ett skivbromslås! 199kr http://www.biltema.se/sv/Bygg/Las/Hanglas/Security-LJ-8025-RA/

Tack.

Jag pratade med försäkringsbolaget och dom sa att alla lås som är certifierade av SSF är godkända, det lås du länkade till är certifierat av SBSC, även en kätting jag kollat på är godkänd av SBSC och inte av SSF.

EDIT:

Det är en SSF logga även på Biltemas lås, missade den också när jag satt med 15 flikar i Firefox :)

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Tack.

Jag pratade med försäkringsbolaget och dom sa att alla lås som är certifierade av SSF är godkända, det lås du länkade till är certifierat av SBSC, även en kätting jag kollat på är godkänd av SBSC och inte av SSF.

Trygghansa som jag talat med i detta fall är stenhårda på detta, trots att de lås vi pratat om nyss säkert är minst lika bra.

Men kan det inte vara värt pengarna att ha ett sjysst lås om man ändå har en hoj från 07? Blir det inte lite dumsnålt?

Själv slog jag till direkt på Abus Detecto med kedja... visst, det kostar men jag har i alla fall gjort mitt för att göra det lite krångligare att sno hojen.

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Men kan det inte vara värt pengarna att ha ett sjysst lås om man ändå har en hoj från 07? Blir det inte lite dumsnålt?

Själv slog jag till direkt på Abus Detecto med kedja... visst, det kostar men jag har i alla fall gjort mitt för att göra det lite krångligare att sno hojen.

Jag har abus kätting/skivbroms kombo på min -07a + en till kätting vid lång förvaring.

Jag letar lås att köpa till en kompis som fyller år, han har precis tagit körkort och har en gammal -92 suzuki. Så i detta fall handlar det mest om att köpa ett godkänt skivbromslås som han kan ha med sig, vore surt om han får ett lås av mig o så snor nån hans 20 år gamla häck och så får han inget för att jag köpt fel lås :S

Uppdatering:
Efter att ha kollat på denna produkt igen så är det ju faktiskt en SSF logga inuti SBSC loggan så den verkar vara godkänd av bägge, får dra in till Classe o klämma lite på den och undersöka vidare.

Tycker den är prisvärd som fan.

Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147024887
Har nog samma funktion som det du länkade till, fast godkänt. Själv använder jag ett "vanligt" abus hänglås som är godkänt. Så fort det står MC på det så dubblas ju priset... Vissa bolag kräver dock att man använder lås utifrån en viss lista och då är det ju en annan sak.

Edit: Glöm det jag skrev

"Välj rätt klass

Observera att många produkter finns i olika klasser/grades och att det då är viktigt att välja rätt klass/grade för aktuellt ändamål. Det är t ex är inte tillräckligt att låsa sin motorcykel med ett mopedlås eller cykellås, utan det ska vara ett lås avsett för motorcykel, eller hänglås och kätting i lägst klass 3. "
- http://www.stoldskyddsforeningen.se/startsidan/ogonmarkt/soek_produkt-leverantoer/

Det måste alltså vara just ett MC-lås för att man ska få ut försäkringspengar...

Last edited:

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147024887
Har nog samma funktion som det du länkade till, fast godkänt. Själv använder jag ett "vanligt" abus hänglås som är godkänt. Så fort det står MC på det så dubblas ju priset... Vissa bolag kräver dock att man använder lås utifrån en viss lista och då är det ju en annan sak.

Edit: Glöm det jag skrev

"Välj rätt klass

Observera att många produkter finns i olika klasser/grades och att det då är viktigt att välja rätt klass/grade för aktuellt ändamål. Det är t ex är inte tillräckligt att låsa sin motorcykel med ett mopedlås eller cykellås, utan det ska vara ett lås avsett för motorcykel, eller hänglås och kätting i lägst klass 3. "
- http://www.stoldskyddsforeningen.se/startsidan/ogonmarkt/soek_produkt-leverantoer/

Det måste alltså vara just ett MC-lås för att man ska få ut försäkringspengar...

"det ska vara ett lås avsett för motorcykel, eller hänglås och kätting i lägst klass 3"

Så en SSF logga på en klass 3 kätting/lås så bör man vara safe. Lutar åt classe :) ska terra TH en gång till sen bara innan jag slår till.

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
"det ska vara ett lås avsett för motorcykel, eller hänglås och kätting i lägst klass 3"

Så en SSF logga på en klass 3 kätting/lås så bör man vara safe. Lutar åt classe :) ska terra TH en gång till sen bara innan jag slår till.

Oxford patriot kostar ungefär samma som den kedjan plus lås som du länkade till. Så kan han få med sig låset när han är ute och åker också...

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
"Hojlåset" på Handelsboden.com kostar 395:-, är godkänt och smidigt att ta med. Om nu inte kätting var ett krav vill säga.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag har abus kätting/skivbroms kombo på min -07a + en till kätting vid lång förvaring.

Jag letar lås att köpa till en kompis som fyller år, han har precis tagit körkort och har en gammal -92 suzuki. Så i detta fall handlar det mest om att köpa ett godkänt skivbromslås som han kan ha med sig, vore surt om han får ett lås av mig o så snor nån hans 20 år gamla häck och så får han inget för att jag köpt fel lås :S

Uppdatering:
Efter att ha kollat på denna produkt igen så är det ju faktiskt en SSF logga inuti SBSC loggan så den verkar vara godkänd av bägge, får dra in till Classe o klämma lite på den och undersöka vidare.

Tycker den är prisvärd som fan.

Ok, då får jag be om ursäkt för ett ganska syrligt svar... bara så trött på folk som köper hojar för massa pengar men sen skall spara in på allt annat utan att tänka steget längre.

Så än en gång, sorry.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Ok, då får jag be om ursäkt för ett ganska syrligt svar... bara så trött på folk som köper hojar för massa pengar men sen skall spara in på allt annat utan att tänka steget längre.

Så än en gång, sorry.

Ditt resonemang håller inte, så jag måste köpa dyr olja, när biltemas är minst lika bra och även bättre i många fall... för att min hoj var dyr?

Har ingen aning om kvalitén på deras lås och kör själv med 2st abus på min, men jag tänker inte sitta och skrika bajs när jag vet lika lite om dem som du.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ditt resonemang håller inte, så jag måste köpa dyr olja, när biltemas är minst lika bra och även bättre i många fall... för att min hoj var dyr?

Har ingen aning om kvalitén på deras lås och kör själv med 2st abus på min, men jag tänker inte sitta och skrika bajs när jag vet lika lite om dem som du.

Eeehr, det är snarare ditt resonemang som inte håller!

jag sa inget om priset i sig, jag sa att man skall köpa sådant som är godkänt och inte vara dumsnål.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin