vilket MC-larm e bäst?

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Jag börjar bli klar med räckviddstester och sådant nu, ska montera in prylarna under veckan tänkte jag. Är det fortfarande någon som är intresserad av att jag lägger upp några ritningar och lite bilder på en hemsida t ex? Annars skiter jag gärna i det... :D

Kan väl i alla fall säga att jag har gjort tre varianter (eller är det fyra?) som sänder på lite olika vis. Den första liknar den i den förra ritningen. Vid larm sänder den helt enkelt till mottagaren på enklast möjligt vis. Den andra varianten inkluderar två microcontrollers som kommunicerar ett par gånger per minut via radiolänken så att man kan vara säker på att allting är som det ska. Har lagt in en övervakning av 12 volts batteriet också så man får larm om det börjar bli dåligt. Den tredje modellen använder bara en annan typ av kommunikationskodning än den andra, något enklare uppbyggd men dock inte lika utprovad som de andra två varianterna.

Summa summarum så blev det inte så jäkla billigt. Främst för att radioprylarna kostade så förbannat mycket. 400kr. Går att få tag i utlandet för under 200 spänn har det visat sig senare... :( Jag tippar att snikvarianten av pagern kostar ca 600kr totalt.

Tror dock ändå att det här bli bättre än min gamla dörrklockemojäng...

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
TRX-joCCe skrev:
Tjenare!
Undrar vilket mc-larm som e bäst.
Har bara hört talas om spyball, men d måste ju finnas fler.
Skriv gärna lite erfarenheter å detaljer om larmen (priser å funktioner).

Bikeguard e oxå bra....

DEFA är ett annat jag ska ha på min 950

750RR

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Spinky Spendrup skrev:
Jag börjar bli klar med räckviddstester och sådant nu, ska montera in prylarna under veckan tänkte jag. Är det fortfarande någon som är intresserad av att jag lägger upp några ritningar och lite bilder på en hemsida t ex? Annars skiter jag gärna i det... :D

Kan väl i alla fall säga att jag har gjort tre varianter (eller är det fyra?) som sänder på lite olika vis. Den första liknar den i den förra ritningen. Vid larm sänder den helt enkelt till mottagaren på enklast möjligt vis. Den andra varianten inkluderar två microcontrollers som kommunicerar ett par gånger per minut via radiolänken så att man kan vara säker på att allting är som det ska. Har lagt in en övervakning av 12 volts batteriet också så man får larm om det börjar bli dåligt. Den tredje modellen använder bara en annan typ av kommunikationskodning än den andra, något enklare uppbyggd men dock inte lika utprovad som de andra två varianterna.

Summa summarum så blev det inte så jäkla billigt. Främst för att radioprylarna kostade så förbannat mycket. 400kr. Går att få tag i utlandet för under 200 spänn har det visat sig senare... :( Jag tippar att snikvarianten av pagern kostar ca 600kr totalt.

Jag är fortfarande intresserad. Vad är det för räckvidd du lyckats få? Jag fattar inte en sak dock.. Varför är det så svårt det här med att få bra räckvidd. Kan man inte på något sätt modifiera sändaren så man får ut mer effekt än den har från början??

Kan man inte ta en hyffsad walkie-talkie (1-? watt?) för 2-400 hundra kronor och använda dess sändare/mottagare? Räckvidden ligger ju bättre till där verkar det som (ett par kilometer typ). Eller har jag missat något?

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Jo man kan trimma upp sändaren lite. Är lite osäker på när man börjar bli lite väl olaglig dock. Walkietalkie kanske vore något som sagt. Det lär ju vara en massa annat skräp som sänds på de kanalerna också men det kan man kanske överleva? Jag är i alla fall nöjd tills vidare med 50m, räckvidden täcker mina behov just nu.

Izze

There is no reality, only perception
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Teutonia Mistral S - 2007
Spinky Spendrup skrev:

Jag är väldans intresserad! Lägg gärna ut schema etc! :tummenupp

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Schema och lite artikelnr. Orkar inte rita upp den processorstyrda kretsen så det får duga med den enklaste varianten. Några comments:
*Som det är nu matar jag sändaren via endast två dioder i serie som sänker spänningen lite, riskigt och enkelt. Jag ritade dit en zener diod V3 som ser till att inspänningen inte stiger över 12V, med denna är V1 och V2 egentligen överflödiga. Om inte annat fungerar de som polvändningsskydd.
*LM317 drar mer ström än sändarkretsen själv gör i viloläge. Avänd någon annan regulator om ni är måna om att hålla strömmåtgången löjligt låg. Sändarkretsarna tål 12V så det är gränsfall till att regulator egentligen behövs. Därav min alternativa diodvariant.
*Jag skippade byglingsanlutningarna. Enligt databladet till kretsarna kan pinnarna lämnas flytande när de inte används så jag lät det vara så.
*Har inte testat kretsen med Set/Reset latchen U7, antar att den fungerar. :crash
*Jag använde en gate BUZ10 istället för Q1, ta va ni vill.
*Löd alltid antennstumpen direkt på sändare/mottagare.

Farnellkomponenterna kan vara lite luriga att få tag på. Jag beställde genom jobbet, man kanske inte kan beställa där privat kom jag på nu. Jag lyckades förövrigt göra något knasigt idag, kretsarna fungerade finfint ända tills ikväll när jag skulle "snygga till" sladdragningen vilket resulterade i att spybollen inte vill aktiveras när sändaren var ansluten. :confused: Jäkligt konstigt. Så fort man tar bort matningen till den fungerar larmet.
Fan också, nu måste jag sätta dit dörrklockesändaren IGEN!

Datablad på U6,U5 finns på holtek.com, sändarna på rentron.com bl. a.

EDIT: Såg just ett fylle fel. På sändaren U3 ska tråden som går från U3 ben 5 till U5 ben 6 var kopplad till U3:6 istället. Och U3:4 (antennen) ska vara kopplad till U3:5.

Bifogat

• pager.zip
    15.4 KB · Visningar: 38
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar