Vill du surfa snabbare?

• Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
jag tror att det öppnats upp en helt ny värld för honom :D

Den här världen?
Sorry för OT, men det är rätt mitt i prick.

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/CZGIn9bpALo&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/CZGIn9bpALo&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag har provat programmet nu och jag tycker faktiskt att sidorna laddar upp snabbare, har inte gjort några avancerade tester för att se om det verkligen är så. Men det räcker för mig om det känns som det går snabbare, ändå om det är placebo-effekt eller äkta.

Jag har 2GB ram jag med och avvarade 512Mb till ram-disk.

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Suzuki DRZ400S
Kan upplysa om att det går använda detta "trick" till dem flesta webbläsare. Tex IE är det bara gå in i egenskaper och flytta temp mappen så blir det som firefox och använder man det bara för surfning räcker 50mb alldeles utmärkt. Däremot kan man flytta windows temp mappar osv för att snabba upp operativet lite med. Det kräver dock betydligt större ramdrive.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Ramdisk det var på hålkortstiden det :)

Bah! Så mycket internminne fanns det inte på den tiden att det räckte till ramdisk. Har traumatiska minnen från -84 när man satt och lödde på ett stort fullängds ISA-kort för att gå från 128 till 640k. Turbo-XT'n (Copam?) med 10 MB hårddisk kostade 20k inklusive ett Hercules monokromt gaffe hos den därna datasnubben i Uppsala. Hette ägaren Urban månntro?

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Ja förfaan använd inte programmet, jag startar en ny tråd där jag upplyser folk om att det går att köpa nya datorer på EEEEEEEEEEBAAAAAAAAAAAAAY tillexempel.

Du har en lite tråkig/dryg ton tycker jag, man ser den lite överallt här på forumet!

Precis!!! :D :tummenupp

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Z750 -04
Kan upplysa om att det går använda detta "trick" till dem flesta webbläsare. Tex IE är det bara gå in i egenskaper och flytta temp mappen så blir det som firefox och använder man det bara för surfning räcker 50mb alldeles utmärkt. Däremot kan man flytta windows temp mappar osv för att snabba upp operativet lite med. Det kräver dock betydligt större ramdrive.

Kan du utveckal det här, gärna med en steg för steg förklaring.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Bah! Så mycket internminne fanns det inte på den tiden att det räckte till ramdisk. Har traumatiska minnen från -84 när man satt och lödde på ett stort fullängds ISA-kort för att gå från 128 till 640k. Turbo-XT'n (Copam?) med 10 MB hårddisk kostade 20k inklusive ett Hercules monokromt gaffe hos den därna datasnubben i Uppsala. Hette ägaren Urban månntro?

Hade en smaskig Turbo-XT jag med, men lyxigare med 20mb hårddisk och CGA-grafik (4 färger).:yoparty

Sweet times :D

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Suzuki DRZ400S
Kan du utveckal det här, gärna med en steg för steg förklaring.

Du tänker på hur man använder IE istället för firefox?

Bara följa guiden och när dem kommer till firefox delen så startar du IE.

Verktyg--internet inställningar.

I första fliken (kör engelskt operativ så kan heta något lite annorlunda på svenska) under Temporära filer. Tryck på knappen inställningar. Välj hur mycket utrymme du vill ge Ie och tryck flytta mapp. Bläddra dit du skapat din ramdisk och ok hela vägen ut. Följ rutan om logga ut/starta om om den dyker upp.

Flytta Windows temp mapp gör man genom att gå in i:

Kontrollpanelen--system
fliken avancerat sen (engelskt kom inte på översättningen) Enviroment variables,) Nedre vänstra knappen.
Ändra TEMP/TMP till dit du har din ramdisk.

OBS detta kan om du har för liten ramdisk hindra installation av program som behöver mycket utrymme just vid installationen. Även om din ramdisk buggar ur startar för sent göra så din boot in i Windows hindras/alternativt blir segt som fan.

Har du mycket ram så stänger du av/flyttar swapfilen till ramdisken med för ytterligare en boost. Rekommenderar stäng av över att flyta den. Kräver även vissa special trick att flytta istället för att stänga av. Att stänga av swapfilen är inte farligt och får man medelande om att virtuella minnet tog slut så slår man enkelt på den igen.

Last edited:

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Jag har installerat ramdisk nu med 256 MB partitionerat (ska minska till 128 senare, verkar inte behövas så mkt). Känns onekligen som att svarstiderna är mindre och att sidorna laddas snabbare, kul!

Det enda jag undrar över är varför //temp// fortfarande är tom om man tittar i den med utforskaren, borde det inte fyllas på med massa saker där under tiden man surfar?

Dominator-Rocks

Guest
Jag har installerat ramdisk nu med 256 MB partitionerat (ska minska till 128 senare, verkar inte behövas så mkt). Känns onekligen som att svarstiderna är mindre och att sidorna laddas snabbare, kul!

Det enda jag undrar över är varför //temp// fortfarande är tom om man tittar i den med utforskaren, borde det inte fyllas på med massa saker där under tiden man surfar?

Min fylls på allt efter jag surfar.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...