Vill börja med roadracing som ung

CromRt

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Hoj
-
Hej. Jag är än bara 14 år, men väldigt sugen på att börja med roadracing. För det första vet jag inte vad det är för åldersklasser inom roadracing. Finns det överhuvudtaget någon för min ålder? Hur stark motorcykel är det i sånna fall? Jag har tyvär ingen hoj än men är berädd att skaffa en, men vill då få reda på mer information först.

Hur funkar det när man vill börja med roadracing? Hur skaffar man licens för att få köra på bana, och hur ska man träna.
Jag bor i Vaxholm, vilket är ungefär 30 min öster om Stockholm. Vart någonstanns ligger närmaste racingbana för mig?

Detta var väl de första frågor som poppade upp i huvuded. Ni kan gärna tillägga något om det är nåt som jag borde tänka på. Tack så mycket :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kolla in http://2hjul1attityd.se/ vettja :tummenupp

Där finns en del information. Under fliken Roadracing för Juniorer finns dessutom en epostadress du kan maila frågor till. + att väldigt många här lär kunna svara också.

PatrikM

Ny medlem
Gick med
3 May 2005
Hoj
DM BIZeta
Allmänt gäller att du kan köra Junior Cup från 13 år alternativt 125GP. Junior Cup är standardhojar på 125cc 2-takt eller 250 cc 4-takt. De som idag finns är Aprilia 125RS och Kawasaki Ninja 250R. Båda finns begagnade att köpa.

"Prova på" arrangeras av 2Hjul&1attityd samt Linköpings MS (de har oftast ett antal måndagar där det finns några/någon prova på hoj)

Licenskurser arrangeras löpande och jag tror nästa blir på Karlskoga i samband med Bike week.

Vill du ha mer information finns www.svemo.se/roadracing samt RR Junior Cup Sweden på facebook. Eller så ringer du mig på 021-105641.

Vänligen

Patrik Marklund

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
Kanska lite offtopic mot trådskaparen men om man tex är 10år och vill köra Honda Academy cup, finns den kvar eller är den nedlagd eller vad, hrrac hemsida verkar inte funka heller.

Det är inget som du vet nåt om Patrik?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ska du börja träna RR så måste du ha en egen hoj, det är inte som i ridklubbar där man lånar klubbens hästar, så du får börja fjäska hemma för att få skjuts till träningarna, med bil + släp eller skåpbil för hojen. Närmsta bana för dig är Linköping/Sviestad, ca 20 mil, och till Karlskoga/Gelleråsen är det någon mil längre.

Jag tror att en Kawasaki 250 är enklast att börja med, mindre mek än med än 2T och dom är nya och inte så sönderskruvade.

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Hej kul att se att du vill köra roadracing!

Läs på denna sida och kontakta Niclas på länken på sidan, För 100kr får man prova på roadracing som junior, vi har hoj och viss utrustning, men har du egen så ta med så mkt som möjligt.

http://www.lmsroadracing.se/ungdom

Välkommen till LMS och Linköpings Motorstadion.

Daniel
Kassör LMS Roadracingsektion

CromRt

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Hoj
-
Är det 20 mil till närmaste bana så tror jag att jag har problem :brinnerup Så långt kommer mina föräldrar aldrig att skjutsa mig, och ska jag hålla på att byta bussar 10 gånger per tur dit lär det ta ett dygn innan jag är framme... Antar att jag får åka på en sån där testkväll som LMS Roadracing körde och sedan se om det är värt att flytta hemifrån ett antal år tidigare :tummenupp

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Prova på roadracing kan du göra på 2 hjul & 1 attityd
Dom har en Aprilia RS125 för det ändamålet.

Sen därifrån är det eget som gäller.
RS 125an går väl att köra nån säsong eller 2 till tillsammans med Kawa250.
Klart billigast alternativ om du hittar en fräsch.

PatrikM

Ny medlem
Gick med
3 May 2005
Hoj
DM BIZeta
För att svara på lite saker

Ja Honda 100 finns kvar. Det är dessvärre lite brist på hojar men vill man ha så går det att få tag på både nytt och begagnat. Det tävlas rätt flitigt med dessa inom Minimoto/MiniGP racen. Nästa går för övrigt i Västerås på Hälla ring 6-7/7 (samma helg som Power meet) och det är även licenskurs på Hälla i morgon med 8 nya förare samt examinering av två nya förarutbildare.

Vad gäller att starta köra när man bor långt från en bana så är MiniGP-hojarna ett jättebra alternativ både för barn och vuxna. Det finns fler fabrikat än Honda med upp till ca 20hk på hjulet, både 2 och 4-t. närmare stockholmstrakten körs det i Södertälje (måndagar), Eskilstuna (måndagar) och Västerås (tisdag och söndag).

//Marklund

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...