Vill ta A-körkort, brist på info ! [Hjälp]

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Han kanske menade förolyckas som att fördärvas vilket inte behöver betyda att omkomma! Bara förlora rörligheten allt under hakhöjd eller ngt annat surt.

Möjligt. Hade bara riktigt tråkigt och passade på att påpeka att förolyckas, oavsett vad någon menar med det, betyder omkomma. Reserverar mig för att bli överbevisad - men kräver minst tre internetbevis innan jag ger med mig. Gokväll!
 

swe3t

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ingen
"Det är inte motorcykeln som är farlig, det är föraren" Säger något emot är det bara att videofilma 24 timmar på din hoj när den står i garaget så får dem bedöma själva!

Jag brukar säga att livet är fullt av misstag och felprioriteringar innan den dagen man har ett körkort i hand med A behörigheten! ;)

Betyder A-kortet så pass mycket :)?
Ne nu blir jag bara mer och mer sugen på att ta den, ska se om jag kan åka förbi Eriksson imorgon efter jobbet.

Men hur tycker ni jag ska göra nu i början, att direkt som nybörjare gå till en trafikskola kommer stå mig dyrt ;/
Vet inte heller någon bekant som har MC..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Betyder A-kortet så pass mycket :)?
Ne nu blir jag bara mer och mer sugen på att ta den, ska se om jag kan åka förbi Eriksson imorgon efter jobbet.

Men hur tycker ni jag ska göra nu i början, att direkt som nybörjare gå till en trafikskola kommer stå mig dyrt ;/
Vet inte heller någon bekant som har MC..


Du kan ju fråga om någon här vill köra med dig? :D Men då måste du nog skaffa en hoj att köra med. Rent allmänt är det som de flesta lägger mest timmar på att få pli på att köra lågfarten, och den är inte så hemskt svår att träna på. Det tar bara en massa tid.
Vad gäller att skaffa hoj så funkar det mesta, bara att klämma i en strypningssats. Såvitt jag vet är det bara Honda som har en hoj på 35 kw än så länge, deras NC700 serie... Å andra sidan kommer du ju tjöra olagligt på den i år...
250ninjorna är förvisso bara på 25kw, men sålänge man ligger under 110 är de pigga rackare, och de är byggda för rejs (Om än utan att kunna elda på så in i helvete på rakor) så ramen är stadig och bra med. Det här stämmer väl iofs på rätt många 250hojar...

Annars funkar i princip vilken jävla hoj som helst med en strypsats. :D

En annan sak som säkert någon annan sagt här i tråden är att nästan helt utan undantag lägger man en hoj inom sina 2 första år. Så fixa en billig men bekväm och lättkörd hoj som förstahoj?
 
Last edited:

Lovisa

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki bandit 600s -00
Va snabbt man fick svar, glad man blir !!

Svaren på mina frågor var som jag anade, var bara inte helt säker på de.

Stecktech
Väntade på en sådan kommentar :)
Simpla frågor ja, men önskade att vara helt säker på de, körde förbi Erikssons trafikskola idag för att få lite info men de har så klart stängt på söndagar..
Och tack för bilden, jag ska DEFINITIVT ha kläder när jag väl har kortet och är ute och kör..

Ceara
Jag fyller tyvärr 20 i år :(
Men jag har alltså läst rätt om att de ska höja gränsen till 24 efter sista Jan 2013.. ?

Om så är fallet, får jag väl ta körkort för begränsad först och vänta i 2 år.
Hade kunnat vänta 1 år och ta kort för Tung direkt, men inte 4 år..

Någon annan som är i min situation och tänker ta kortet ?

Jag är i samma sits som dig. Fyller 21 ca 2 veckor efter dom ändrar lagen så det är ju lite surt. Inte för att jag skulle kunnat köra upp mitt i vintern om dom väntat 2 veckor men ändå. Så jag ska ta tung med begränsat detta år. Effekt spelar ingen jättestor roll för mig nu första året då jag kommer tycka det är förjävla roligt bara att åka framåt i princip. Och sen är det ju "bara" ett år kvar tillskillnad om man skiter i begränsat detta år och får vänta tills man är 24 :D
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Jag är i samma sits som dig. Fyller 21 ca 2 veckor efter dom ändrar lagen så det är ju lite surt. Inte för att jag skulle kunnat köra upp mitt i vintern om dom väntat 2 veckor men ändå. Så jag ska ta tung med begränsat detta år. Effekt spelar ingen jättestor roll för mig nu första året då jag kommer tycka det är förjävla roligt bara att åka framåt i princip. Och sen är det ju "bara" ett år kvar tillskillnad om man skiter i begränsat detta år och får vänta tills man är 24 :D

Dom ändrar lagen 2013 så det är bara att köra upp till tungt direkt efter du fyller 21.
Ska jag också göra i sommar :D
 

swe3t

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ingen
Du kan ju fråga om någon här vill köra med dig? :D Men då måste du nog skaffa en hoj att köra med. Rent allmänt är det som de flesta lägger mest timmar på att få pli på att köra lågfarten, och den är inte så hemskt svår att träna på. Det tar bara en massa tid.
Vad gäller att skaffa hoj så funkar det mesta, bara att klämma i en strypningssats. Såvitt jag vet är det bara Honda som har en hoj på 35 kw än så länge, deras NC700 serie... Å andra sidan kommer du ju tjöra olagligt på den i år...
250ninjorna är förvisso bara på 25kw, men sålänge man ligger under 110 är de pigga rackare, och de är byggda för rejs (Om än utan att kunna elda på så in i helvete på rakor) så ramen är stadig och bra med. Det här stämmer väl iofs på rätt många 250hojar...

Annars funkar i princip vilken jävla hoj som helst med en strypsats. :D

En annan sak som säkert någon annan sagt här i tråden är att nästan helt utan undantag lägger man en hoj inom sina 2 första år. Så fixa en billig men bekväm och lättkörd hoj som förstahoj?

Tror det kommer bli körskola direkt i slutändan :/ men kan 30 lektioner (15 dubbla) räcka ?
Tar det verkligen så lång tid att lära sig köra i lågfart ? jobbigt isåfall..
Hur ser hoj med strypsats ut och är det sån man bör köra med som nybörjare ?
Förresten, vilka summor pratar vi om när vi säger "billig" hoj, som är 25-35Kw ? Och vilka rekommenderar du :)

lovisa
Så tänkte jag med, tar man begränsat nu så har man tung mc-kort i fickan innan man fyller 22 ( i mitt fall), så man vinner 2 år, och sen så har man också något att längta till, till skillnad från att direkt ta tung Mc :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tror det kommer bli körskola direkt i slutändan :/ men kan 30 lektioner (15 dubbla) räcka ?
Tar det verkligen så lång tid att lära sig köra i lågfart ? jobbigt isåfall..
Hur ser hoj med strypsats ut och är det sån man bör köra med som nybörjare ?
Förresten, vilka summor pratar vi om när vi säger "billig" hoj, som är 25-35Kw ? Och vilka rekommenderar du :)

lovisa
Så tänkte jag med, tar man begränsat nu så har man tung mc-kort i fickan innan man fyller 22 ( i mitt fall), så man vinner 2 år, och sen så har man också något att längta till, till skillnad från att direkt ta tung Mc :)

Hur många lektioner som behövs är personligt, men du borde definitivt klara dig på 15 dubbellektioner, totalt. Det är inte så jävla svårt att ta kortet trots allt. :D Och någon hoj kan jag nog inte direkt tipsa om, men alla hojar kan strypas ned till 25/35 kw med en strypsats som köps och monteras i hojen sedan får man regbesiktiga hojen och vips har man förvandlat en supersporthoj på 180 hästar till en i jämförelse menlös hoj på 30-40 hästar. :) Det går att göra med vilken hoj som helst i princip. Det kan ju iofs vara olika svårt att hitta strypningssatser till dem...
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Skrev ju att jag fyller 21 två veckor efter att dom ändrar lagen = jag fyller 21 år i januari år 2013 ;)

Aha läste helt fel. Men skynda dig ta begränsat (får du göra vid 18) sen så är det trots det bara 2 år innan du får kortet från att du klarade det kommer vara bättre än att vänta tills man fyllt 24. Men det vet du redan då antar jag :banana
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Tror det kommer bli körskola direkt i slutändan :/ men kan 30 lektioner (15 dubbla) räcka ?
Tar det verkligen så lång tid att lära sig köra i lågfart ? jobbigt isåfall..
Hur ser hoj med strypsats ut och är det sån man bör köra med som nybörjare ?
Förresten, vilka summor pratar vi om när vi säger "billig" hoj, som är 25-35Kw ? Och vilka rekommenderar du :)

Har du B-körkort idag? I så fall tror jag att det kommer att gå betydligt fortare. Som andra redan sagt: Körskolan kommer att betala sig vid första vurpan i lågfartskonbanan. Det är inget man vill göra med egen hoj.

Du kan inte se med blotta ögat om en hoj är strypt, eller ej.

Det finns en gyllene regel när man köper hoj. Kolla försärkringspremien innan du köper hojen!!
 

swe3t

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ingen
Har du B-körkort idag? I så fall tror jag att det kommer att gå betydligt fortare. Som andra redan sagt: Körskolan kommer att betala sig vid första vurpan i lågfartskonbanan. Det är inget man vill göra med egen hoj.

Du kan inte se med blotta ögat om en hoj är strypt, eller ej.

Det finns en gyllene regel när man köper hoj. Kolla försärkringspremien innan du köper hojen!!

Yes i år blir det 2 år sedan jag tog B-körkort !
Klarar jag kortet på 30 lekt eller mindre är jag nöjd !:yoparty

Okej har förstått nu vad det innebär med "strypsats" :)

Jag utvecklar min fråga..kan man få en hyfsat bra MC 25-35kw under 10 lax ? och det ska vara en skön första hoj och ingen skrothög :) ?'
Och vad är det man ska vara noga med när man köper hoj, när är det de har rullat mycket ? (ex. 20 000mil för bil).
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Yes i år blir det 2 år sedan jag tog B-körkort !
Klarar jag kortet på 30 lekt eller mindre är jag nöjd !:yoparty

Okej har förstått nu vad det innebär med "strypsats" :)

Jag utvecklar min fråga..kan man få en hyfsat bra MC 25-35kw under 10 lax ? och det ska vara en skön första hoj och ingen skrothög :) ?'
Och vad är det man ska vara noga med när man köper hoj, när är det de har rullat mycket ? (ex. 20 000mil för bil).

10 lax räcker till ett renoveringsobjekt eller riktigt gammal hoj skulle jag påstå. Du får nog räkna med 30k om du inte är meksugen. Vill du åka billigt, köp etn 20 år gammal hoj. Då kan du veteranförsäkra den för väldigt låg premie.
 
Last edited:

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Yamaha r6 - 03
Kul att du hittat intresset för denna underbara livsstil!

Mitt tips till dig är att plugga väldigt mycket för körkortet och allting går enklare om du har intresset för det.

Vad gäller hojköp så finns det 1000 moddeller, ta en du tycker är snygg och känns bra samtidigt som försäkring är bra :)
 

swe3t

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ingen
Road-ragge
Älskar att pyssla med sånt, så problemet är inte suget, utan erfarenheten och kunskapen..
Såg några på blocket som såg ut att vara helt okej som var runt 10-13..
Som sagt, vad är det man borde ta en titt närmare på vad gäller köp av MC, hur mycket ska de ha rullat, hur mycket ska remen ha rullat osv..

Aquaman
Menar du plugga teori ? tänkte iofs ta paket med teori hos skola :)
De flesta ser snygga ut faktist :p bryr mig mer om att den ska vara skön och ska vara billig så klart.
Bör man fråga ägaren om vad han betalar i försäkring eller ska man ringa själv och kolla ?
Jag fyller 20, tror den kommer vara svindyr :-(
 

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
Mitt kort gick på precis över 15 kkr med alla avgifter (2009, innan riskutbildningarna infördes), sedan var det komplett utrustning för strax över 10 kkr och en hoj för 10 kkr.

Sedan har det varit billigt att äga hoj (om man nu bortser från startkostnaden på 35 kkr), kostar ca 800 kr om året (helförsäkring + registerhållning) + bensin och lite småreparationer.

Det går att hitta roligare/bättre/säkrare/vad_du_vill hoj, men knappast billigare. Lyckan fullbordad för en student!

Edit: Honda CB650 -81'
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top