Vill veta mer om Yamaha R1 1998-2004

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Vad är vanliga slitagedelar på en säsong? Förutom däck, bromsbelägg och drivpaket?

Växeldrev, skiftgafflar, kopplingslammeller och kolvringar :p

Nää skämt åsido, inget annat än på andra motsvarande hojar, alltså det du räknade upp typ. Plus såklart servicegrejer som luft/oljefilter och stift m.m..


Edit: Kom på en sak till, vet om mer än bara en R1:a som fått fel på kylsystemet, typ felande fläktgivare (thermounit), kylarlock, thermostat m.m. m.m, vilket i sin tur leder att hojen går varm när man kör sakta (pga ingen fläkt). Och som ett brev på posten så får man problem med paj toppackning och ev. slagen topp med resultat att hojen trycker ut/drar i sig kylvätskan och stiger i temp snabbt i stan osv. Kan inte säga att det är modellrelaterat, men värt att kolla vid ett ev. R1-köp, precis som när man kollar på andra hojar av samma typ.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Viss oljeförbrukning kan förekomma, kanske speciellt på de tidiga modellerna, men tror inte det är något som påverkar prestandan. Man får hålla lite koll och fylla på, inga konstigheter.

Många snackar om styrdämpare, men jag tycker själv inte att det är någon absolut nödvändighet. Har kört en hel del bana med min gat-98:a, och visst kan det fladdra lite i styret, men har aldrig varit med om att det har blivit otrevligt. Tycker inte att den behöver styrdämpare mer än andra sporthojar.

Sen tycker jag själv att 98-99 har roligare effektkurva än 00-01, även om maxeffekten ska vara samma..
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
Första riktiga sporthojen??? :va

han menar den som rörde på sig ;)

jag tycker du ska köpa en 2004 eller frammåt
effektökningen märks tydligt!
jag hade en 00a förut men 05an är betydligt roligare att köra.

det känns mer som att chassit har fått den effekten det förtjänar
 
Last edited:

Rikardo

First Gear Pinned Member
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Örebro
Hoj
YZ 250 -08, CRF 50
Ska lätt kolla på lite olika modeller och provköra innan jag köper. Är van vid 2t crossen där framhjulet lyfter lite på varje växel. Vet inte hur en r1 är men min gamla gpz 900 på 250kg gjorde det inte :D. Hade de där gamla 500 2takt sporthojjarna funnits kvar (som gick som pistoler), hade jag nog kikat på sånna men gillar r1:an utseende.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Ska lätt kolla på lite olika modeller och provköra innan jag köper. Är van vid 2t crossen där framhjulet lyfter lite på varje växel. Vet inte hur en r1 är men min gamla gpz 900 på 250kg gjorde det inte :D. Hade de där gamla 500 2takt sporthojjarna funnits kvar (som gick som pistoler), hade jag nog kikat på sånna men gillar r1:an utseende.

Min 99 reser sig bara på gas på 1ans växel. 2an får man anstränga sig. Gasa, släppa gasen och sen full gas igen så reser den sig på 2an. På trean ska den gå och koppla upp. Inget jag har försök ännu, men det kommer :yoparty
 

Rikardo

First Gear Pinned Member
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Örebro
Hoj
YZ 250 -08, CRF 50
vet ni här på forumet vilka miltal de större servicarna kommer? Hur långt ska en motor ha gått för att ni anser att motorcykeln har gått för långt för att vara intressant? Min gpz 900 hade gått över 11 000 mil å det var många som backa ur pga det.
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
Vet inte hur en r1 är men min gamla gpz 900 på 250kg gjorde det inte :D.

R1orna är ju optimerade för effekten och då är chassit också det
alltså så har nog teknikerna sett till att försöka få ner framhjulet i backen vid gaspådrag
men ok dom lyckas ju inte helt ;)

på 1an gör den 160kmh
när man petar i 2an och är uppe i runt 180kmh så känner man att framhjulet fortfarande är kvar i luften vid fullgas.
rätt fräckt men helt odramatiskt.
stabilare chassi får man leta efter tror jag


annars eftersom du är nybörjare så slår du på stort och köper en
BMW S1000RR
där finns det hjälpmedel så det räcker.
tekniskt sett är R1orna rena stenåldern jämfört med BMWn
 
Last edited:

Kon1

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF-R1 2003, tidigare Triumph Daytona 600cc 2003
vet ni här på forumet vilka miltal de större servicarna kommer? Hur långt ska en motor ha gått för att ni anser att motorcykeln har gått för långt för att vara intressant? Min gpz 900 hade gått över 11 000 mil å det var många som backa ur pga det.

Efter de första tusen milen blir det i regel var tusende mil, med ventiljustering efter 4000mil, dock ska du självklart räkna in hur du kör och att allt kan gå sönder när som helst. Min 03a reser sig med gas på 1an, och 2an och du kör lite ryckigt med gasen, sen får du koppla. Underbart båge

något man sällan kan läsa om är hur man kan få en så billig försäkring som möjligt på dessa. Vet att det är galet dyrt å helförsäkra men nån kanske vet nått bolag som är billigare eller nåt litet kryphål för å sänka försäkringskostnaden?

Ca 2000kr/månad helförsäkring hos Folksam. Med endast 6000kr självrisk om föraren är 24år eller äldre. Notera att detta är om det är en person över 50år som står på försäkringen.
 
Last edited:

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Ska lätt kolla på lite olika modeller och provköra innan jag köper. Är van vid 2t crossen där framhjulet lyfter lite på varje växel. Vet inte hur en r1 är men min gamla gpz 900 på 250kg gjorde det inte :D. Hade de där gamla 500 2takt sporthojjarna funnits kvar (som gick som pistoler), hade jag nog kikat på sånna men gillar r1:an utseende.

Ta det lugnt när du provkör. Skillnaden på din gamla Gpz900 och en R1'a (oavsett årsmodel) är som om du går från din 250 cross till en 450 cross.

Jag kör en R1-03. Är mest nöjd över chassit. Om effekten är 150/170/190 hk är inte så avgörande för mig. Det blir oftast hk över.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Bra chassi, bra bromsar(allt är relativt..)rolig och underhållande och KRÅNGELFRI maskin som bara går o går som är så där "rå" och för att vara en sporthoj tycker jag de går snålt på även inspirerande gatåka.:tummenupp

Nackdelar, serva olja o filter så måste kåpan under bort, varför inte som cbr 929 där man kan tappa ur oljan under kåpan..
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top