lånar tråden lite och hoppas det ursäktas.
någon som vet om det är skillnad på däck som man köper på nätet av typ däckonline eller liknande företag eller om man köper från en däck firma som typ däckia eller euromaster.
har hört att det på nätet är så kallad andrahands sortering men ej fått bekräftat.
frågan gäller då självklart två identiska däck av samma tillverkare och typ/namn och storlek.
Eftersom jag är i branchen i leverantörsledet kan jag säga att det är en salig blandning på bra och rejält dåliga grejer hos näthandlarna (visst, vanliga handlare har inte nödvändigtvis bra grejer dom heller). Det man bör tänka på som däckköpare är som med vilken annan vara som helst, är det enormt stor prisskilnad mellan däcket du hittat hos en enskild näthandlare (eller en vanlig för den delen) så är det oftast något som inte stämmer. Däck tillverkas i samma formar, med samma mönster men med olika gummiblandningar för att passa olika marknader i världen. Däck som görs för vårat något svalare och blötare klimat har oftast en något mjukare och avsevärt dyrare gummiblandning än vad många andra marknader har. Utöver det så ska blandningen även passa det mest representerade underlaget, i norden har vi ganska grov, stenig asfalt för vattendrenering, medans dom flesta har finare asfalt eller tillochmed betong som vanligaste underlag.
Många av dom däck som är extremt billiga hos näthandlare är däck som är gjorda med billigare gummiblandningar för andra marknader, däck som inte säljs av generalagenterna i sverige, utan dessa tas oftast in från tyskland, som är lite av en distributionspunkt för däck i europa.
De däck som inte har levererats av en svensk generalagent kan dessutom vara extremt svåra att reklamera vid eventuella fel då den svenska argenturen inte har ansvar för produkten.
Självklart kan man göra fynd på nätet och jag ser det som en bra försäljningskanal i mitt yrke, däremot ska man inte bara blindt lita på att det är en produkt som uppfyller det den ska bara för att märket och modellen heter det som man söker (gäller både bil och mc).
Förövrigt kan jag meddela att branchens största skojare troligen är däckonline, varken jag eller vänner har bra erfarenheter av deras produkter eller efterservice vid problem.
Kolla på lite olika handlare på nätet och välj en billig som kanske inte är billigast in på sista kronan...det finns bra och seriösa handlare men tyvärr kan jag inte rekomendera just däckonline.
Tänk även på att dom flesta handlare tar extra betalt för hjälp med montering och balansering om du inte köpt däcken hos dom, helt naturligt eftersom dom måste tjäna in pengarna på enbart arbetet för den tid dom lägger på att hjälpa till med monteringen.
Vad det gäller andrahandssortering så är samtliga tillverkare skyldiga att märka på däcken om dom är det, oftast med en inbrännd stämpel, annars kasseras däcken direkt vid tillverkningen. Andrahandssorterade däck som kommer ut på marknaden får inte ha funktionsfel utan endast estetiska fel av olika slag så när man hittar dom kan man göra bra fynd, dock är det ovanligt att dom kommer ut från fabrikerna.
För övrigt kan jag meddela till de som är oroliga för att däcken ligger länge i butikerna att om dom inte ligger där så ligger dom hos generalagenternas lager istället. Förövrigt så åldras inte däck som förvarats rätt (mörkt och svalt) om dom inte har använts på gatan. Detta finns att läsa om på
http://www.stro.se eller
http://www.drf.se
Hoppas du hittar bra grejer till ett bra pris