Vill du ha GPS-övervakning på din hoj?

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Jag tycker idén låter bra och det är intressant.

Vet inte vad jag själv skulle betala? Det måste ju gynna självrisken eller något liknande så det inte bara är "ännu en dyr pryl i hojåkandet". Det är helt klart vettigt, hoppas f-bolagen tycker det också.

Strypa motorn :näsblod Det är ju lysande!
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Om man gömmer en gammal mobiltfn på bågen
+ kontantkort + Telia friendfinder
så har man nåt liknande

Inte lika exakt men nästan gratis. :banana
 

Jedda

Lathet är uppfinnarens största idéspruta
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Strömsholm
Hoj
Hopp igen med ny motor å allt
Den här tekniken med GSM o GPS positionering har funnits i Taxibranschen i åtminstonde tio år... fungerar även mot kart så att man kan följa exakt.
Men nackdelen, är ju som sakt att pucken ä lätt o slita bort!!! Om nu den som stulit den fattar att det är gps puck! :kocko
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
CJ900RR skrev:
Ja precis det bygger på samma teknik.

Men hur ska du hitta fordonet om du måste sitta vid datorn för att kolla positionen :7peta

Vi hade ju isåfall tänkt att erbjuda en helhetslösning med en sambandscentral som du ringer till, eller som ringer upp dig. Och vi kan guida dig eller polisen till rätt ställe, så att förhoppningsvis tjyvarna tas på bar gärning så att man kan :fatta! ur dom :tungan

Oftast så har ju tjyvarna hunnit i väg med fordonet innan stölden upptäcks, och det är då vi hjälper er att spåra dom. Larmet är ju givetvis ett tyst larm så dom har ingen aning om att man redan är dom på spåren...

Vad skall du bakom datorn och göra, med det larmet så får du uppdatering av koordinater smsade till telefonen. Så det är bara ut och jaga :fatta! :fatta!

Men jag förstår vilken service ni vill erbjuda, för den som inte är intresserad av att själv vill vara aktiv i sökandet så är det säkert en bra tjänst.
Framför allt så gillar jag ideén med tyst larm, men ingenting får synas dock.. Hur är det egentligen med gpsmottagaren, den jag har till båten går ju igenom plast.... om så är fallet med eran också så borde man ju kunna gömma den utan problem :tummenupp .

Vad det gäller försäkringsbolagen så kan ni nog få lite problem att få till någon bra deal.
Om man tar TH t.ex, så ger ju inte dom längre någon rabbatering för varken larm eller stöldskydd.... tyvärr.
Däremot om du har ett fordon som värdet överstiger 999.999:- så måste du montera en spårsändare innan dom över huvudtaget tecknar upp en försäkring.

Lycka till dock, fram med mera eget företagande.
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Låter ganska bra jo! Hade lätt kunnat tänka mig att betala 1000kr om året, lätt. Hoppas bara det gynnar premiena.
Men vad kostar själv enheten då?!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En snabb fråga bara:
Fungerar det så att GPS-positioner skickas från hojen via GSM-nätet, dvs. är det så att hojen måste befinna sig där mobiloperatören har täckning för att det ska fungera?
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
gthyni skrev:
Om man gömmer en gammal mobiltfn på bågen
+ kontantkort + Telia friendfinder
så har man nåt liknande

Inte lika exakt men nästan gratis. :banana
Samma men utförligare.

Man kan ju lätt bygga om en gammal mobiltelefon och ha ett teliakontantkort i den. Koppla till batteriet och sedan följa på http://friendfinder.telia.se

Kostnad:
beg telefon
liten låda
kabel till batteriet
kontantkort

Högt räknat 800kr.

Sedan måste man anväda kortet 1 gång om året.
Man tar ut det och skickar ett SMS.

4. Hur lång giltighetstid har kortet?
Om det inte finns någon aktivitet* på Refillkortet inom en ettårsperiod, alltså 365 dagar, sägs det upp. Finns det aktivitet på kortet eller du väljer att fylla på det med pengar förlängs giltighetstiden med 365 dagar från senaste aktivitet/påfyllning.

*Med aktivitet menas:

Inkommande eller utgående taltrafik (exkl avgiftsfria samtal)
Utgående SMS-trafik, ej inkommande.
Utgående datatrafik.
Utgående MMS-trafik, ej inkommande.
 
Last edited:

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
gthyni skrev:
Om man gömmer en gammal mobiltfn på bågen
+ kontantkort + Telia friendfinder
så har man nåt liknande

Inte lika exakt men nästan gratis. :banana

En polare har gjort så i sin bil. Gömt telefonen i bilen och kopplat in en laddare som försörjer mobben med ström hela tiden.
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
wheelieman skrev:
Vad skall du bakom datorn och göra, med det larmet så får du uppdatering av koordinater smsade till telefonen. Så det är bara ut och jaga :fatta! :fatta!
Vadå? Har du en kartbok i huvudet så att du kan tolka koordinaterna :va :7peta

wheelieman skrev:
Men jag förstår vilken service ni vill erbjuda, för den som inte är intresserad av att själv vill vara aktiv i sökandet så är det säkert en bra tjänst.
Precis. Det är så vi har tänkt...

wheelieman skrev:
Framför allt så gillar jag ideén med tyst larm, men ingenting får synas dock.. Hur är det egentligen med gpsmottagaren, den jag har till båten går ju igenom plast.... om så är fallet med eran också så borde man ju kunna gömma den utan problem :tummenupp .
Det är det vi ska testa innan vi lanserar något seriöst. Har vi tur så kan antennen gömmas väl och isåfall så märker antagligen tjuven ingenting. Själva lådan gömms i t.ex lådan under passagerarsätet, under sadeln eller liknande...

wheelieman skrev:
Vad det gäller försäkringsbolagen så kan ni nog få lite problem att få till någon bra deal. Om man tar TH t.ex, så ger ju inte dom längre någon rabbatering för varken larm eller stöldskydd.... tyvärr. Däremot om du har ett fordon som värdet överstiger 999.999:- så måste du montera en spårsändare innan dom över huvudtaget tecknar upp en försäkring.

Lycka till dock, fram med mera eget företagande.
Vi ska höra oss för och förhoppningsvis så tänder dom på idéen. Det skulle ju underlätta deras arbete oerhört, framförallt med tanke på alla stölder. Far min jobbar på ett större f(usk)-bolag så jag ska börja med att lägga fram det för honom..

PacMan skrev:
En snabb fråga bara:
Fungerar det så att GPS-positioner skickas från hojen via GSM-nätet, dvs. är det så att hojen måste befinna sig där mobiloperatören har täckning för att det ska fungera?

Japp så är det. Som tur är så har ju största delen utav sverige mobil-täckning idag. Det finns tyvärr ingen annan teknik tillgänglig som skulle kunna ersätta GSM. Möjligtvis sattelit-telefon men då skulle det bli svin-dyrt...

Marcin_go skrev:
Låter ganska bra jo! Hade lätt kunnat tänka mig att betala 1000kr om året, lätt. Hoppas bara det gynnar premiena.
Men vad kostar själv enheten då?!

En enhet går på ca 2500:-, men om detta skulle bli verklighet så skulle vi antagligen kunna pressa priserna ganska bra. Ska sätta mig och kontakta flera tillverkare i tyskland, holland, lettland och taiwan i eftermiddag :hej

Notera att enheten går att flytta ganska enkelt emellan fordon så om du byter hoj behöver du inte beställa en ny enhet...
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
@CJ900RR:
Apapap....
Bara för ordningens skull:
Det var inte jag som skrev det som står i ditt sista citat i ditt inlägg ovan, det var Marcin_go. Så det så! :)
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
wheelieman skrev:
GPS i bilen... :banana ......vadå!?!?!? :3freak , är stolt över att vara prylbög :D
vadådå? du kan ju inte ta bilen ut i vattnet efter båten :tungan :7peta :3freak

hehe ja ok jag förstår hur du menar.

PacMan skrev:
@CJ900RR:
Apapap....
Bara för ordningens skull:
Det var inte jag som skrev det som står i ditt sista citat i ditt inlägg ovan, det var Marcin_go. Så det så!
F'låt det är justerat
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
CJ900RR skrev:
vadådå? du kan ju inte ta bilen ut i vattnet efter båten/QUOTE]


Vadå, nu förstår jag inte.... :confused: , har du aldrig sett filmen göta kanal.
Det gäller tydligen inte att ladda för lite bara.. :banana :D :D , nåja om inte annat kan man ju alltid låna polarens båt.

Nu ska jag låta bli att spamma sönder tråden... lovar :huvet
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top