Vill försäkringsbolaget ha mitt gamla ställ?

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Jag kraschade för ett tag sedan och skavde stället. Ingen fara, det går fortfarande att använda men Svedea har beviljat full ersättning för ett nytt ställ. Enligt butiken som ska beställa hem grejerna så får jag behålla de gamla prylarna och skicka in dem till F-bolaget om de ber om det.
Frågan är - hur vanligt är det att de vill ha in den gamla utrustningen? Eftersom jackan fortfarande är fullt funktionsduglig så funderar jag på att beställa en likadan fast perforerad för att ha på riktigt varma dagar.

Vad är folks erfarenheter kring detta?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Bilsport mc ville ha allt utom hjälmen, men detta var 2005.
2009/10 var det bara hjälmen som skadades, och då ville inte Folksam ha den. Dock ville Folksam först ha offerter från mchandlare på vad en motsvarande hjälm kostade ny.

Ring och kolla med försäkringsbolaget?

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag kraschade för ett tag sedan och skavde stället. Ingen fara, det går fortfarande att använda men Svedea har beviljat full ersättning för ett nytt ställ. Enligt butiken som ska beställa hem grejerna så får jag behålla de gamla prylarna och skicka in dem till F-bolaget om de ber om det.
Frågan är - hur vanligt är det att de vill ha in den gamla utrustningen? Eftersom jackan fortfarande är fullt funktionsduglig så funderar jag på att beställa en likadan fast perforerad för att ha på riktigt varma dagar.

Vad är folks erfarenheter kring detta?

Vad var det för en skitvurpa om du inte lyckades skrapa upp jackan så den blev perforerad nog?

På en mer seriös not kan sägas att försäkringbolaget säkerligen har svaret - om du vill fråga.
Vill man inte väcka den björn som sover så kan man vänta och se. Se om dom hör av sig med instruktioner.

Rätt tid att vänta är tills nästa stora sammanhängande helg. (Påsk, midsommar eller jul/nyår.)

Exempel:
"Hej! Du, dina skadade prylar som vi ersatt, dom skulle vi behöva få in till oss. Kan du droppa av dem på vårt kontor som ligger nära dig?

Ditt svar blir: "Oh nej! Dom grejerna röjde jag undan i samband med julstädningen. Jag hörde aldrig något från er så jag trodde det var okay...?

Notera avsaknaden av direkt lögn i formuleringen.

Lycka till!

Tränk

Medlem
Gick med
29 Sep 2012
Hoj
Kawasaki Z400-R2/TWIN + velorex 700 -83
Jag klotade 2022. Svedea ville ha in bilder på skadorna men jag behövde inte skicka in någonting. Handskar, skor, byxor, hjälm och jacka. Gick och handlade nytt och skickade in kvitton sen var det klart. Löjligt smidigt.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati