Det är inga jättepengar för en stav volfram, de flesta kostar strax under hundringen styck, beror lite på sort.
Men.
Så som jag brukar göra så försvinner det max en mm per gång, och jag förbrukar kanske 5 stavar/år då någon alltid kommer bort, man står i ett schakt och är oförsiktig och den trillar ner osv. Skulle jag göra på ditt vis så skulle det innebära 25 stavar istället, och då vi är 12 på firman så innebär det en ökad kostnad av 25000. Inga superpengar, men då vi är en liten firma så märks sådant, i kombination med någon gaslins och klämhylsa som gått åt när man i ren aggression sket i att slå av den, bara vände på staven och förstörde även andra sidan.
Ska vi istället föra över det hela på dessa killar som ska lära sig svetsa så kan vi utgå från att de inte använder de längsta bakstyckena då det känns så sjukt klumpigt med dem, så de måste dela vår ca 15 cm stav i 2. Då ryker 2cm per stav för att klämhylsan ska ha något att hålla fast - så 11 cm är kvar. Vilket innebär 22 volfram fuckups per hundralapp på det sätt du använder, istället för ca 110 genom att bara slipa. Det innebär ju ganska mycket mer svetsning per krona, framförallt då det lär kvaddas en del volfram när de ska lära sig. Visst, inga superpengar fortfarande, men de ska ju dessutom köpa svets, tuber, hylsor, gaslinser osv, så alla pengar man enkelt kan spara in känns ju värt att försöka få behålla, framförallt då de antagligen inte har en volframslip då bara dessa går på några tusenlappar till.
Jag säger inte att det är fel att göra som du gör, det är smidigt och enkelt och om det är praxis så kör bara, ska man vara 100%igt säker på att allt verkligen är borta varje gång så ska man göra så som du, men de enda som verkligen behöver vara så säkra är i princip de som kör på kärnkraftverken, och dit är det en bit kvar