daspunner: Nu har du säkert redan fått alla svar i tråden redan, men jag kan ge min input ändå.
Som första hjälm skulle jag aldrig försöka handla direkt på nätet. Man vill pröva olika märkens passform, verkligen känna hur de sitter, pröva olika funktioner och spännen. Ta dig din tid och var noga. Om du köper av handlare, kolla att du kan få sitta någon timme hemma med hjälmen och byta i fall det var fel storlek.
Själv har jag märkt att Shoei passar bra på mitt huvud och att deras medium brukar passa bra på mig. Så jag skulle våga beställa en ny Shoei i medium av liknande stuk på nätet.
Gör som alla andra. Prova i butik och beställ på nätet.
När prisskillnaden är oacceptabelt stor men jag ändå fått hjälp av en handlare, så går inte jag hem tyst och köper på nätet. Jag säger som det är och prutar, men ber aldrig om internetpriset.
Något i stil med; Jag kan köpa den här hjälmen för 2000kr mindre på nätet, det är en för stor mellanskillnad för mig. Jag förstår om du inte kan ge mig det priset, men kan du lösa något som känns hyggligt för oss båda, så handlar jag mycket hellre av dig.
Sen är det några gånger jag ändå gått hem och handlat på nätet, men då har det varit för att handlaren inte kunnat/velat ta in prylar i de färgerna jag vill ha. Då har jag ändå varit tydlig med att det är precis vad jag vill ha och att andra affärer lagerför varan.
Det är absolut noll glapp år 1 och 2. År 3 brukar man kunna vicka liiite på hjälmen, och då är den på väg upp på hyllan.
Tvättar du inredningen när den börjar glappa? När min Shoei GT-Air var 3 år började den kännas mindre tight i passformen, så jag tog ut all inredning och handtvättade. Efter det hade fått torka ordentligt så var också hjälmen tightare igen. Har tvättat hjälmens inredning någon mer gång sedan dess, nu är den fem år och sitter fortfarande bra.