Vilket tvättmedel?

Ondketchup

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
KTM RC8R -11
Har en vit Berik Titanium Laser skinställ, som börja
bli lite skitigt svart i baken mm vilket tvällmedel
skall man ha o hur går man till väga?

Mycket tacksam för svar!

/Johan

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag anväder biltemas lädertvål och den funkar fint. Sätta sig i TV-soffan med en skål tvålvatten, svamp och en handduk förhöjer TV-kvällen. :)

Får återfettning använder jag något min skohandlare rekommendera och det funkar väldans bra. Viktigt är att det inte gör vita partier mörkare bara, om man nu inte kan leva med det...

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
Jag tycker att man kommer ganska långt på att skrubba med bara vatten, men annars finns ju speciell lädertvål. Har svårt att tänka mig att det skulle vara så noga, det funkar säkert med t.ex. något av vias flytande tvättmedel eller vanlig tvål också.

Det viktigaste är att man gör det med jämna mellanrum, inte väntar tills stället ser för j*vligt ut, och att man smörjer in det med någon form av återfettning. Om du känner att du kan stödja industrin bakom minkoljeproduktionen så kan det vara att rekommendera.

Vissa ställer sig i duschen med sina ställ. :D

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Tvål och vatten, ungefär som att tvätta händerna,,,, och sen smörja in medans det är fuktigt.

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Tvättmaskin?

Har hört att det finns medel så man kan tvätta i maskin:va, någon med kunskap får gärna upplysa oss med skitiga ljusa/färgglada skinnställ.
Dela med sig utav erfarenheterna.

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
R1200GS
Jag anväder biltemas lädertvål och den funkar fint. Sätta sig i TV-soffan med en skål tvålvatten, svamp och en handduk förhöjer TV-kvällen. :)
Angåede biltemas lädertvål: Är innehållet i flaskan bruksfärdig eller ska det blandas ut i vatten?? Jag hittar inga instruktioner på flaskan eller på biltema-siten. :confused:

Biltemas läderolja då? Strykes ut tunt medelst svamp eller vadå?? Köpte skiten i somras men inte kommit mig för att använda det men nu ska ju skinnet snart hängas undan. Ett schysst regnväder då och då har hittills gjort underverk på flugorna. :)

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Angåede biltemas lädertvål: Är innehållet i flaskan bruksfärdig eller ska det blandas ut i vatten?? Jag hittar inga instruktioner på flaskan eller på biltema-siten. :confused:

Biltemas läderolja då? Strykes ut tunt medelst svamp eller vadå?? Köpte skiten i somras men inte kommit mig för att använda det men nu ska ju skinnet snart hängas undan. Ett schysst regnväder då och då har hittills gjort underverk på flugorna. :)

Ang. läderoljan så tog jag bara en trasa och strök ut det på skinnet, väntade lite, sen "polerade" jag bort det med en torr trasa.

Har jag för mig iaf. Det var ju ett tag sen :va

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös

Ja, lädertvålen är bruksfärdig. Oljan är bara ta en trasa eller dylikt och ha på rikligt med olja, gno in (stryk inte bara på) och låt det sedan sätta sig ordentligt innan du polerar bort det.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Om den är bruksfärdig vet jag inte, jag resonerade att jag brukar tillsätta vatten när jag duschar eller tvättar händerna med tvål så jag tillsatte även vatten till lädertvålen. :)
Inga mängder dock, endast så det löddrar fint och sen torka rent och torrt med en handduk.

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...