Vill ha Tyst hjälm!

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Hej
Vad finns det för hjälmar som man slipper ha hörselproppar i? min nuvarande billiga hjälm blir man döv i om man kör 110.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Vad jag har provat så är alla mer eller mindre lika. Det är turbulensen som härstammar från när luften släpper från kåpglaset som träffar hjälmen och skapar oljudet. Prova ställ dig upp när du kör, med både proppar i och ur, så märker du om ljudet är vinddraget eller turbulensen. Är det turbulens hjälper bara att köra kåplöst.

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Det är väl lite så att går man upp i pris så får man en mer
påkostad hjälm, både komfortmässigt och ljudmässigt.

Man får ingen "jättebra" hjälm för 1500-2000. En hyffsad kan du få, men inte mer.

Min fd Nolan för 1600 dånade som f-n så fort man kom upp i motorvägstempo medan min nuvarande Shoei (4300) bara viskar lite tyst i samma hastighet..

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Kan i så fall rekomendera samma hjälm som jag själv äger.

Lite ovanligt märke i Sverige

Shark
modell XRX.

Många som jag talat med anser att det är den tystaste hjälmen de haft och jag kan bara instämma. Dragskydd och nässkydd sitter monterat redan från Shark´s fabrik och passformen funkar för lite avlånga huvuden.

Jag har kört från Kinnekulle-ring till stockholm i motorvägs tempo utan proppar, den börjar bli högljudd först vid 130-140. Skall jag längre sträckor eller skall åka fort så stoppar jag i pluppar, men inte på småvägar eller för körningar kortare än 15 mil. Då duger det med bara hjälmen.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Blir nog en yes dom påstår att dom har den tystaste integralhjälmen på marknaden,inbyggda hörselkåpor är det så dom bör vara rätt tyst,nån som har en yes?

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Beror på hur hjälmen passar på DITT huvud med.
En hjälm som är supertyst för storspammaren kan bullra som ett jetplan för nyreggade nicke-nyfiken.

Sen bullrar det olika på olikahojar oxå :eek:

Enda sättet att veta är att provköra, tyvärr. Eller ha proppar.

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Jag har provat några yes-hjälmar i butik. Aldrig kört med nån.. Men när man sätter på sig den i butiken blir det tvärtyst. Så det verkar som om dom ska vara tysta och bra...

Men som sagt, man bör provköra för att få fram hur den funkar på dig...

/Lucky9

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Min sho-hej var riktigt tyst första månaden, men nu låter den ungefär som den gamla AGV:n. Alltså, när passformen justerat in sig så kan oljudet komma tillbaka på köpet.

/Martin

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
X-Lite 902 har jag nu (se aktuell avatar) och den är ganska tyst. Men jag kör ofta med proppar i alla fall, för hojarna låter så förbaskat mycket med effektsystemen på och öppna insug. :crash

Wax

24 - 7
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TL1000S
berggren_martin skrev:
Min sho-hej var riktigt tyst första månaden, men nu låter den ungefär som den gamla AGV:n. Alltså, när passformen justerat in sig så kan oljudet komma tillbaka på köpet.

/Martin

Helt rätt! Jag har en AGV som jag använt 2 säsonger och först i våras brjade den dåna som fn. Upptäckte en glipa i nacken som blev när jag körde med skinnstället istället för goretexjackan som har hög krage. Håller man för där blire tyst igen så nu kör jag med en hand i taget :crash

AGVn satt tight och bra och var tyst i början men verkar annars ganska svårt att hitta tyst hjäl med bra passform till smala huvuden. Fler tips, Någon?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det finns inga tysta hjälmar. Alla bullrar och brusar såpass att man får hörselskador. Öronproppar är det enda sättet att rädda sin hörsel. Just do it™.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa