Vilket miljöbränsle?

Vilket miljöalternativ skulle du välja?


  • Antal röstningar
    0

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Hejsan.

Vi är två stycken högskolestudenter på Halmstad Högskola som skall göra ett examensarbete. Vi hade tänkt att bygga om en äldre motorcykel till en Café hoj samt att konvertera den till ett mer miljövänligt alternativ.

Som en del i vårt projekt ska vi genomföra en marknadsundersökning och då passar ju medlemarna på sporthoj alldeles utmärkt!

Alternativen som vi tänkt och se över är, El-drift, Etanol samt biogas. Alla har ju sina fördelar samt nackdelar, men vi undrar nu vad du/ni hade valt i första hand?

El-drift släpper ju ut minst avgaser av de tre, men måste brottas med långa laddningstider, tyngd av batterier samt få laddningsställen.

Bio gas släpper ut lite mer avgaser, det finns hyfsat med tankställen men det är problem att gömma gastuberna på ett snyggt sätt på en motorcykel.

Etanol släpper ut mindre avgaser än bensin, kräver ganska lite modifiering men om det skall användas i storskala krävs det en bättre hantering av själva produktionen för att göra det så miljövänligt som möjligt.

Tacksam för er hjälp! :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Syntetbensin tillverkad på förnyelsebart. Inga motormoddar krävs.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Metanol

Varför inte titta på ett miljöbränsle som kan tillverkas av avfall från
skogsindustrin och som länge används inom motorsporten, det innehåller
dessutom mer energi än etanolen.

Björn Gillberg har skrivit ganska mycket intressant om metanol som miljöalternativ.

/KentW
 

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Ort
Kumla
Hoj
-01 Honda 929rr
Biodiesel??
Hörde något om detta lite löst, absolut inte insatt men det lät förvånansvärt bra iaf! =)
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Orsaken till de tre alternativen vi har satt upp är att vi tror att det måste finnas tillräckligt många laddstation/tankställen för att det ska vara ett alternativ till bensin.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
såg ett program på TV om killacycle, de påstod att de nya li-ion batterierna de hade kunde laddas fullt på 5min, så batteritekniken finns nog bara att det kostar lite.

Bygg en gengas-hoj annars :D, me vedaggregat på pakethållaren, skulle aega :yoparty
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
såg ett program på TV om killacycle, de påstod att de nya li-ion batterierna de hade kunde laddas fullt på 5min, så batteritekniken finns nog bara att det kostar lite.

Bygg en gengas-hoj annars :D, me vedaggregat på pakethållaren, skulle aega :yoparty
:rofl

Jag gjorde en uppsats i något larvigt ämne som teknik eller fysik på ämnet Gengas. Examinatorn blev så till sig i byxorna att bara arbetstiteln borde ha gett högsta betyg.

Oerhört testosteronladdat dock, gengas.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hybrid? el och etanol? Etanol är ju lätt att konvertera till och räknas knappt.
El har sina brister men som komplement kan det fungera riktigt bra...
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Ska vi vara realistiska så tror jag på biogas i dagsläget :)

Metanol och biobensin/diesel när den infrastrukturen finns på plats.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Biodiesel??
Hörde något om detta lite löst, absolut inte insatt men det lät förvånansvärt bra iaf! =)

Biodiesel finns på mackarna sedan tidigt 90-tal. Kallas även RME, rapsmetylester.

Syntetdiesel/syntetbensin tror jag dock mer på. Tillverkas det på förnyelsebart är det ett biobränsle som kan göras högvärdigare än tom dagens raffinerade motsvarigheter.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hoj likt bil är ju också rätt enkelt att etanolkonvertera. Kanske för enkelt?
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Något som jag tycker skulle vara skitbalt, är en hybrid med liten diselmotor till generator till batteri, som i sin tur driver en kraftig elmotor.

Där man kör dieselmotorn på kostant optimal varvtal som levererar typ 5-10hk och laddar upp batterierna.

Sen kör man med en kraftig elmotor som leverar typ 100hk vid max effekt.

Och med lite uträkningar mellan användandet av maxeffekt och lugn körning. Så borde man kunna ladda batterierna när man kör lugnt. För att sen ha massor med effekt när man behöver det.

Det skulle aldrig fungera på bana där man kör max effekt hela tiden.

Men på gata borde det kunna bli en fungerande kombination där man ju oftast kör sakta eller står vid rödljus, för att sen gasa lite några kilometer eller någon mil.

Får jag nobelpris nu? :va
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Orsaken till de tre alternativen vi har satt upp är att vi tror att det måste finnas tillräckligt många laddstation/tankställen för att det ska vara ett alternativ till bensin.

Etanol är ju det enklaste och tankställen finns ju på varje mack.
Kollade på SM-Rally här i Katrineholm för några veckor sen, och det är många som kör på E85 i sina rallybilar. Pratade med Oskarsson en duktig förare som kör Ford han har konverterat till E85 dels för ekonomin och för att de har tagit ut mer effekt ur motorn genom att bara byta bränsle.

Så kör på E85 för att man kan konvertera nästan vilken motor som helst.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Finns det någon människa med sinnena i behåll som väljer Etanol?

Är ju knappt ens miljövänligt. Gas däremot är en bättre lösning. Särskilt om man tankar direkt vid "tillverkningsstället".

Frakta runt Etanol med 15% bensin i är ju galenskap. En Saab 9-5 Bio Power drar väl faktisk förbrukning 1,3-1,5l/mil? Det blir 23cl bensin. En riktigt snål dieselbil drar 0,4 totalt!

Huga!

/ Jens
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Något som jag tycker skulle vara skitbalt, är en hybrid med liten diselmotor till generator till batteri, som i sin tur driver en kraftig elmotor.

Där man kör dieselmotorn på kostant optimal varvtal som levererar typ 5-10hk och laddar upp batterierna.

Sen kör man med en kraftig elmotor som leverar typ 100hk vid max effekt.

Och med lite uträkningar mellan användandet av maxeffekt och lugn körning. Så borde man kunna ladda batterierna när man kör lugnt. För att sen ha massor med effekt när man behöver det.

Det skulle aldrig fungera på bana där man kör max effekt hela tiden.

Men på gata borde det kunna bli en fungerande kombination där man ju oftast kör sakta eller står vid rödljus, för att sen gasa lite några kilometer eller någon mil.

Får jag nobelpris nu? :va

Kan du konvertera 10hk till 100hk så enkelt så borde du nog få nobelpriset. Men varför inte sätta in luftturbiner i fronten också?

Ska även säga att det inom 10år finns batterier som kan köras 150 mil på en laddning!

Men metanol tycker jag är än bra idé, vi har ju rätt gott om skog i Svearike. Säljs de på Statoil? ^^
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan du konvertera 10hk till 100hk så enkelt så borde du nog få nobelpriset. Men varför inte sätta in luftturbiner i fronten också?

Ska även säga att det inom 10år finns batterier som kan köras 150 mil på en laddning!

Men metanol tycker jag är än bra idé, vi har ju rätt gott om skog i Svearike. Säljs de på Statoil? ^^

Jag är övertygad om att Eskilsson förutsätter en transient körcykel på elmotorn
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top