Vill vägverket fasa ut moppen?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Fast då kan man ju dra det dithän att dom borde kunna samma regler innan dom tillåts cykla i trafik.

Grundläggande trafikvett lärdes ut i hemmen/skolorna förr i tiden, men det kanske man har slutat med?

Inte direkt jämförbart bara för att de har två hjul och framförs av en idiot, tycker du verkligen det? Men visst, trafikvett hos cyklister behövs ju självklart också, om än inte lika skriande som hos mopedisterna.

Det är väl snarare det att de INTE får det.

Desto dyrare och krångligare VV gör för att få köra moppe desto färre användare. 15åringar jobbar sällan, och alla är inte curlingungar med föräldrar som öser pengar på dem.

Jag säger inte att det är rätt att det ska kosta pengar, det borde få vara gratis att ta detta "körkort" anser jag. Nåt vettigt borde gå att få till. Eller nej just ja, det går ju inte när det är politiker inblandat :(

Jag tror att det här ytterligare kommer utarma motorkulturen i Sverige.

Färre kommer orka ta körkort för en sketen moped, annat var det förr på 30- moppetiden:D.

Jag tror du har fel. På det här viset så blir ju folk bättre förare i tidiga år utan att behäva lära sig via trial and error och på så vis kommer det säkert hänga med dem när de väl ska ta körkort för tung hoj.

Som sagt, får man bara bort att det ska kosta pengar så tycker jag att det är en skitbra idé, det kan ju knappast bli dåligt. Tycker man det så har man antagligen en extra kromosom 21.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag säger inte att det är rätt att det ska kosta pengar, det borde få vara gratis att ta detta "körkort" anser jag. Nåt vettigt borde gå att få till. Eller nej just ja, det går ju inte när det är politiker inblandat :(

Du menar ungefär:

Skolorna ser till att lära ut trafikvett till alla
Alla får köra moppe när dom har fyllt 15

Så var det ju förr, det funkade.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är väl STR som har lyckats igen?

Deras medlemmar gick ju miste om massor med pengar när vilket studieförbund som helst kunde utbilda för moppekort.

Studieförbunden vägrade väl att ta lika mycket betalt som trafikskolorna hade kommit överens om att göra.
Jajjemensan. MC-lärarna jublar av lycka för att de kommer vara tvugna att sitta och puttra runt i 45kmh med varenda mopedist i minst fyra timmar. :tummenupp

Grundläggande trafikvett lärdes ut i hemmen/skolorna förr i tiden, men det kanske man har slutat med?
Förr i tiden så fanns Anita och Televinken som hade Barnens Trafikklubb.

Nu får ungarna bara lära sig att de själva inte har fel. Antingen är det motparten som har gjort fel. Eller så beror det på att tillverkaren gjort en dålig moped. Eller så är det Vägverket som underhållit vägen för dåligt.

Ungar lär sig mycket av att ha ett eget motorfordon, förvisso lär dom sig att trimma, men det är ju också bra, att dom får lära sig att med tid och möda kan man förbättra saker, istället för att acceptera dom som dom är.
Vad ungarna lär sig är att tjata på parenteserna så att de få en stor hög med pengar. Först så köper de en sprillans ny Yamaha Aerox. Sedan plockar de bort alla "onödiga" delar (alltså sånt som en 15-åring anser är onödigt, vilket kan vara nästan vad som helst). Där efter så tjatar de ännu mera på sina föräldrar så att de ska få råd att köpa trimdelar för en halv månadslön. När sedan polisen kommer och konfiskerar trimdelarna och bötfäller ynglingen för diverse olagligheter så ska det gråtas ut i den lokala dagspressen om hur elak polisen varit som slagit sönder delar som tagit en hel sommar gräsklippande för att ha råd med och hur omoralisk handlaren var som sålde de olagliga delarna.

Trimning är ju inte direkt vad det var. Ungarna har en stor tillgång till riktigt vassa komponenter. Allt finns bara en googling på 0,5s bort och har man föräldrar med djupa fickor finns det nästan inga gränser. Om det inte bara är att koppla in en Game Boy för att koppla bort den elektroniska strypningen. Mopedtrimning har fler likheter med att bygga Lego än att finjustera sitt fordon för optimala prestanda.

De går inte med moppefirmans prylkatalog i bakfickan och drömmer våta drömmar om en "femhardda" och ett ställbart munstycke. Delar som med lite tur och pillrande kanske kunde få upp en Suzuki K50 i 60kmh. Mätarfart. I nedförsbacke. Med medvind. Hastigheter som de flesta klass I mopeder kommer upp i efter att de är avstrypta.

När jag gick i nian så var det två stycken som hade nya mopeder. När man passerar en högstadieskola nu så vimlar det av mopeder som är max fem år gamla. Och hälften av de är trots det ofta risigare än de antikviteter vi rullade omkring på.

Det funkade från 1952 fram till i princip för några år sedan, vad har hänt?

Har 15 åringar blivit mentalt efterblivna eller har det brustit i undervisningsbiten?
90-talisterna började köra moped. Det är vad som hände.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jajjemensan. MC-lärarna jublar av lycka för att de kommer vara tvugna att sitta och puttra runt i 45kmh med varenda mopedist i minst fyra timmar. :tummenupp

Är väl skitsamma om de puttrar med en mopedist i 45km/h eller bilist i 50km/h för samma timpeng? :va

Förr i tiden så fanns Anita och Televinken som hade Barnens Trafikklubb.

Nu får ungarna bara lära sig att de själva inte har fel. Antingen är det motparten som har gjort fel. Eller så beror det på att tillverkaren gjort en dålig moped. Eller så är det Vägverket som underhållit vägen för dåligt.

Ungefär som motorcyklister alltså?

Trimning är ju inte direkt vad det var. Ungarna har en stor tillgång till riktigt vassa komponenter. Allt finns bara en googling på 0,5s bort och har man föräldrar med djupa fickor finns det nästan inga gränser. Om det inte bara är att koppla in en Game Boy för att koppla bort den elektroniska strypningen. Mopedtrimning har fler likheter med att bygga Lego än att finjustera sitt fordon för optimala prestanda.

Jo man behövde ju vara ingenjör för att sätta på en 60-70kubiks cylinder in-the-old-days.

De går inte med moppefirmans prylkatalog i bakfickan och drömmer våta drömmar om en "femhardda" och ett ställbart munstycke. Delar som med lite tur och pillrande kanske kunde få upp en Suzuki K50 i 60kmh. Mätarfart. I nedförsbacke. Med medvind. Hastigheter som de flesta klass I mopeder kommer upp i efter att de är avstrypta.

När jag gick i nian så var det två stycken som hade nya mopeder. När man passerar en högstadieskola nu så vimlar det av mopeder som är max fem år gamla. Och hälften av de är trots det ofta risigare än de antikviteter vi rullade omkring på.

90-talisterna började köra moped. Det är vad som hände.

Moderna moppar gör mer ja!
Men med en automat som krävs det 1 timme på en raksträcka för att axxa upp i det.

90talisterna har börjat köra moppe igen, det är det som hänt. Moped var stendött bland 82or->90or iaf i den här stan. Fanns inga nya moppisar för 6lapp på iaf min tid.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du menar ungefär:

Skolorna ser till att lära ut trafikvett till alla
Alla får köra moppe när dom har fyllt 15

Så var det ju förr, det funkade.

Visst, varför inte. Men det ska ju fortfarande vara tydliga riktlinjer och krav på utbildade lärare samt nationella prov och även körning såklart. Det ska inte vara så jävla svårt att fixa det, att ungarna ska behöva gå på trafikskola är ju bara fånigt men de behöver ju klart utbildas i att framföra "dödsmaskinerna" :D

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
Aprilia RSV Mille
"Sosseri" brukar jag kalla den här typen av knasiga, politiska jippon.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ungar lär sig mycket av att ha ett eget motorfordon, förvisso lär dom sig att trimma, men det är ju också bra, att dom får lära sig att med tid och möda kan man förbättra saker, istället för att acceptera dom som dom är.

Säger som Brasse! Fel fel fel...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6455189.ab
Curlinggenerationen har en pappa som trimmar.

Har 15 åringar blivit mentalt efterblivna eller har det brustit i undervisningsbiten?

På a.) svarar jag nej, men jag är inte helt säker.
På b.) svarar jag ja, men det var illa på vår tid också.

Last edited:

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Hoj
;)
Amerikaniseringen är på Väg.. Ungdomen Tas bort... man är barn från 0-17 och sen helt plöstligt * poof * du blev just helt mogen att ta beslut... ( Ja fast du får inte BÄRA hem sprit, du får bara dricka den )

Löjligt... Fast jag vill ju iofs minska alla åldersgränser och regler...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Säger som Brasse! Fel fel fel...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6455189.ab
Curlinggenerationen har en pappa som trimmar.

Av artikeln att döma så straffades pappan medans sonen helt undkom straff?
Slapp ungen anmärkning hos länsstyrelsen?

Då är det ju att föredra, så kan ungarna ändå ta körkort, ett par tusen skulle jag lätt ha pröjsat åt mina barn när dom körde trimmat om dom hade sluppit anmärkning på lämpet.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag ser liksom inte problemet, ungarna FÅR ju köra moped vid 15 års ålder. Det kan knappast skada att behöva lära sig något innan man sätter sig på ett motordrivet fordon, speciellt när säkerligen 50% av alla mopeder trimmas och det går inte att komma ifrån på ett hållbart sätt.
Men genom att göra så här så sätter det press på föräldrarna som inte släpper iväg sina ungar utan utbildning på mopeden= det kommer endast resultera i FÄRRE skador på mopeder.
Är det så jävla illa med ett sånt scenario!? Ursäkta uttrycket, men förbannade puckon som tycker att det är synd om ungarna bara för att de måste läsa lite regler :huvet Den som vill ta åt sig gör det, inte riktat åt någon speciell.

Ibland blir jag förvånad över hur folk tänker, eller inte tänker rättare sagt. Nästan lika komiskt som med Dr Bikes hastighetstråd.

Mopedutbildning har alltid funnits men inte obligatoriskt. Synd om ungarna är det inte men synd om föräldrarna som ska betala ytterligare ett sätt att suga pengar ur människor. Staten med VV i spetsen hittar ju på dummare och dummare saker för varje år, ofta med resultat att vi får lätta på plånboken. Alltid med miljö eller säkerhet som förtecken.

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Omkommer ju en hel del mopedister varje år, så en extra utbildning borde vara rätt mycket billigare för både föräldrar och andra skattebetalare jämfört med sjukvårdskostnaderna för de som överlever sina olyckor.

http://www.ntf.se/konsument/fraga3110.asp?katid=34

Mopeder går rätt mycket långsamma än många mc's, och flertalet mopedister kör utan hjälm, i undermåliga/obefintliga skydd, så grundläggande trafikregler och ökad riskmedvetenhet borde ju ha ett förhållandevis stort genomslag.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Mopeder går rätt mycket långsamma än många mc's, och flertalet mopedister kör utan hjälm, i undermåliga/obefintliga skydd, så grundläggande trafikregler och ökad riskmedvetenhet borde ju ha ett förhållandevis stort genomslag.

Tvinga dom att se på olycksbilder i en timme slår nog valfritt teoriprov :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept