För att svara på lite frågor.....
Om du har en motorcykel registrerad i Sverige måste den försäkras (trafikförsäkringen) av ett försäkringsbolag som har koncession i Sverige. Om ett f-bolag inte har koncession i Sverige så får de alltså inte teckna trafikförsäkring på ditt fordon.
Jag kan inte i huvudet vilka f-bolag som har koncession i Sverige men när det gäller motorcyklar så är det 7 f-bolag som tecknar mer än 99% av alla motorcyklar. B&MC, LF, T-H, Folksam, if, SalusAnsvar och Tennant.
Om du vill kan du alltså trafikförsäkra din Svenskregistrerade motorcykel i något av de bolag som har koncession i Sverige. Därefter kan du ringa vilket f-bolag du vill i världen och teckna delkasko (stöld) och vagnskadeförsäkring. Jag är dock väldigt skeptisk till att det finns f-bolag som är intresserade av att ha delkasko och vagnskadeförsärkingar i länder där de inte har någon verksamhet. Det borde ställa till en hel del bekymmer för dem vid en eventuell skada.
Om din motorcykel är registrerad i ett annat land är det precis samma sak. Då måste du teckna trafikförsäkring hos ett f-bolag som har koncession i det landet.
Apropå billiga premier i utlandet:
Jag får väldigt ofta höra vad bra det är utomlands och vad dåligt vi har det i Sverige. Varje gång jag får höra det så visar det sig att det oftast inte stämmer. Ge gärna konkreta exempel på länder/premier/villkor osv så kan vi här på forumet ta en seriös diskussion istället för att fundera runt en massa rykten som man hört någon säga för 5 år sedan... ;-)
Apropå villkor i andra länder:
EN VÄLDIGT VIKTIG SAK!!!!!
Som någon precis nämnde så täcker trafikförsäkringen i sverige ALLA kostnader förutom din egna motorcykel vid eventuell skada. Så är det INTE i många andra länder. Tex täcks ofta inte förarens personskador av trafikförsäkringen utan det är en tilläggsförsäkring. Skall man jämföra premier mellan länder är det väldigt viktigt att man jämför äpplen med äpplen.
En annan sak är att tex i Belgien och Finland har man kvar kubikgränser på försäkringen vilket gör att två 1000 kubikare har samma premie oavsett om den ena är custom och den andra en sporthoj. I dessa länder kommer du givetvis få en väldigt låg premie på din sporthoj. Att det är bra för sporthojsåkarna är det ingen tvekan om men tro därför inte att Svenska f-bolag tar ut för mycket i premie bara för att det är billigare utomlands. Snarare är det så att customåkare i Belgien och Finland subventionerar sporthojsåkarna.
Apropå SMR/SUSAB/Tennant:
Den försäkringen presenterades med buller och bång på MC-mässan i Göteborg 1998 tror jag det var. SMR var irriterade på f-bolagen och sa att de har kommit på en försäkringslösning där det inte skall behöva kosta mer än 10.000 kronor att helförsäkra en ny sporthoj. Som ni alla vet gick den idén under med buller och brak. Vilka var det som fick ta smällen, jo, vi sporthojsåkare.
Avslut:
Jag vill inte låta gnällig och negativ, men enligt min uppfattningen finns det bara en väg mot lägre premier och det är att vi sporthojsåkare skapar mindre kostnader för f-bolagen och det är precis detta som SMC jobbar med. Tex med högre själrisker och omfattande kursverksamhet för premieklass 7 hojar.
/ Johan Hellström
SMC, FÖK
Om du har en motorcykel registrerad i Sverige måste den försäkras (trafikförsäkringen) av ett försäkringsbolag som har koncession i Sverige. Om ett f-bolag inte har koncession i Sverige så får de alltså inte teckna trafikförsäkring på ditt fordon.
Jag kan inte i huvudet vilka f-bolag som har koncession i Sverige men när det gäller motorcyklar så är det 7 f-bolag som tecknar mer än 99% av alla motorcyklar. B&MC, LF, T-H, Folksam, if, SalusAnsvar och Tennant.
Om du vill kan du alltså trafikförsäkra din Svenskregistrerade motorcykel i något av de bolag som har koncession i Sverige. Därefter kan du ringa vilket f-bolag du vill i världen och teckna delkasko (stöld) och vagnskadeförsäkring. Jag är dock väldigt skeptisk till att det finns f-bolag som är intresserade av att ha delkasko och vagnskadeförsärkingar i länder där de inte har någon verksamhet. Det borde ställa till en hel del bekymmer för dem vid en eventuell skada.
Om din motorcykel är registrerad i ett annat land är det precis samma sak. Då måste du teckna trafikförsäkring hos ett f-bolag som har koncession i det landet.
Apropå billiga premier i utlandet:
Jag får väldigt ofta höra vad bra det är utomlands och vad dåligt vi har det i Sverige. Varje gång jag får höra det så visar det sig att det oftast inte stämmer. Ge gärna konkreta exempel på länder/premier/villkor osv så kan vi här på forumet ta en seriös diskussion istället för att fundera runt en massa rykten som man hört någon säga för 5 år sedan... ;-)
Apropå villkor i andra länder:
EN VÄLDIGT VIKTIG SAK!!!!!
Som någon precis nämnde så täcker trafikförsäkringen i sverige ALLA kostnader förutom din egna motorcykel vid eventuell skada. Så är det INTE i många andra länder. Tex täcks ofta inte förarens personskador av trafikförsäkringen utan det är en tilläggsförsäkring. Skall man jämföra premier mellan länder är det väldigt viktigt att man jämför äpplen med äpplen.
En annan sak är att tex i Belgien och Finland har man kvar kubikgränser på försäkringen vilket gör att två 1000 kubikare har samma premie oavsett om den ena är custom och den andra en sporthoj. I dessa länder kommer du givetvis få en väldigt låg premie på din sporthoj. Att det är bra för sporthojsåkarna är det ingen tvekan om men tro därför inte att Svenska f-bolag tar ut för mycket i premie bara för att det är billigare utomlands. Snarare är det så att customåkare i Belgien och Finland subventionerar sporthojsåkarna.
Apropå SMR/SUSAB/Tennant:
Den försäkringen presenterades med buller och bång på MC-mässan i Göteborg 1998 tror jag det var. SMR var irriterade på f-bolagen och sa att de har kommit på en försäkringslösning där det inte skall behöva kosta mer än 10.000 kronor att helförsäkra en ny sporthoj. Som ni alla vet gick den idén under med buller och brak. Vilka var det som fick ta smällen, jo, vi sporthojsåkare.
Avslut:
Jag vill inte låta gnällig och negativ, men enligt min uppfattningen finns det bara en väg mot lägre premier och det är att vi sporthojsåkare skapar mindre kostnader för f-bolagen och det är precis detta som SMC jobbar med. Tex med högre själrisker och omfattande kursverksamhet för premieklass 7 hojar.
/ Johan Hellström
SMC, FÖK