vill sänka min r6

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
NO_FEAR skrev:
Hon/Han sa inte 2-3dm... Centimeter...

3tum=3x2.54cm=7.62cm och inte 2-3dm
Sen är det en justerbar länk som du kan se på konstruktionen och som jag skrev så kan man ändra upp till 3tum :tummenupp

Den kombinationen som jag föreslog borde kunna sänka cirka 2-3centimeter,
med bibehållna köregenskaper.

Droppa gaffeln 10mm, justerbar länk bak justera ner den 10mm, skär ner sadeln 10mm, och ja cykeln är sänkt 30mm.
Det man förlorat är då cirka 20mm i markfrigång, men förhoppningsvis så är köregenskaperna inte påverkade så mycket då sänkningen är lika stor fram som bak.
 
Last edited:

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
DumDum skrev:
Varför vill du sänka den?
Om det är för att du inte riktigt når ner så är det bästa att ta bort lite stoppning från sadeln.

men hur skönt är det att sitta då?
 

Lilla_damen

Version 2.0 med horn
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Örnsköldsvik.
Hoj
Honda oldschool - i bitar
andersson turbo skrev:
går förmodligen att tillverka nya länkstag
hör av dig till mig så fixar jag det

Peter


Går det på andra modeller oxå, tillexempel Gixxer 600 eller 750?!
hur mycket skulle det sänka och vad skulle du vilja ha för att göra det?
 

Lilla_damen

Version 2.0 med horn
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Örnsköldsvik.
Hoj
Honda oldschool - i bitar
Lasker skrev:
Med en sån här kan man ändra höjden i bak på hojen 3tum.
I kombination med att droppa gaffeln och skära ner sadeln lite borde det
kunna funka. :tummenupp :tummenupp

Hm, hur mycket är 3tum i cm?
jag kan ju inte sånt.. :dummer :brinnerup
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Lasker skrev:
Droppa gaffeln 10mm, justerbar länk bak justera ner den 10mm, skär ner sadeln 10mm, och ja cykeln är sänkt 30mm.

?

Sänker du fram 10 mm och bak 10 mm så är ju hojen totalt sänkt 10 mm?

Finns ride-height adjusters på dämpare, men då blir det givetvis dyrt. Annars kan man göra justerbara stag själv: http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=36999

Eller be Peter göra det förstås.

/J
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Lilla_damen skrev:
Hur mycket sänker det då?

Ja, gör man det själv så är det ju lite upp till dig... Men det finns såklart andra begränsningar. Kedjan börjar nöta väldigt hårt på slitskyddet vid svingen t.ex. Själva länkaget kan även bli så pass "assymetriskt" att din progressivitet blir fucked up. Översättning: Du får en stötdämpare som blir "hårdare" mer direkt vid ihoptryckning.

Som sagt, snacka med Peter. Är mitt råd, om du ska ha något billigt (jag vet iof inte vad Peter tar, men det lär vara billigare än en Öhlinare med rideheight adj).

EDIT: Jag kan justera ca 20-25 mm sadelhöjd med mitt hemmagjorda stag på bilden. /EDIT

/J
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Fjädrings geometrin påverkas inte eftersom man bara ändrar längden på stagen mellan länkaget å swingen

men om man därimot ändrar stötdämparens längd så blir det som du säger annan progresivitet

Länkstag med "bara hål" i alltså inte med lagringar brukar ja ta ca; 600kr för

så det ja behöver veta är ju längden " cc " på dom nya stagen samt håldiametrar enklast är att skruva bort de gammla å lägga det på ett papper å rita av skriva referensmått scanna å maila till mig den nya längden kan ju vara lite knepigt att ta fram men me lite hjälp av polare som håller i hojen å lite klossar så ska de väl gå tänk även på att den "hänger " lite
Hänget= skilnaden mellan fullt utdragen fjädring å höjden när den står med tyngd på utan förare
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top