Vill man verkligen ha barn?

Sajmon

Bulist
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
28" Yosemite "Wapama" by Biltema samt V70
Fy fan vad ledsen jag blir när jag läser detta. Det är en lång artikel men väl värd att läsa. Som utvecklingen är i det här landet så funderar jag starkt på att skaffa en liten röd stuga ute i skärgården, leva på fiske resten av livet och förhoppningsvis slippa allt våld, hot, misshandel, rån och allt sånt skit som händer i städerna. Och framförallt kommer jag aldrig att sätta ett barn till denna värld. Fy fan vad allt går utför...

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,556283,00.html :kocko

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Läs historien o förstå att när föräldrarna fick nys om det var det iaf Vett hos dom nog att säga på skarpen och det hela upphörde. Om det involverade våld mot dom för att få dom att sluta Tror Inte jag.

Fler och fler ungdomar och ungar får göra som dom vill! Säg till i tid och på SKARPEN! Sen så vet iaf ungen att det är fel. Sen kan det bli så att grupptryck kan orsaka att ungen fortsätter att göra vad som är fel.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Gixxer-Anders skrev:
Ett rejält kok klassiskt folkhemsstryk skulle dom ha. Ungjävlar.

Ja, klockrent, precis vad de behöver...

För anledningen till att dessa ungar härjar på gatorna lär ju garanterat vara att de har för lite problem och fått för lite stryk i den miljö som de är uppväxta i..

Det är ju alltid de ungar som aldrig fått en örfil som är ute och rånar...

De som fick ett kok stryk varje lördag som sköter sig bäst!? :kocko

Coola Ola

Guest
korvgubbe skrev:

För anledningen till att dessa ungar härjar på gatorna lär ju garanterat vara att de har för lite problem och fått för lite stryk i den miljö som de är uppväxta i..

Det är ju alltid de ungar som aldrig fått en örfil som är ute och rånar...

De som fick ett kok stryk varje lördag som sköter sig bäst!? :kocko

Jag fick minsann stryk varje dag som grabb och det gjorde karl av mig. Lika bra att slå sina ungar varje dag för har de inte gjort nåt så kommer de säkert att göra något.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
P@trik skrev:
Det är tidens tempo,folk har inte tid för sina barn längre...

Näää...för dom är för fullt jävla upptagna av sig själva...och fortsätta leva precis som vanligt.!!!!!!!! :rolleyes:

Sen hjälper inte precis förutsättningarna som det här samhället har till heller.

Låt människor klara sig på 1 lön, så kan det ena föräldern vara hemma o lära sina barn vett o etikett. Och ge dom den harmonin o tryggheten dom behöver.

Dagis i all ära...men livet går ut på mer än att barn ska vara där o "leka" hela dagarna eftersom det inte finns några att leka med hemma. Det är den sorgligaste ursäkt jag vet som föräldrar kläcker ur sig när dom låter sina barn vara på dagis mer än nödvändigt. En ond cirkel är vad det är!!!

Vaddå...det säger väl sig själv att 3 personal som ska ta hand om 25 barn.. har mer fullt upp än en förälder som ska hålla rätt på 1, 2 eller 3. Hur ska dom hinna med att lära barnen grundläggande o bra förutsättningar. Det går fan inte ihop. Det är inget sötebröds jobb att ta på sig att bli förälder..men det verkar vara en del som tror det.

Kan NÅN ENDA MÄNNISKA säga att dagis är BÄTTRE är dom egna föräldrarna. Då kan man ju bygga nåt annat slags system för att "ha" o "skaffa" barn. :3freak

/Mad, den obotliga pessimisten och kanske realisten i denna fråga. :näsblod

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Madhonda skrev:
Kan NÅN ENDA MÄNNISKA säga att dagis är BÄTTRE är dom egna föräldrarna. Då kan man ju bygga nåt annat slags system för att "ha" o "skaffa" barn. :3freak

Talar bara efter egna erfarenheter.. Jag gick på dagis.. mycket och länge. Mig veterligen har inte en enda av de som gick på det daghemmet/fritiset hamnat "snett".
...när jag däremot tänker efter vilka jag pluggade med i grundskolan kan jag snabbt konstatera att de som HAR hamnat snett knappast gått på dagis. inte en enda av dem.. Och för de som är snabba i sina associationer kan jag nämna att ingen av de jag tänker på som hamnade snett är invandrare utan Svenska ungar från svenska familjer...

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
Madhonda skrev:
Näää...för dom är för fullt jävla upptagna av sig själva...och fortsätta leva precis som vanligt.!!!!!!!! :rolleyes:

Sen hjälper inte precis förutsättningarna som det här samhället har till heller.

Låt människor klara sig på 1 lön, så kan det ena föräldern vara hemma o lära sina barn vett o etikett. Och ge dom den harmonin o tryggheten dom behöver.

Dagis i all ära...men livet går ut på mer än att barn ska vara där o "leka" hela dagarna eftersom det inte finns några att leka med hemma. Det är den sorgligaste ursäkt jag vet som föräldrar kläcker ur sig när dom låter sina barn vara på dagis mer än nödvändigt. En ond cirkel är vad det är!!!

Vaddå...det säger väl sig själv att 3 personal som ska ta hand om 25 barn.. har mer fullt upp än en förälder som ska hålla rätt på 1, 2 eller 3. Hur ska dom hinna med att lära barnen grundläggande o bra förutsättningar. Det går fan inte ihop. Det är inget sötebröds jobb att ta på sig att bli förälder..men det verkar vara en del som tror det.

3 i personal. vilket jävla drömsenario. har haft 33 ungar som mest i blandade åldrar från 8-11. inte konstigt att man håller på att ge upp, senaste klassen hade jag 25 ungar i, alla i 10 år åldern och det enda de ville var att komma hem och spela vice city :död

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Inget nytt direkt, men bra att det uppmärksammas!

när jag började högstadiet(1998) var det samma sak, pistolhot, knivhot, rån, misshandel, stöld, mordbränder.. ja, You name it!

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
Madhonda skrev:
Kan NÅN ENDA MÄNNISKA säga att dagis är BÄTTRE är dom egna föräldrarna.

Ja, barn mår bra av att vara på dagis några timmar om dagen trots att t.ex en förälder ständigt är hemma. De behöver social träning ihop med andra barn (och vuxna), även de som de själva inte valt att umgås med.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
kajlyl skrev:
Inget nytt direkt, men bra att det uppmärksammas!

när jag började högstadiet(1998) var det samma sak, pistolhot, knivhot, rån, misshandel, stöld, mordbränder.. ja, You name it!

Tyckte också det lät som vardag.
Jag tar även førgivet att det det är invandrare, tyvärr.

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-lös
korvgubbe skrev:

Anledningen är att de saknar respekt.
Respekt mynnar ur ett auktoritärt föräldraskap.
Föräldrar är just föräldrar, inte kompisar.

Hela den här hippiegrejen du förespråkar med velour, blockflöjt och allsång fungerar inte. Man testade på 70-talet.

Madhonda

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
Talar bara efter egna erfarenheter.. Jag gick på dagis.. mycket och länge. Mig veterligen har inte en enda av de som gick på det daghemmet/fritiset hamnat "snett"...

Jag menar såklart inte med mitt inlägg att dom som går på dagis hamnar snett bara därför...!!!

Det jag menar är...vem har hittat på fenomenet... vad är det för vits med att skaffa barn när man sen ska lämna in dom på förvaring efter 1,5 år... jag säger inte att det är FEL...men det måste vara mera RÄTT att det är förälrdrarna som ska ta hand om sina barn...

Eller är jag helt stenålders och ute o cyklar...!!! :va Har jag missat den morderna utvecklingen att det SKA VARA SÅ..!!!

Tjing inte!!!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jag har aldrig gått på dagis. Har haft en alldeles underbar uppväxt. Det som nämns i länken är för mig helt totalt fjärran och jag förstår inte riktigt hur det kan gå så långt.

Sen om man ska generalisera "hur det går" för de som gått kontra inte gått på dagis tycker jag är befängt. Det blir vad man gör det till. Kan man ta sig tid till studier, har intresset och vill, då kan man. Så är det. Sen att förutsättningarna är olika för alla, det är en annan sak. Men det finns samma möjlighet för alla att exvis plugga på högskola, gymnasium osv.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Gixxer-Anders skrev:
Anledningen är att de saknar respekt.
Respekt mynnar ur ett auktoritärt föräldraskap.
Föräldrar är just föräldrar, inte kompisar.

Hela den här hippiegrejen du förespråkar med velour, blockflöjt och allsång fungerar inte. Man testade på 70-talet.

Du snackar så skrämmande mycket skit...

Det som är så jobbigt med folk som dig är att man så fort man uttrycker en solidarisk tanke är man stenkastande palistinasjalsbärande kommunist.

Bara för att jag inte förespråkar att slå barn så påstår du att jag skulle vara nån velour-tattare som vill bo i ett kollektiv..

Ta fan och kamma dig....

Jag har grym respekt för mina föräldrar. Jag och min brorsa har minsan vetat vår plats och mina föräldrar har aldrig någonsin höjt en hand mot någon av oss.. De har lärt oss vad som är rätt och fel utan att ha "fått ett kok stryk"..

Du är så långt ute och cyklar så det finns inte ord i ditt sätt att argumentera.. Det är fanimej tionde gången som du kläcker ur dig sådan dynga för att vissa inte tror på "ett kok stryk" och liknande..

Det är en sak att ha olika syn på saker och ting. men att du ständigt ska upprepa samma djävla mantra om
"trädkramarkommunister"
"blockflöjtsspelande kollektiv-kommunister"
"velourtöntar och kramar"
... är så jobbigt i längden...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Madhonda skrev:
Jag menar såklart inte med mitt inlägg att dom som går på dagis hamnar snett bara därför...!!!

Det jag menar är...vem har hittat på fenomenet... vad är det för vits med att skaffa barn när man sen ska lämna in dom på förvaring efter 1,5 år... jag säger inte att det är FEL...men det måste vara mera RÄTT att det är förälrdrarna som ska ta hand om sina barn...

Eller är jag helt stenålders och ute o cyklar...!!! :va Har jag missat den morderna utvecklingen att det SKA VARA SÅ..!!!

Tjing inte!!!

Jag håller delvis med. Det börjar bli allt för vanligt att folk lämnar barnen på förvaring. Skola, dagis osv. Sen förväntar de sig att få uppfostrade barn tillbaka... Vi har hyllat kollektivet för länge i sverige så vi slutat ta eget ansvar. Folk slutar ta ansvar och anser att någon annan ska ta det åt dem. Samtidigt ska alla göra karriär och utvecklas som indivder och barnen hamnar i kläm.

Däremot tror jag dagis/dagmamma och andra lösningar är ett oerhört bra komplement. Det blir en kontrast där barn lär sig umgås med andra barn på lika vilkor. De tvingas umgs med barn de inte själva valt att umgås med och vuxna de heller inte valt. Det lär dem hänsyn och socialt samspel som jag tror det är svårt att ge ett barn som enbart uppfostras i hemmet...

Madhonda

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RWD skrev:
Ja, barn mår bra av att vara på dagis några timmar om dagen trots att t.ex en förälder ständigt är hemma. De behöver social träning ihop med andra barn (och vuxna), även de som de själva inte valt att umgås med.

Så dagis är det enda stället som barn kan får social träning!!!??? :va

HILFE...!!

Jag har aldrig gått på dagis...har fått min sociala träning genom att leka med andra barn...hemma hos nån kompis och blivit omhändertagen av den mamman. Eller haft kompisar hemma som min mamma sett efter.

Visst en 1,5 åring behöver social träning på dagis 8 timmar om dagen...!!! :7peta

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
Norrland!

Skaffar jag barn så blir det att flytta till mindre ort i Norrland. Detta för att komma bort från alla storstadsproblem. Sen tror jag på att aktivera barnen i olika sporter/aktiviteter, på så sätt får de massa kompisar och mindre till jävelskap.
Det gäller även att ta sig tid, sitta varje dag med läxor, gå på bio och hitta på nya spännande saker hela tiden. Det gäller också att hålla efter lite vilka dom umgå med när dom är ute, och visa att man är den coola förälden som bjussar på filmkvällar och badhusbesök. Detta är mina föräldrars recept, och det har funkat!

Jag är äldst i syskonskaran, nästa bror är 12 och han därefter är 10.
Mina bröder är hur goa som helst och har föräldrar och en bror som älskar dem, detta gör att dom får en trygg uppväxt och skapar trygga, stabila individer med gott självförtroende.
Marko, 12 åringen spelar med två år äldre killar och i Hallandslaget i fotboll (för HBK), Nikola, 10 åringen, spelar även han fotboll och tränar judo, så det blir inte mycket tid över till annat än läxläsning, lite tjejer :D, fotboll.

Mina små tankar kring det hela!

Tja

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
NoicE skrev:
Tyckte också det lät som vardag.
Jag tar även førgivet att det det är invandrare, tyvärr.

Jag gick på Gårdstensskolan från klass tre till klass åtta, så jag kan inget annat än att hålla med. Bodde i Gårdsten från jag var 8 till jag var 14, så jag har sett allt dom skriver i artikeln på nära håll.

Men att säga en sådan sak rakt ur får en massa folk (som oftast inte vet vad dom pratar om) att skrika rakt ur vilket satans pucko man är som tycker något sånt!

(Ni som är från Gbg vet vad Gårstensskolan är)

Tja

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...