Vinande ljud cbr1000rr -08??

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Undrar bara en sak kring min relativt nyinköpta cbr1000rr -08,
Jag tycker att den viner/tjuter vid gasavslag. Jag hör inget på tomgång och det försvinner när jag gasar. Men uppstår så fort jag motorbromsar.
Är detta normalt, eller vad beror det på? Låter som att det kommer från under tanken typ.

Tacksam för svar

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Som sagt ingen aning. Aldrig haft de på tidigare hojar.. Men brukar de vina då man släpper på gasen?

bomber1986

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2006
Hoj
CBR1000RR
Lyfter en gammal tråd. Min viner som en kompressor när man motorbromsar. Och enligt många i USA har Honda återkallat då det är nått som händer med veven. Någon som vet nått mer??

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Jag har en -08 sen 3år tillbaka & alltid haft ett typ vinande ljud vid motorbroms & det är slirkopplingen. iaf på min hoj.
Vågar inte säga att TS ljud är ett OK ljud eller inte.
Stämmer att det var diverse strul med 08:an men inte alla hojar, & det var inte alla hojar som föll inom
garantin heller.
Min hoj har aningen förhöjd oljeförbrukning & den är inte kolvringsfixad, men de e ju bara å slå i lite mer då & då.

Skumgummits

Medlem
Gick med
1 May 2013
Hoj
CB1000R -12
Jag har en -08 sen 3år tillbaka & alltid haft ett typ vinande ljud vid motorbroms & det är slirkopplingen. iaf på min hoj.
Vågar inte säga att TS ljud är ett OK ljud eller inte.
Stämmer att det var diverse strul med 08:an men inte alla hojar, & det var inte alla hojar som föll inom
garantin heller.
Min hoj har aningen förhöjd oljeförbrukning & den är inte kolvringsfixad, men de e ju bara å slå i lite mer då & då.
Hej!
Har ungefär liknande erfarenheter.
Hade en CBR1000rr-08 med liknande ljud. Upplevde aldrig bekymmer med detta överhuvudtaget, utan fick berättat för mig av en spekulant när den låt ute för försäljning, att detta skulle vara nåt med vevaxeln... Då hade hojen gått nästan 3000mil. (dock var min kolvringsfixad och hade, en enligt Honda, normal oljeförbrukning)
Tror det där ljudet kan variera i allvarlighetsgrad, men på min var det iaf inget bekymmer.

Nils P

Nils
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
CBR900
Bumpar denna gamla tråd och undrar om någon av er som hade detta vinande ljud eller känner någon som hade det åtgärdade detta? Och vad prislappen för åtgärd kostade? Är det någon fara med att köra med hojen? Eller bara ett störande moment?

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Bumpar denna gamla tråd och undrar om någon av er som hade detta vinande ljud eller känner någon som hade det åtgärdade detta? Och vad prislappen för åtgärd kostade? Är det någon fara med att köra med hojen? Eller bara ett störande moment?
Om det inte har hänt något på sexton år så skulle jag gissa att det är rätt lugnt...

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
Jag hade en 2010 fram till för 2 år sedan som lät som du beskriver sedan ny, jag trodde alltid att det skulle vara så…
Först när jag skulle byta in den som det påtalades att det troligen var ett drev på vevaxeln som det var fabrikationsfel på vissa ex.
Hojen har då gått ca 2500 mil. Svårt att i efterhand säga om vinandet ändrades eller inte under alla dessa år, men det slutade med att veven byttes. Kommer inte ihåg vad kalaset kostade pga deal vid inbyte, men det är så klart ett ganska stort jobb.
Om man vågar köra vidare utan byte? Svårt att säga, men lite läskigt när man vet vad det är.

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Lite info om problemet här. Dom veka dreven sitter på alla 2008-2010. Fixades med bättre härdning till 2011.

Nils P

Nils
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
CBR900
Jag hade en 2010 fram till för 2 år sedan som lät som du beskriver sedan ny, jag trodde alltid att det skulle vara så…
Först när jag skulle byta in den som det påtalades att det troligen var ett drev på vevaxeln som det var fabrikationsfel på vissa ex.
Hojen har då gått ca 2500 mil. Svårt att i efterhand säga om vinandet ändrades eller inte under alla dessa år, men det slutade med att veven byttes. Kommer inte ihåg vad kalaset kostade pga deal vid inbyte, men det är så klart ett ganska stort jobb.
Om man vågar köra vidare utan byte? Svårt att säga, men lite läskigt när man vet vad det är.
När jag kollar OEM delar så ser jag att en ny vevaxel kostar ca 3000$ , så det känns som att det är extremt kostsamt att fixa.

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
När jag kollar OEM delar så ser jag att en ny vevaxel kostar ca 3000$ , så det känns som att det är extremt kostsamt att fixa.
Det bästa är att du kontaktar en auktoriserad Honda verkstad och förklarar att det egentligen borde fixats under garantitiden. Givetvis går det inte att hävda garanti, men kanske är priset ett helt annat om en av Hondas generalagent välkänd verkstad köper in delen. Sedan är det tyvärr ett stort arbete att byta den också. Men ställa frågan går ju alltid.
Kanske håller grejerna trotts det vinande ljudet, med lite läskigt att tänka på vad som kan hända om det inte gör det...

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Det bästa är att du kontaktar en auktoriserad Honda verkstad och förklarar att det egentligen borde fixats under garantitiden. Givetvis går det inte att hävda garanti, men kanske är priset ett helt annat om en av Hondas generalagent välkänd verkstad köper in delen. Sedan är det tyvärr ett stort arbete att byta den också. Men ställa frågan går ju alltid.
Kanske håller grejerna trotts det vinande ljudet, med lite läskigt att tänka på vad som kan hända om det inte gör det...
Det skall ju inte vara nån fara att köra med. Honda Japan har inte återkallat berörda maskiner. Det var bara generalagenterna i USA och England som frivilligt förlängde garantin till 5 år för att blidka ägare som var missnöjda med det vinande ljudet.
Svenska generalagenten gjorde ingenting, som vanligt. 😠

Joliet

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2017
Hoj
CBR100RR TRX850
Jag har haft det ljudet på min 08a. Det är som sagt utgående drevet på vevaxeln som det blir böjda tänder på. Kör tills det rasar eller byt vevaxel är lösningen :)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka