Vill testa Wheelie men livrädd

NOOBIE

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2008
Ort
.
Hoj
CBR 1000 RR -08
Har köpte en Fireblade -08
Vill såklart lära mig att köra på bakhjulet men är livrädd för att dra upp den för långt. Läst massa trådar och sett en drös med filmer om det. Men fan vad knepigt det är. Att nypa frambromen och bränna gummi e ju inte direkt svårt men att få framhjulet att lyfta verkar vara en omöjlighet.
Vad skall jag testa krypa och trycka in kopplingen och ge gas och släppa eller köra i i lught tempo och göra samma sak eller bara köra i 30-40 km och dra på som fan?. Livrädd att jag skall dra på för mycket när jag släpper kopplingen och men förmodligen blir det så att framhjulet reser sig 5 cm och faller direkt ner.
Suck...trodde inte skulle vara så rädd. Provat på 80 kubikare och 125:eek:r men Firebladen är tung och mera muskler.
Lite tips som man kan prova.
TAcksam för svar
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
ladda i 200 se att en bil har stannat mitt i vägen o bromsa för du .har möte!
Där har du en schyst stopie!
Provat detta men se till att inte köra in i framförvarande bara det gör ont i både kropp o i börsen!
Vet ej om det var till någon hjälp direkt men lycka till:)

Sorry haha .. trodde det var frami som var broblemet!
Slangen finns bara ett råd... gasa e du fet koppla upp den!
tror knappast det behövs på en 900cc.
 

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Testa på 2 ans växel gasa upp en bit typ 8 tusen varv släpp helt sen gasa fullt brukar den resa sig tycker de var en bra början att känna hur långt upp cykeln kommer innan man börjar "leka" med kopplingen. Lycka till!
 

Nicotin

Guest
prova lite i taget så får man känslan av det hela..

din moppe har gott om kraft att gasas upp på 2:an och även 3:an, testa att ligga på 5-6k varv och slå av på gasen och sen ge på igen så ska du se att den kommer upp.
Ett stort fel många gör är att man lägger överkroppen som tyngd på styret, nästan raka armar och klämma åt tanken med benen

sen är det övning och övning tills mna får känslan för balanspunkt osv..

glöm aldrig bort att ha foten på bakbromsen, din enda räddning att komma ner om du får upp hojen för högt.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
lyckas du inte gasa upp en cbr 1000 -08 så vette tusan om du inte fått tag i ett måndagsex:va
 
Last edited:

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Börja inte att träna med kopplingen utan gasa upp den. Jag kopplar aldrig upp superduken men gjorde det med TL:en jag hade innan och det är svårt att inte få den att skjuta upp. Börja testa lite att få den att lyfta på 2an med gasen. Stressa inte med att få höjd det kommer. Börja med att känna dig trygg när hojjen lyfter.
 

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Ort
New Mill
Hoj
2011, BMW S1000RR
Prova dej fram succesivt kör på ettans växel och när du känner att du har drag läget på hojen prova att släpp av lite på gasen sen vrider du till, vipps så har du hojen på bakhjulet och naturligtvis ska du inte luta dej framåt!. Jag själv har gått över till att dutta till kopplingen men släpp inte gasen bara! sen kan du prova med tvåans växel.. Lycka till :) Glöm inte ha en fot på bromsen!
 
Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
Om du är livrädd så skall du nog låta bli, lär sluta i katastrof!

Antingen slår du över eller brakar ner med framänden i en jävla fart får vobbel och kraschar.

Du måste ha "tänket" det gör inget om jag klotar" då går det bättre :tummenupp

Försök att slappna av, ta en liten bit i taget, börja inte växla förens du har bra balans.

Lite rädda/skraja är väll alla när dom börjar med wheelieträningen men livrädd :3freak näh


GLÖM INTE, foten på bakbromsen!

Edit
Ju fortare det går ju lättare, fartvinden stödjer dig och du slipper ligga så högt.
 
Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Har en 07a

Den reser sig villigt på bara gas åtminstånde tom 3an om man vill det.

Nu är jag långtifrån en person som absolut vill det eller för den delen kan dra upp den på slangen specielt bra så så jag håller mig mestadels borta från det. tycker mest det motverkar accelerationen ;-)

Om jag vore du skulle jag (eftersom du absolut vill det lära dig det och är beredd på att det kan kosta en del om du inte lyckas) sticka ut med polare på en mindre trafikerad väg med en fin och bra raksträcka och börja med att dra up den med hjälp utav gas endast.

Börja med att flytta din vikt lite bakåt och hålla lite hastighet, se till att vara mjuk men snärtig på gasen och börja med att känna hur du tappar vikt på framhjulet tills det efter några "starter" lämnar marken.
Jag skulle skippa 1an och gå direkt på 2an. det ger en mindre nervös hoj tycker jag.
Sedan är det ju bara att göra några gasningar där du lättar mer o mer på vikten fram tills framhjulet lämnar marken.
var beredd på att när du lämnar marken så kommer också ditt hållande i styret göra att det vrids åt ena eller andra hållet. no surprise there som det heter. men det vet du ju sedan tidigare.

sedan när du kan det går du vidare till koppling osv om du anser att det är det bästa. Men med din hoj skall inte det behövas.

men visst är det go känsla när man spetar på lite och det kommer en liten sänka i vägen så att man måste slå av på gasen för att få ner framhjulet.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Skruva åt kompen så hårt det går på bakdämparen. Sen åker du på 2an å gasar fullt från 30km/h. Då kan du hänga fram på styret bäst du vill. den kommer att bli helt galen på bakhjulet.
 

-Freddy-

Guest
[YOUTUBE-ID]qncPBZ9DRRk[/YOUTUBE-ID]

Öva, öva, öva - det har alla gjort, oavsett om dom erkänner det eller inte :D
 

NOOBIE

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2008
Ort
.
Hoj
CBR 1000 RR -08
Bra Video där Freddy!!! Förklarade en hel del
Skall nog börja med power wheelies. Känns som man har mycket kontroll.
Är nog inte heller van att man har en rpm räknare som går till 15000. Vid 5000 känns det som man skall växla inte dra på mer.
Men det känns som om man inte får upp hojjen. "dra på" till 40km/h och drar på lite. till helt på gasen men halvägs så är man uppe i hundra på ett blink men inte fan reser den sig. känns som om man skulle maxa hasen så kanske den reser sig men å andra sidan vill man inte öva wheelies i 110km/h om ni förstår.
Antar man måste koppla upp den om man vill på upp den i låga hastigheter men då är jag tillbaka till att jag vet inte om det blir för mycket eller för lite. Power wheelies käns som det är jag som bestämmer hur högt den skall gå men å andra sidan får man fort upp hastighet så att säga som känns spooky.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Bra Video där Freddy!!! Förklarade en hel del
Skall nog börja med power wheelies. Känns som man har mycket kontroll.
Är nog inte heller van att man har en rpm räknare som går till 15000. Vid 5000 känns det som man skall växla inte dra på mer.
Men det känns som om man inte får upp hojjen. "dra på" till 40km/h och drar på lite. till helt på gasen men halvägs så är man uppe i hundra på ett blink men inte fan reser den sig. känns som om man skulle maxa hasen så kanske den reser sig men å andra sidan vill man inte öva wheelies i 110km/h om ni förstår.
Antar man måste koppla upp den om man vill på upp den i låga hastigheter men då är jag tillbaka till att jag vet inte om det blir för mycket eller för lite. Power wheelies käns som det är jag som bestämmer hur högt den skall gå men å andra sidan får man fort upp hastighet så att säga som känns spooky.

Måste väll vara lättare att dra upp hojen i ca 120 än i 30 km/h?
Jag vet inte dock då jag aldrig kört större hoj än min 125:a:rolleyes:
 

Ducisfun

BoTT nr 18
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati
Vad du egentligen säger är att du gått och köpt en Fireblade 08 och inte har en aning om hur du ska använda den och har fortfarande inte vridit ur den på nån av de tre första växlarna :D :D :D
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Bra Video där Freddy!!! Förklarade en hel del
Skall nog börja med power wheelies. Känns som man har mycket kontroll.
Är nog inte heller van att man har en rpm räknare som går till 15000. Vid 5000 känns det som man skall växla inte dra på mer.
Men det känns som om man inte får upp hojjen. "dra på" till 40km/h och drar på lite. till helt på gasen men halvägs så är man uppe i hundra på ett blink men inte fan reser den sig. känns som om man skulle maxa hasen så kanske den reser sig men å andra sidan vill man inte öva wheelies i 110km/h om ni förstår.
Antar man måste koppla upp den om man vill på upp den i låga hastigheter men då är jag tillbaka till att jag vet inte om det blir för mycket eller för lite. Power wheelies käns som det är jag som bestämmer hur högt den skall gå men å andra sidan får man fort upp hastighet så att säga som känns spooky.

du kan få upp den från tomgång nästan med både 1:an och 2:an om du tränar på din teknik med kroppen. det där att du kommer upp i fart snabbt spelar inte så stor roll om du kopplar upp eller gasar upp. hittar du inte balansläget riktigt måste du kompensera med att öka hastigheten för att hålla dig uppe. hittar du balanspunkten(och kan hålla kvar den) kan du lägga dig i 100 på behaglig växel och glida där.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top