Smagatusk
Guest
Men om du har ett larm med brand detektor så larmar dom sos om dom detekterar brand eller hur?
Om du har en kamera så kan dom förmodligen kanske om dom har tur se att det brinner om det brinner framför kameran. Dvs om det brinner så lär knappast en kamera göra skillnad på om huset brinner ner eller inte för brandkåren lär knappast komma dit fortare.
Jag har mycket liten erfarenhet när det gäller larm så jag kan mycket väl ha helt fel.
Om man har ett direktkopplat larm ökar risken för falsklarm. Matlagning, oaktsamhet osv... Onödiga utgifter om det skulle inträffa. Min granne har ett brandlarm som är kopplat till hans telefon samt en operatör, men operatören måste få bekräftat av någon att det är en brand som brutit ut och det är kanske inte så lätt när man inte är hemma...
Gällande kameran så sitter den placerad så att den ser rökdeckaren, och rök tagit sig till deckaren så ser kameran det. Även när det är släckt i huset.
Kameran reagerar även på rörelse, så skulle det flamma upp utan att rök nått deckaren så går larmet till och med tidigare.
Last edited: