Vill inte tända medan man kör startmotorn XJ 900 -85

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har ju precis besiktat min hoj, som lever på övertid. Inte nog med att jag kraschade med ett rådjur för snart två år sedan (behöll hojen och fick samma summa som jag köpte den för 2013), reparationer som behövdes var ny blinkers, kopplingshandtag och ny fotpinne. Allt utom fotpinnen hade jag redan liggande. Att kåpor är spräckta skiter jag i just nu. Det andra är att startkopplingen rappar över ofta, ibland så mycket så det känns som att jag inte ska få igång den.

Efter besiktningen var jag och handlade lite grejor snabbt. Fick inte igång den först, men till slut när jag hade lite snurr så släppte jag startknappen och den hoppade igång. Dagen efter åkte jag och tankade, noterade samma sak. Hemma när den är kall så tänder den medan jag kör startmotorn, men när jag var på macken var jag tvungen att släppa startknappen för att den skulle hoppa igång. Eftersom jag var medveten om det så lät jag den inte nöta, utan så fort jag fått snurr på motorn släppte jag knappen.

För att testa igen så tog jag en runda igår på ca 3 mil, när jag kom hem igen provade jag. Första tre försöken så tände den medan jag körde startmotorn, men fjärde gången så hoppade den igång först när jag släppte knappen.

Batteriet är nytt (dock Feltema så kan ju såklart vara det) och jag tycker att den snurrar på rätt bra (när väl startkopplingen går i) så tror ju att det är OK. Dessutom funkar det ju som det ska när motorn är kall, och då är batteriet om än mer urladdat än när man precis kört.

Vad har ni för teorier? Kan det räcka med nya tändstift?

Bakgrund för senaste två åren. Efter kraschen i början på oktober 2022 så stod den först länge hos MC-handlaren, jag var inte i skick för att hämta. Sedan stod den kvar på släpkärran hela vintern utan att köras. I april så tog jag tag i det så jag laddade dåvarande batteri och fick till slut igång den. Rök satan, så antar att det kommit en del olja där det inte skulle vara.

Sedan körde jag några gånger förra året, har nog kört mer i år än vad jag gjorde hela förra året. För en månad sedan köpte jag nytt batteri och stoppade i.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
En hoj som stått ute under vintern - dessutom en så gammal - kanske kan behöva en översyn av elektriska anslutningar. Låter som att du har spänningsfall någonstans. Stiften kan vara ett alternativ som du säger.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
En hoj som stått ute under vintern - dessutom en så gammal - kanske kan behöva en översyn av elektriska anslutningar. Låter som att du har spänningsfall någonstans. Stiften kan vara ett alternativ som du säger.
Den stod inte ute, den stod i en lada. Iofs kall, det finns en hel del mellanrum i fasaden på en del ställen.

1717423069370.png
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Den stod inte ute, den stod i en lada. Iofs kall, det finns en hel del mellanrum i fasaden på en del ställen.

View attachment 499310
Fukt, kyla, temperatursvägningar - inte så illa som att stå ute men kan nog krypa i kontaktytorna ändå. Vill du inte gå över hela hojen så följ o kolla ledningen från batteri via tändlås till tändspolar. Lossa anslutningar, lite wd40 och montera igen
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Fukt, kyla, temperatursvägningar - inte så illa som att stå ute men kan nog krypa i kontaktytorna ändå. Vill du inte gå över hela hojen så följ o kolla ledningen från batteri via tändlås till tändspolar. Lossa anslutningar, lite wd40 och montera igen
Gjorde det enkelt för mig, jag började med nya tändstift. Har inte kört många gånger, men hittills så går den igång snabbare (färre varv på startmotorn) när den är kall, och startar när den är varm som den ska också. Så kanske problemet är löst, men det är naturligtvis som du skriver också troligt med lite kryp här och där på en hoj som är 40 år gammal.

Någon gång när allt annat "måste" är klart så kollar jag på det, om inte jag är så gammal då att det inte behövs. Villa, sommarstuga och liten gård på Gotland (som inte används som gård) kräver sin tid. Dessutom ett gäng halvgamla Volvos också.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gjorde det enkelt för mig, jag började med nya tändstift. Har inte kört många gånger, men hittills så går den igång snabbare (färre varv på startmotorn) när den är kall, och startar när den är varm som den ska också. Så kanske problemet är löst, men det är naturligtvis som du skriver också troligt med lite kryp här och där på en hoj som är 40 år gammal.

Någon gång när allt annat "måste" är klart så kollar jag på det, om inte jag är så gammal då att det inte behövs. Villa, sommarstuga och liten gård på Gotland (som inte används som gård) kräver sin tid. Dessutom ett gäng halvgamla Volvos också.
Tack för du skriver lösningen och bidrar till kunskaps / erfarenhetsbanken ! :Bugar
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Byt till ett friskare batteri samtidigt som du ser över alla elektriska kontaktytor.
(jag bytte till Banner istf de Biltemabatterier jag har kört med hittills, snabbare startmotor direkt och förhoppningsvis längre livslängd på batteriet. Jag öppnade locket på mitt underhållsfria biltemabatteri och cellerna var torra där det ska vara vätska men det var ju normal livslängd 2,5-3 år på det också.)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hur är det ventilspelet? Svårstartad kall, lite lättare varm. Inget spel alls eller ventiler som inte stänger helt? Hur många mil sedan senaste kollen?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Hur är det ventilspelet? Svårstartad kall, lite lättare varm. Inget spel alls eller ventiler som inte stänger helt? Hur många mil sedan senaste kollen?
Några år sedan. Hade av topplocket och slipade ventilerna hos Trendab, hade något ojämn komp. I samband med det så kollade jag ventilspelet, har lite udda storlek på skims så det var inte tvärlätt att få tag på dem.

Men den har varit lättstartad kall, och när man släppte knappen när den var varm så startade den på en gång. Nu efter tändstiftsbytet så startar den lätt både varm och kall. Så just nu kommer jag koncentrera mig på att inreda vinden, eller riva vedboden för att bygga ny boningsdel, ny panel på magasinet kanske. Eller nytt tak på gamla smedjan. Nytt cementgolv i garaget kanske. Eller gräva ner en riktig elkabel till garaget. Eller eller...
Nytt tak på boningshuset gjorde vi för två år sedan, eller anlitade folk rättare sagt. Var ett riktigt stort jobb.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Har råkat på ett flertal fall (förvisso mopeder, men el är el) där dålig jordning mellan motor och batteri ledde till att gnistan försvann när startmotorn användes - dom var lättstartade med kick men omöjliga med elstart.
Spänningsfall på jordsidan ledde till att startmotorströmmen störde ut det elektroniska tändsystemet. Problemet diagnosticerades enkelt med en startkabel mellan motorblock och batteriets minuspol, när strömmen fick en lättare väg att gå fungerade allt som det skulle, den permanenta lösningen var att se över jordkabeln och dess anslutningar (minns inte om den byttes till ny dito eller exakt vad som gjordes). Som bonus blev det bättre fart på elstarten när spänningsfallet åtgärdades.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Har råkat på ett flertal fall (förvisso mopeder, men el är el) där dålig jordning mellan motor och batteri ledde till att gnistan försvann när startmotorn användes - dom var lättstartade med kick men omöjliga med elstart.
Spänningsfall på jordsidan ledde till att startmotorströmmen störde ut det elektroniska tändsystemet. Problemet diagnosticerades enkelt med en startkabel mellan motorblock och batteriets minuspol, när strömmen fick en lättare väg att gå fungerade allt som det skulle, den permanenta lösningen var att se över jordkabeln och dess anslutningar (minns inte om den byttes till ny dito eller exakt vad som gjordes). Som bonus blev det bättre fart på elstarten när spänningsfallet åtgärdades.
Det där ska jag kolla upp, det kan ju vara så då hojen är 40 år gammal nästa år.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Byt till ett friskare batteri samtidigt som du ser över alla elektriska kontaktytor.
(jag bytte till Banner istf de Biltemabatterier jag har kört med hittills, snabbare startmotor direkt och förhoppningsvis längre livslängd på batteriet. Jag öppnade locket på mitt underhållsfria biltemabatteri och cellerna var torra där det ska vara vätska men det var ju normal livslängd 2,5-3 år på det också.)
Snabbare startmotor är ju ett extra stort plus i alla fall på den här hojen. Ju bättre batteri, ju mindre rappar startkopplingen över. Så ska överväga ett sånt batteri nästa gång det är dags att byta.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top