Viloläge på datorn

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Jag har på datorn hela dagen på jobbet eftersom jag lyssnar på Sportify. Använder jag inte tangetbordet på ett par timmar så går datorn in i viloläge (heter det verkligen så?) Det är ju bra så eftersom den vanligtvis "vaknar" till när jag rör musen men ofta händer det inte ett skit utan jag får helt enkelt stänga av alltihopa och sen tar det en evighet att komma till startsidan igen eftersom jag har stängt av på fel sätt. Hur i helsicke gör jag för att undvika detta problem?

Jag har på datorn hela dagen på jobbet eftersom jag lyssnar på Sportify. Använder jag inte tangetbordet på ett par timmar så går datorn in i viloläge (heter det verkligen så?) Det är ju bra så eftersom den vanligtvis "vaknar" till när jag rör musen men ofta händer det inte ett skit utan jag får helt enkelt stänga av alltihopa och sen tar det en evighet att komma till startsidan igen eftersom jag har stängt av på fel sätt. Hur i helsicke gör jag för att undvika detta problem?

Slå av hibernera i kontrollpanelen.

Och vad är "hibernerna":va

hibernate~viloläge. skärminställningar, skärmsläckare, energisparsalternativ/inställningar för energispar, hibernate/viloläge
aktivera eller bocka ur. (en av vägarna för xp)

Har du inte rättigheter till det så ladda ner ett portabelt makro och spela in en meningslös slinga med mus eller tangentbord som du startar så fort du släpper burken.

Last edited:
Last edited:
hibernate~viloläge. skärminställningar, skärmsläckare, energisparsalternativ/inställningar för energispar, hibernate/viloläge
aktivera eller bocka ur. (en av vägarna för xp)

Har du inte rättigheter till det så ladda ner ett portabelt makro och spela in en meningslös slinga med mus eller tangentbord som du startar så fort du släpper burken.
Nja, hibernate och viloläge är väl inte samma sak? Hibernate sparar ju ner allt i ram på hårddisken och du kan dra ur sladden, viloläge/standby gör ju bara att datorn går ner dvala, men måste fortfarande ha ström så att säga.

Ett tips till TS är att köra uppdateringarna från Micro$oft på update.microsoft.com, och även hårdvaruuppdateringarna som oftast inte följer med i den automatiska windows update. Då brukar såna där problem försvinna. Men det kräver åas adminrättigheter på burken.

Guuuuuuuud va mycke information:näsblod

Jag får tag i det här på måndag när jag har mer kraft, tack för alla svar. Återstår problemet återkommer jag. Ut och kör motorcykel med er nu...................solen skiner:)

hmm vart osäker nu. Stäng av skiten oavsett är min rekomendation och kör regelbundna backuper med acronis.

edit according to many hits:
English term or phrase: hibernate
Swedish translation: viloläge

Men sedan finns ju energisparläge...

system restore du tänker på?

Nja, hibernate och viloläge är väl inte samma sak? Hibernate sparar ju ner allt i ram på hårddisken och du kan dra ur sladden, viloläge/standby gör ju bara att datorn går ner dvala, men måste fortfarande ha ström så att säga.

Ett tips till TS är att köra uppdateringarna från Micro$oft på update.microsoft.com, och även hårdvaruuppdateringarna som oftast inte följer med i den automatiska windows update. Då brukar såna där problem försvinna. Men det kräver åas adminrättigheter på burken.

Last edited:
hmm vart osäker nu. Stäng av skiten oavsett är min rekomendation och kör regelbundna backuper med acronis.

edit according to many hits:
English term or phrase: hibernate
Swedish translation: viloläge

Men sedan finns ju energisparläge...

system restore du tänker på?
Nu har inte jag haft svensk windows dom senaste 10 åren, men man kan ju välja shut down, hibernate och stand by.
Shut down är ju rätt konkret, avstängd.
Hibernate innebär ju att allt i minnet sparas ner i hiberfil.sys och sen stängs datorn av, men när du slår på den igen är du där du va senast, alla program igång osv, men du kan ta loss elkabeln och ta med datorn till mamma om du vill.
Standby innebär ju att datorn går ner i ett viloläge, men kräver ström och kommer igång asap när du trycker på knappen.
System restore är ju när datorn är ledsen och du får installera om/reparera windows.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Sleep-and-hibernation-frequently-asked-questions

tryck sen på
Hur hindrar jag datorn från att automatiskt gå in strömsparläge eller viloläge?
så får du upp lista step by step hur du ska gå till väga

kanske inte funkar om du inte har windows 7 dock men har du vanliga windows verkar det som om detta funkar kan dock inte ge några garantier då ja inte gjort det. http://support.microsoft.com/kb/920730/sv

Tack, det var ju döenkelt. Det var visst inställt på 20 min både för viloläge och stänga av skärmen, inte konstigt att datorn somnade in.
Tack alla för svaren. Sporthoj.com är tydligen den enda sida man behöver i livet, här finns ju alla svar.
Fy fan va kass jag är på datorer, nästan lika dålig som att köra motorcykel och det säger väl allt:näsblod

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick