Vilket skinnställ skall jag välja?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Så, några tips på bra hemsidor med bra priser? Jag vet bara om sportsbikeshop.co.uk som inte är svensk. Eller är det bättre att köpa i butik? Här i växjö har vi 2 stycken ställen, båda är skitdåliga tycker jag.

Tala om för dina lokala handlare varför du tycker de är skit och vad du vill ha så kanske de kan bli bättre... :tummenupp
(Jo, jag vet hur det kan vara i Sverige, du ska vara djävligt glad att du får handla hos oss, hit med dina pengar och dra! :huvet)

Jag handlar mycket från UK eftersom jag vet vad jag vill ha och det är lika enkelt att handla på nätet oavsett land men i ditt fall är passformen det viktigaste. Och då är det bara att vika ner sig och gå till den svenska handlaren. Om du inte tar en tur till UK och handlar där förstås, det har jag gjort några gånger.:)

Du har hela vintern på dig att leta och har fått tillräckligt med råd i den här tråden.

Lycka till!:)
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Perforering?

Är också inne på nytt ställ i vinter och funderar på det här med perforering. Låter skönt när det är varmt men kallt när det är kallt, men hur stor skillnad gör det i verkligheten? Är det bättre att satsa på ett ställ med "ventilationsdragkedjor" där man kan stänga och öppna efter behag? De har ju å andra sidan bara öppningar på ett fåtal ställen medan perforering ser ut att släppa in luft över stora ytor. Man ser ju också ställ med typ 10 små hål på axeln och fem på ärmen. Gör det verkligen någon skillnad?

Tankar kring detta? Har bara kört med textilställ innan, så har ingen erfarenhet av klimatet i ett skinnställ.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Har haft ett halv-perforerat ställ med små hål på diverse platser från Revit men kör nu i ett Lindstrands Silverstone som knappt har någon perforering alls. Typ ingen faktiskt. Det stället finner jag mycket skönare på våra svenska vägar och i vårt klimat. Har inte brukat det längre söderut men det funkar väldigt bra under den svenska sommaren. Kan även ha det under tidig vår och sen höst utan problem.
Under de varmaste dagarna kanske de blir lite varmt om du står still men de försvinner så fort du får lite fart. Silverstone får bra kritik och känns jäkla bra på. Skydden sitter där de ska och det följer kroppsrörelser bra. Mycket ställ för pengarna!
Kan inte svara för helperforerade ställ då jag ej haft något. Ska du köra mycket bana kan jag tänka mig att ett helperf. är riktigt skönt att köra med. :)
Är själv sugen på ett helperforerat till de absolut varmaste dagarna. Får se kanske till nästa säsong.

Ska nämnas också att Jofama som äger/tillverkar(?) Lindstrands ställ har en egen syateljé där du kan få saker åtgärdade eller omsydda vid behov. Kostar inte mycket. Ska sy in min krage då den är lite för stor annars sitter det skitbra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är också inne på nytt ställ i vinter och funderar på det här med perforering. Låter skönt när det är varmt men kallt när det är kallt, men hur stor skillnad gör det i verkligheten? Är det bättre att satsa på ett ställ med "ventilationsdragkedjor" där man kan stänga och öppna efter behag? De har ju å andra sidan bara öppningar på ett fåtal ställen medan perforering ser ut att släppa in luft över stora ytor. Man ser ju också ställ med typ 10 små hål på axeln och fem på ärmen. Gör det verkligen någon skillnad?

Tankar kring detta? Har bara kört med textilställ innan, så har ingen erfarenhet av klimatet i ett skinnställ.

Det beror på hur varm du är. Jag svettas som en gris i skinnställ utan perforering så fort tempen är över 20 grader i princip. Mitt tidigare ställ innan mitt perforerade/ventilerade ställ var tvådelat operforerat med ventileringskedjor, det svettades jag helt fantastiskt mycket i.
Såklart när det rör på sig. När man står stilla så svettas jag mycket oavsett perforering eller inte.

Andra som klarar av värme bättre har nog en annan upplevelse.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Mina perforerade ställ funkar väl som man kan tänka sig. Det blåser lite grann genom dem, men ärligt talat så är det nog mer andning och fläkt genom stretchen än genom perf. hålen.

Men när det gäller banåka så blir man dyngsur av svett lik förbannat... :D
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Hjälm är jag rätt säker på att det bli någon Shoei hjälm, provat några och tyckte de satt perfekt.

Angående skinnställ är det precis så jag trodde, precis som med allt får man lite vad man betalar för men det finns också överpriser pga märke. Att köpa begagnat går bort av olika skäl, hur är Dainese?

Var köper ni er mc utrustnung? Xlmoto.se ?

Fc-moto.de Funkar kanon!
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Mitt enda tips är att köra känguruskinnställ o perforerat. Känns väldigt mycket lättare än mitt gamla skinnställ av koskinn. Både arlen ness. Dock kostade den förstnämnda 5 papp mer. 15.000 vs 10.000. Kanske finns billigare dock
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Mitt enda tips är att köra känguruskinnställ o perforerat. Känns väldigt mycket lättare än mitt gamla skinnställ av koskinn. Både arlen ness. Dock kostade den förstnämnda 5 papp mer. 15.000 vs 10.000. Kanske finns billigare dock

Jag har samma erfarenhet. Dessutom känns det perforerade kängurustället mycket mjukare och mer följsamt. Det kan ju bero på att känguruskinnet är tunnare, men jag vill tro att det delvis har att göra med att perforeringen tar bort en del skinn och gör det mer flexibelt också.

Nu har jag inte hunnit köra så mycket i mitt perforerade och jag är inte så temperaturkänslig, men jag tyckte inte att det var så stor skillnad vad gäller innerklimat i ställen, jag kör alltid med ett merinounderställ under. Det är möjligt att jag hade fått styva bröstvårtor om jag hade kört utan bröstplatta i det perforerade stället...
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top