Vill dra iväg trots intryckt koppling

Henken

Guest
Hojjen har en ovana att vilja dra iväg när jag startar den & har en växel i (japp, kopplingshandtaget intryckt :tungan ). Håller jag inte emot lite lätt så skulle den rulla iväg.

Antar att jag får justera kopplingen, måste man riva nåt eller?

Det är en KTM 625 -03 om det underlättar.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Hojjen har en ovana att vilja dra iväg när jag startar den & har en växel i (japp, kopplingshandtaget intryckt :tungan ). Håller jag inte emot lite lätt så skulle den rulla iväg.

Antar att jag får justera kopplingen, måste man riva nåt eller?

Det är en KTM 625 -03 om det underlättar.


Inte ovanligt på såna hojar, min WR250F har samma problem. Enligt www.thumperfaq.com så kan man lösa problemet med brickor under kopplingsfjädrarna eller längre fjädrar. Har dock inte testat själv...



.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Har samma problem... dock försvinner det på min när den blivit varm:confused:

Det är så att kopplingen slirar, på min kan man ställa in den genom att ta bort en plugg som sitter på kopplingskåpan sen ska man ha något special verktyg (som jag inte har) och så ska man ställa in spelet.

Pröva med att ställa in spelet vid handtaget, det hjälp något för mig men den vill fortfarande iväg.:va

Sen om någon kunning skulle kunna svara på varför det försvinner när den blir varm är det för att oljan blir varm, kan lamelerna vara utslitna, kopplingsfjädrar utslitna?

En annan grej är att den till och med dör om man lägger i växel när den är kall.
 

Henken

Guest
Så detta är relativt vanligt? Är det inte skadligt då om kopplingen "ligger i" :va Borde ju nöta rätt ordenligt tycker jag.
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Ofta är det bara en justering av kopplingen som behövs. På många motorer görs detta där kopplingswiren går in i motorn, brukar finnas en liten kåpa med en justerskuv bakom.
Vilken typ av motorolja som används kan också spela roll.
Brukar spela roll om oljan är kall eller varm, kall olja är mer trögflytande och "tjockare" så den kan göra att det inte "kopplar ur" helt.
 

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
Hojjen har en ovana att vilja dra iväg när jag startar den & har en växel i (japp, kopplingshandtaget intryckt :tungan ). Håller jag inte emot lite lätt så skulle den rulla iväg.

Antar att jag får justera kopplingen, måste man riva nåt eller?

Det är en KTM 625 -03 om det underlättar.

Justering av wiren, oljerelaterat eller så har någon lr några av mellanskivorna i kopplingen slagit sig.:tummenupp
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Om den bara drar när den är kall så är det inget man behöver bry sig om. Det kan vara så när oljan är kall. Att justera kopplingen funkar inte om den bara drar när den är kall, däremot kan man testa att byta olja till något annat märke nästa gång man byter. Har man tur kan man hitta en olja som passar den hojen bra och då slutar att dra även när den är kall.
Min drar ganska mycket när den är kall, skulle säkert komma upp i gångfart om jag inte höll emot (eller släppte ut kopplingen direkt efter växeln är ipetad).
 

Henken

Guest
Japp, det är bara när den är kall. Jag får väl leva med det :) En kul detalj är att den backar när den står på tomgång & inte har nån växel i. Har man tid över kan man ju backa in den...tar väl nån timme.
 

ninpo

ninpo
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Filipstad
Hoj
CBR 900 RR -96
hadde en rd 350 som drog. när jag rev kopplingskåpan hittade jag en sprängd lamell. Bitarna låg och kilade fast tryckplattorna. AVr lätt konfunderad innan jag hittade felet.:)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top