Jag har ju precis besiktat min hoj, som lever på övertid. Inte nog med att jag kraschade med ett rådjur för snart två år sedan (behöll hojen och fick samma summa som jag köpte den för 2013), reparationer som behövdes var ny blinkers, kopplingshandtag och ny fotpinne. Allt utom fotpinnen hade jag redan liggande. Att kåpor är spräckta skiter jag i just nu. Det andra är att startkopplingen rappar över ofta, ibland så mycket så det känns som att jag inte ska få igång den.
Efter besiktningen var jag och handlade lite grejor snabbt. Fick inte igång den först, men till slut när jag hade lite snurr så släppte jag startknappen och den hoppade igång. Dagen efter åkte jag och tankade, noterade samma sak. Hemma när den är kall så tänder den medan jag kör startmotorn, men när jag var på macken var jag tvungen att släppa startknappen för att den skulle hoppa igång. Eftersom jag var medveten om det så lät jag den inte nöta, utan så fort jag fått snurr på motorn släppte jag knappen.
För att testa igen så tog jag en runda igår på ca 3 mil, när jag kom hem igen provade jag. Första tre försöken så tände den medan jag körde startmotorn, men fjärde gången så hoppade den igång först när jag släppte knappen.
Batteriet är nytt (dock Feltema så kan ju såklart vara det) och jag tycker att den snurrar på rätt bra (när väl startkopplingen går i) så tror ju att det är OK. Dessutom funkar det ju som det ska när motorn är kall, och då är batteriet om än mer urladdat än när man precis kört.
Vad har ni för teorier? Kan det räcka med nya tändstift?
Bakgrund för senaste två åren. Efter kraschen i början på oktober 2022 så stod den först länge hos MC-handlaren, jag var inte i skick för att hämta. Sedan stod den kvar på släpkärran hela vintern utan att köras. I april så tog jag tag i det så jag laddade dåvarande batteri och fick till slut igång den. Rök satan, så antar att det kommit en del olja där det inte skulle vara.
Sedan körde jag några gånger förra året, har nog kört mer i år än vad jag gjorde hela förra året. För en månad sedan köpte jag nytt batteri och stoppade i.
Efter besiktningen var jag och handlade lite grejor snabbt. Fick inte igång den först, men till slut när jag hade lite snurr så släppte jag startknappen och den hoppade igång. Dagen efter åkte jag och tankade, noterade samma sak. Hemma när den är kall så tänder den medan jag kör startmotorn, men när jag var på macken var jag tvungen att släppa startknappen för att den skulle hoppa igång. Eftersom jag var medveten om det så lät jag den inte nöta, utan så fort jag fått snurr på motorn släppte jag knappen.
För att testa igen så tog jag en runda igår på ca 3 mil, när jag kom hem igen provade jag. Första tre försöken så tände den medan jag körde startmotorn, men fjärde gången så hoppade den igång först när jag släppte knappen.
Batteriet är nytt (dock Feltema så kan ju såklart vara det) och jag tycker att den snurrar på rätt bra (när väl startkopplingen går i) så tror ju att det är OK. Dessutom funkar det ju som det ska när motorn är kall, och då är batteriet om än mer urladdat än när man precis kört.
Vad har ni för teorier? Kan det räcka med nya tändstift?
Bakgrund för senaste två åren. Efter kraschen i början på oktober 2022 så stod den först länge hos MC-handlaren, jag var inte i skick för att hämta. Sedan stod den kvar på släpkärran hela vintern utan att köras. I april så tog jag tag i det så jag laddade dåvarande batteri och fick till slut igång den. Rök satan, så antar att det kommit en del olja där det inte skulle vara.
Sedan körde jag några gånger förra året, har nog kört mer i år än vad jag gjorde hela förra året. För en månad sedan köpte jag nytt batteri och stoppade i.