Villalarm

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Självklart är det någon härinne som kan en massa om detta.

Kan jag rikta en ir detektor mot fönster, eller reagerar den då om någon befinner sig utanför? kan den reagera på värmeförändringar i rutan?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den SKA inte reagera på saker utanför glaset, men är du osäker använd en detektor med kombinerat IR och microvågor.
Kostar dubbelt, men är tre gånger så bra.
Billiga detektorer tjuvlarmar mycket, och det är milt sagt irriterande.

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Larmet fanns i villan jag köpt, vad jag förstår så är det ett bra larm, Tog ner detektoren när jag renoverade och känner nu att den hade täckt ett större område om jag riktade den ut i vardagsrummet mot altanfönstren, men som sagt så är jag skraj att den falsklarmar om något rör sig utanför fönstren eller om solen kommer fram bakom ett moln.
Vad är bättre med microvågor? Är det sådan man skall ha när man har husdjur eller finns det IR för det ändamålet?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
supernaut skrev:
2493226 Larmet fanns i villan jag köpt, vad jag förstår så är det ett bra larm, Tog ner detektoren när jag renoverade och känner nu att den hade täckt ett större område om jag riktade den ut i vardagsrummet mot altanfönstren, men som sagt så är jag skraj att den falsklarmar om något rör sig utanför fönstren eller om solen kommer fram bakom ett moln.
Vad är bättre med microvågor? Är det sådan man skall ha när man har husdjur eller finns det IR för det ändamålet?

Med microvågor OCH IR i kombination krävs det att den reagerar på båda delarna, microvågorna känner av en rörelse/förändring i radiovågornas reflektioner, medans IR känner av värmefält.

Där IR falsklarmar gör inte microvågorna, där microvågorna falsklarmar gör inte IR det.

Har man husdjur blir det genast mycket svårare, då har man detektorer som är maskade och inte känner av rörelse på golvet, vilket katter skiter fullständigt i, dom klättrar omkring och löser ut larmet ändå, samt detektorer som kräver större värmekälla för att lösa ut larmet, viket katter skiter i och hoppar upp på möblerna som står närmast detektorn så att dom ser ut som en 250kg glödhet bjässe på tre meters håll...

Fast nu jobbar ju inte jag med sånt här, så en utförligare beskrivning får du nog om du frågar en larminstallatör.

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
GuW skrev:

Låter vettigt med kombinerat microvågor och ir vet du vad sådant kostar, skall man hålla sig till samma märke som resten av larmet eller kan sådant kombineras? så sen är det bara att välja katter eller larm.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
supernaut skrev:
2493315 Låter vettigt med kombinerat microvågor och ir vet du vad sådant kostar, skall man hålla sig till samma märke som resten av larmet eller kan sådant kombineras? så sen är det bara att välja katter eller larm.

Du kan välja fritt bland olika detektorer, då dom i princip bara är en strömbrytare som antingen öppnas eller stängs då larmet utlöses.

NC=Normally closed, larmar när larmslingan bryts, antingen genom sabotage av kabeln eller när detektorn triggas.
NO=Normally open, larmar när detektorn triggas och sluter kretsen.

Ofta går detektorerna att koppla på bägge sätten, och larmcentralerna har ofta båda typerna av larmingångar.

Dessutom har ofta detektorerna en extra sabotagebrytare som utlöses av att detektorn bryts loss från vägg/tak eller att den öppnas.

Men som sagt, jag har ingen officiell utbildning på området, så fråga någon som har jobbat med att installera skiten istället, så får du bättre svar.

crall_b

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2005
Hoj
DM Brutale -04
Microvåg är overkill i hemmiljö, ir falsklarmar inte så ofta, inte ens dom billiga, Ir går inte genom glas men skall helst inte riktas mot fönster (värme skillnaden på fönstret kan störa) men är inte jätte farligt. Har massor med anläggningar där det funkar fint mot fönsterväggar. 99% av alla larm dubbelbalanseras mot sabb relät i detektorn så det lägger man inte på egen ingång. Mitt råd är köp billiga ir detektorer (inte 99,50kr utan 500kr klassen) skippa microvågs detektorer, dom falsklarmar 100ggr mer.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Satsa på larmcentral med gsm backup. Lite för enkelt att bara klippa telefontråden och sedan spraya sirenen med byggskum annars kanske.

Sätt lås på alla fönster och dörrar så att dom inte går att öppna inifrån utan nyckel.

Stöldmärk alla prylar som någon kan vilja sno.

Skaffa ett litet kassaskåp att stoppa alla smycken och andra dyra småprylar i, se till att det är ordentligt fastbultat i golvet.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
IR-detektorer ska helst inte monteras så de är riktade mot större fönsterytor eller radiatorer. Inte heller så att varmlufts-fläktar/element finns i närheten, då det kan trigga larmet. En bra detektor kan ställas in så att den är något mindre känslig. Det finns de som även kan klara husdjur (eller jävligt små barn/dvärgar :D ).

Men som psxcare nämner, är larmet bara en liten del i en hel kedja av åtgärder man måste göra för att förbättra skyddet och försvåra inbrott. Har man inte fönsterlås, kan man i vissa fall "permanent" skruva fast fönstren eller t.ex. i ett dubbelfönster, skruva fast det ena via mittkarmen och ha lås på det andra. Dörrlås ska vara så att man inte kan öppna dem från insidan utan nyckel om man valt att spärra dem så, vilket innebär tämligen ofta en nyinstallation av låskistor, slutbleck och cylindrar. Dessutom försedda med extra borrskydd, som gör att man inte kan borra upp låset med en sladdlös borrmaskin på bara någon minut (viktigt på t.ex. ASSA 2000).

Det går alltid att ta sig in, men det är en fråga om hur lång tid det får ta och hur mycket våld som behövs. Larmet ska dessutom ge en varning till dig (eller larmcentral) via SMS eller påringning för att kunna vidtaga lämpliga åtgärder och även vara avskräckande i och med den uppmärksamhet det väcker. Men ett larm som går av lite nu och då pga falsklarm eller felaktig hantering och har utomhussiren, tenderar att ignoreras av grannarna ganska snart ("ännu ett falsklarm" tänker de och somnar om...). Har man ett bra skydd och att det syns utåt att det är så, väljer den normale inbrottstjuven att gå till grannen istället.

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Har precis satt upp en kameraövervakning på jobbet, som funkar klockers!

Grym kvalitet på bilderna och 25fps. Totalt 4 kameror med ir som klarar ner till 0,01 lux resp. 0 lux.

Styrs på tid och rörelse kombinerat.

Hela kalaset gick på 3.800, men kunde varit lite billigare om jag valt en annan typ av kamera.

Något för garaget kanske?

Reb0

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha