vill ha köp råd på racer 250

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Rekommendera vem? Alla kan inte ligga på topp och vara förberedd för varje tänkbar situation som kan uppstå. Det är just det här som skrämmer folk ifrån racerklasserna. Material- och haverihets.

Personligen är jag glad att jag hade extracylindrar med ner till Knutstorp eftersom de var en förutsättning för att jag skulle kunna köra öht. Tycker inte det handlar om material eller haverihets utan pragmatism. 250 racers har en högre problemfaktor vilket gör att det är bra med mycket reservdelar, gäller tydligen även blåa orginalare som körs snällt injusterade- eller?

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Nyteknik skrev:
Rekommendera vem? Alla kan inte ligga på topp och vara förberedd för varje tänkbar situation som kan uppstå. Det är just det här som skrämmer folk ifrån racerklasserna. Material- och haverihets.

Jag skrev ju att jag rekommederar inte.

De flesta begagnade hojar säljes med extra hjul, extra cylindrar, extra kåpset, extra toppar och en gammal vev och annat som tidigare ägare använt men ersatt med nya grejer.
Ska man åka runt på tävlingar bör man ha med sig lite extra grejer eftersom det lätt går att fixa. (Det är ju inte som en diesel där det bara är att byta motor eller lasta och åka hem om något går sönder). Det kan kanske upplevas som dyrt men har man redan betalt mycket för att komma till en tävling ser jag hellre till att ha delar med mig. Mycket går att låna, men det är inte roligt att låna motordelar ifall man förstör någon annans grejer och då måste fixa nytt.

Jag anser inte det vara hets att ha med sig extra hjul, en eller två extra cylindrar med topp och en begagnad vev samt begagnade kolvar och lite kraschdelar och en kedja extra. Några extra kopplingsdelar är också bra att ha. Delar behöver inte vara nya utan man sparar de grejer som man byt ut om de är okej samt skriver hur långt de gått.

Racing kostar dessvärre, men det är roligt

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:

Bättre det än att de tror att man klarar sig på en uppsättning av allt. Det gör man inte.

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Nyteknik skrev:
De slitdelar du verkligen behöver för att kunna köra är några kolvar, kolvringar, lite vajrar som kan gå av, reed ventiler som kan spricka och lite annat småplock.

Cylindrar, toppar, vevar och riktigt dyra grejer är förstås bra att ha för att ersätta med om något som går sönder. Men om du byter de billigare delarna när det är dags och inte kör onödigt magert eller med specialdelar som inte lirar ihop ska du inte behöva få dyra haverier.

oFFkeFF berättade att Corneliusson nyligen råkat ut för ett haveri som kostade 70.000 kr att fixa. Det är en förare som enligt egen utsago byter kolvar som vi andra byter kalsingar och med resurser och kunnande att verkligen hålla bitarna i trim.

Go figure...

På R6:an har jag bytt däck några gånger och olja en gång på denna säsongen..... :7peta menmen, det är ju alltid kul med lite mekano :tungan

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Pelle B skrev:
På R6:an har jag bytt däck några gånger och olja en gång på denna säsongen..... :7peta menmen, det är ju alltid kul med lite mekano :tungan

Och med det vill du ha sagt vadå? Att man skruvar mer med sin motor om man kör tvåtakt och man tycker det är kul att kränga däck när man kör fyrtakt?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Nordgren skrev:
Jag skrev ju att jag rekommederar inte.

De flesta begagnade hojar säljes med extra hjul, extra cylindrar, extra kåpset, extra toppar och en gammal vev och annat som tidigare ägare använt men ersatt med nya grejer.
Ska man åka runt på tävlingar bör man ha med sig lite extra grejer eftersom det lätt går att fixa. (Det är ju inte som en diesel där det bara är att byta motor eller lasta och åka hem om något går sönder). Det kan kanske upplevas som dyrt men har man redan betalt mycket för att komma till en tävling ser jag hellre till att ha delar med mig. Mycket går att låna, men det är inte roligt att låna motordelar ifall man förstör någon annans grejer och då måste fixa nytt.

Jag anser inte det vara hets att ha med sig extra hjul, en eller två extra cylindrar med topp och en begagnad vev samt begagnade kolvar och lite kraschdelar och en kedja extra. Några extra kopplingsdelar är också bra att ha. Delar behöver inte vara nya utan man sparar de grejer som man byt ut om de är okej samt skriver hur långt de gått.

Racing kostar dessvärre, men det är roligt

Men någon som är ny och frågar vad som krävs får ofta höra att det fordras enorma resurser och snudd på magiska fingrar för att hålla cyklarna rullande.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Pelle B skrev:

Ni spenderar mer tid med däckjärnen än vad vi gör med skruvandet.... :hihi

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Men någon som är ny och frågar vad som krävs får ofta höra att det fordras enorma resurser och snudd på magiska fingrar för att hålla cyklarna rullande.

Jag håller inte med. Jag tycker folk säger som det är. Dvs att det är bra med en del reservdelar, ju mer desto bättre. Inte att man behöver massvis med pengar. Vidare att man tjänar på att vara noggrann och inte vara helt sämst på att skruva och är man dålig på att skruva så är det bara att fråga eftersom det alltid finns folk som hjälper till och vet bättre.
Bättre att man får veta så nära sanningen som möjligt än att man invaggar folk i falska förhoppningar. Det är det trots allt värt.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
En sån här önskar jag att jag skulle kunna få packa upp ur en kartong direkt från fabriken..

Just d.. Kostar 1,4 miljoner!? Oki! : :gnissla

Bifogat

• brandrsv[1].jpg
    brandrsv[1].jpg
    75.5 KB · Visningar: 88

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Jag håller inte med. Jag tycker folk säger som det är.

Både och. En del är vettig information som stämmer med mina egna erfarenheter. Annat verkar mest avsett för att hausa statusen hos dem som kör racer. Jag menar att man kan hålla en satsning i 250 racer på en rimlig nivå och utan att vara expert - och ändå ha vansinnigt kul.

RS250RR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Honda RS250 -05, Yamaha YZ250-12 Yamaha R6 -09
Nyteknik skrev:
Vad hände när block och vev ersattes med nytt?

veven gick av :banana , den passade på att slå sönder block, kit-cylinder reedhus osv osv osv osv osv,

(det var inte ens vårt fel, den hade inte gått mer än 150mil, utan mer ett fall av shit happens)

Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Honda CBR 1000
Goodstuff skrev:
Man kanske kan konstatera följande i varje fall. En äldre välhållen XX är bättre än nyar vanskött YY.
Ta hjälpa av de som kan och kika på marknaden efter de hojar som finns och köp sedan den som verkar fräschast.
Om den inte är såld och priset är rätt så är ju Mårtenssons 04 för 65000 ett bra pris, inte mycket delar med den dock. Ngn som vet om de har kvar sin 00:a?
Franssons TZM-00 är ju grymt läcker och kommer med mycket delar men den kostar därefter också - 140 000 ( Ex Naoki Matsuod VM-hoj och grymt snabb.)

Vår hoj är till salu för 140.000 :-, med det följer extra hjul, extra cylindrar (som är modifierade stdcylindrar, bättre än kitcylindrar, extra kåpor. Cykleln var klart den snabbaste i årets SM.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Axxexs skrev:
Mårtenssons '00:a köpte Peo Rosenqvist! Därför som hans 95/99:a är till salu!

Peo's är en ex Sete Gibernau-Jimmy Lindström-Patik Bengtsson, med en TZM ram som är ex Matsudo-Calle Torsell (?) :)

Naj, Peo's gamla ram är portos gamla moppe.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Både och. En del är vettig information som stämmer med mina egna erfarenheter. Annat verkar mest avsett för att hausa statusen hos dem som kör racer. Jag menar att man kan hålla en satsning i 250 racer på en rimlig nivå och utan att vara expert - och ändå ha vansinnigt kul.

Tja, egentligen borde du sålla din info lite bättre. Det behöver som sagt var inte vara extremt dyrt, extremt meckigt osv. Men, vissa saker gör racingen enklare.
Man behöver inte vara expert från början, men lär sig ju efterhand. Dock ÄR det viktigt att vara noggran, även som nybörjare eftersom det ÄR lätt att göra bort sig, glömma en skruv här eller där, sätta reedventilen på fel sätt så den pajar, glömma skruva fast avgasporten ordentligt(svindyrt ras för egen del), små missar, som vid fel tillfällen gör att man inte får den körtid som man verkligen behöver.
Nu hade du ju tur igen att du upptäckte att din hoj gick som piss på en tisdagsträning(den träningen borta), fundera 5 sekunder på vad det gjort för din del nu på söndag..
Vissa reservdelar är bra att ha, som cylindrar, toppar, vev osv.
Får man ett ras, kan vara en så löjlig sak som ett gruskorn som gör att hojen nyper, vill man köra under tiden man väntar på den reparerbara cyllen, är det bra att ha en på hyllan..
Samma sak om ett ramlager, eller vev skär..

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept