Vindskyddad mc för storväxta

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Ibland får jag för mig att jag skulle vilja ha en mc med vindskydd för att det ska bli bekvämare på längre resor. Finns det någon mc där storväxta slipper känna vinden?
Jag har provkört några varianter genom åren utan att bli nöjd, oftast för att vinden hamnar på hjälmen så det blir värre än utan ruta.
Ska jag ge upp tanken och inse att det inte är skyddande som en bil?
190 cm lång och har provat en del olika genom åren.
Blysläde:
Om vindskydd: Förvånansvärt bra avseende turbulens / vindbrus.
1682490407829.png

Honda ST1300 med extra spoiler på vindrutan:
Rutan är elektriskt ställbar redan i grundutförande så det blir en del labbande beroende på hastighet och väderförhållanden.
Funkar vettigt upp till motorvägsfart men ger trots allt en hel del vindbrus.
Jag har en sadel som gör att jag sitter ca 30-50 mm högre än standard, det gör säkert sitt till det också. Till det sämre alltså.
1682490701989.png
Bild: Lånad från nätet.

BMW K1100LT med extra spoiler:
Justerbar från "märks knappt" till "rakt upprättstående ladugårdsvägg".
Vindskydd i ungefär samma klass som Pan European.
Bra upp till motorvägsfart alltså.
1682491095894.png
Bild: Lånad från nätet.

Det kåpglas-förhöjningar jag hållit mig till är av fabrikat MRA.
Kan jag påstå att det blir vindstilla och tyst?
Nej.

Blir det bättre än original?
Jag vill tro det.
1682491468751.png

 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Som han sade.



BMW generellt kan fås att fungera med ganska enkla medel, FJR har nämnts och funkar för vissa. Varken GoldWing eller Pan European är helt problemfria när det gäller turbulens, mrn kan ses som ett grundämne att arbeta vidare på.

De flesta adventurehojar man försöker sätta "hög touringruta" på funkar oftast bättre om man i stället kapar ner originalrutan till ett minimum.
Pröva att skruva bort originalrutan för att se om det blir bättre.

Bästa tipset är att försöka få till ett "laminerat luftflöde" som har chans att hänga ihop någon decimeter extra när det släppt kanten på rutan. Då har du möjlighet att få behålla några hjärnceller lite längre och inte skaka sönder skallen i onödan.

Ytterligare en förbisedd källa till turbulens uppe vid skallen är luft som pressas upp genom gaffelbrunnarna på kåphojar. Dessa luftströmmar kan störa, och påverkas inte hur mycket man än labbar med själva rutan.

Man kan pröva att proppa ner tvättsvampar i gaffelbrunnarna för att täta till luftflödet och se om man märker skillnad på luftflödet.
Självklart ingen permanent lösning, men kan ge indikation på var man skall arbeta vidare.

Och, ja - det går att styra ändå.
Jag är 1,80 lång och har ju haft en GoldWing i samlingen i tre år. Totalt vindstilla bakom kåpan och glaset. Om något så trycks man lite framåt i högre farter. Men som sagt är det noll turbulens, visiret alltid öppet.

När jag kapade av en halvmeter på kåpglaset blev det rätt illa dock, all luft rakt upp på hjälmen som skakade okontrollerat i alla farter över 50.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skall man sedan föra in begreppet ”regn” och rentav ”kyla” sållas agnarna från vetet.

Bästa hojen jag provat/haft i detta avseende är BMW R100RS. Där sitter man som i en kokong bakom kåpan. Oberörd i ösregn, fötterna värms av cylindrarna. Resten torrt.
Körde med den för många år sedan i ösregn från Riksgränsen till Luleå. Helt torr förutom några stänk på axlarna (är 189cm lång).
Men den är förstås unik i sitt slag.

Idag är det så många fler kompromisser som skall in i ekvationen. Exempelvis ett styre som är bredare än 25 cm… Men alla de erkänt kapabla touringhojarna har förstås bra kåpor, vindbrus däremot hänger på många faktorer och där behöver man ofta labba med höjd, vinkel, extra flärpar osv. I värsta fall byta hjälm. Kapa rutan funkar mot vindbrus men tar bort själva väderskyddet. Kör man aldrig långt så… tja.

K1600GTL har jag provat. Funkade inte alls för mig oavsett läge på rutan, total turbulens. Kompisen (ägaren) kunde lyssna på klassisk musik i sina lurar i 130 km/h… dvs det beror på många faktorer.

Whatever floats YOUR boat, som jänkarna säger. Men även sportigare BMW har kåpor designade av ingenjörer inom aerodynamik.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Som någon skrev tidigare. Multistrada V4 och framförallt nya Rallyn har mycket bra vindskydd. Med kåpglaset i högsta läget kan jag köra 150+ med öppet visir.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har fördelen av att inte ha något favoritmärke så jag kan nog prova lite av varje. Testade en Indian i somras med front som en turistbuss, men det fanns ingen körglädje i den.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Besökte Sulas idag på deras provkörningsdag och provade fyra fordon med kåpa och fastnade inte för någon. Jag gör några noteringar i anti-ordning.
4. Peugeot Metropolis 400
Skulle säkert funka för pendling, men behöver man ett extra framhjul? Lite trött.
3. Suzuki DL1050DE
Skön att sitta på ända tills man nådde 50 km/h då all vind gick mot huvudet. Det är förstås det enda "drag" man får eftersom motorn är lite håglös.
2. Husqvarna Norden 901 Expedition
Skön motorkaraktär, lite vind på hjälmen. Bara wow-faktor som saknas.
1. Suzuki GSX-S 1000 GT
Bra drag, vindskydd var OK. Det kändes som att motorn stod på tå och ville varvas, men styret vibrerade vid jämn fart. Rak fyra är nog inte min dröm.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har börjat fundera på annan cykel igen. Senaste dagarna har höger tumme domnat bort när jag kör. Igår blev det nån mil grusväg också och där känner jag inte riktigt förtroende för MT09an.

Ett mindre problem är att sadeln är för tunn och musklerna på insidan av låren gör ont efter ett par timmars körning. Det blir lite bättre med "komfortkudde", men den är bara strappad och inte helt trygg.

Jag är fortfarande kär i motorkaraktären på Yamahan. Den är hyfsat stark på låga varv, men man får en belöning när man varvar lite mer. Känslan när framhjulet lättar en aning vid gaspådrag är beroendeframkallande.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Lyfta styret o flytta bak? Så får du bort belastningen iom att du sitter mer upprätt. Men då är du tillbaka på vindbelastning på överkroppen.
Om man läser från trådstart o hit så låter det som en kåpförsedd adventurehoj med lite sportigare karaktär är vad som kanske skulle fixa det lite bekvämare under längre körningar. Multistrada med touringdäck eller adventuredäck för 80/20 eller 90/10 asfalt/grus.
Min resa har gått via Ducatis sporthojar, ->ST4 -> GT1000 -> CB1300 -> GS för att fixa (åldersrelaterade) problem med trötta handleder, kramp i knäna ont i nacken vid längre turer.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag har börjat fundera på annan cykel igen. Senaste dagarna har höger tumme domnat bort när jag kör. Igår blev det nån mil grusväg också och där känner jag inte riktigt förtroende för MT09an.

Ett mindre problem är att sadeln är för tunn och musklerna på insidan av låren gör ont efter ett par timmars körning. Det blir lite bättre med "komfortkudde", men den är bara strappad och inte helt trygg.

Jag är fortfarande kär i motorkaraktären på Yamahan. Den är hyfsat stark på låga varv, men man får en belöning när man varvar lite mer. Känslan när framhjulet lättar en aning vid gaspådrag är beroendeframkallande.
Har du provat Tracern?

Gillar du motorn så är det ju den som gäller. Men som vanligt med Yamahas MT-modeller är ju sadeln kanske lite mer utmanande.

Men musklerna i låren är ju en träningssak, det betyder mest att du jobbar bra med förankringen. Hur vrider du fötterna när du kör? Hälarna utåt, eller sitter du ankfot?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tror att det är trycket mot "adductor brevis" på grund av tunn sadel och inte egentligen ansträngning som gör att jag får ont i låren.
Har inte provat Tracer, mest för att det känns som ett för litet steg från nuvarande.

Jag har ingen aning om hur jag har fötterna när jag kör.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Multistrada V4 har såvitt jag begriper rimliga service-intervall, men tidigare Ducati tycker jag blev dyrt per mil.
V4 kostar förstås några kronor att köpa...
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag tror att det är trycket mot "adductor brevis" på grund av tunn sadel och inte egentligen ansträngning som gör att jag får ont i låren.
Har inte provat Tracer, mest för att det känns som ett för litet steg från nuvarande.

Jag har ingen aning om hur jag har fötterna när jag kör.
Men gott.
Att du ska byta hoj är ju självklart.
Men börja med att fundera på fötterna och hur du sitter.
Du riskerar ju annars att bara skjuta problemet framför dig.

Brevis är om jag förstått det hela rätt den muskel som drar ihop låren mot centrumlinjen.
Kan du få en del av förankringen gratis genom att fundera på fotställningen så kanske du kommer tjäna på det i längden.
 

Mojje

www.mce.se
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
BMW K1300s -09
Jag är 193cm, och sitter otroligt skönt på min K1300S, och det spelar ingen roll hur fort det går, man lider aldrig av fartvinden. Sen var ju min FJR mer ombonad, man är lite mer utsatt för vädret på BMWn, men det blir aldrig jobbig turbulens, om man inte verkligen sträcker sig upp så mycket det går i 200.
Är själv 192 cm och köpte en beggad K1300s i höstas. Har inte problem med turbulens men tycker att vindljudet är lite högt.

Tänkte bara fråga vad du, @Hoztic har för ruta på din K1300s?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är själv 192 cm och köpte en beggad K1300s i höstas. Har inte problem med turbulens men tycker att vindljudet är lite högt.

Tänkte bara fråga vad du, @Hoztic har för ruta på din K1300s?
Det är original kåpglas. Och magiskt nog tycker jag att min hoj är en av dom tystaste jag har kört, bättre än min FJR till och med, det funkar helt ok att köra utan proppar om man inte ska busköra, eller köra långt. Men det är ju rätt mycket annat som spelar in också, jag har en liten puckel på stället (bred och kort) och en Shoei NXR-hjälm.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Men det är ju rätt mycket annat som spelar in också, jag har en liten puckel på stället (bred och kort) och en Shoei NXR-hjälm.
Jag tror det sistnämnda spelar stor roll, att framförallt hjälmens utformning påverkar mycket hur man upplever vindbuller på olika hojar, har haft rätt olika upplevelser med när jag mixat och matchat hjälmar och hojar. Just NXRen (som jag också har) verkar dock universalt bra i nästan alla sammanhang.

Sen påverkar såklart även förhållandet mellan längd på ben och överkropp rätt mycket, och hur man normalt sitter på hojen. Bara några cm skillnad i kropps/huvudposition kan påverka jättemycket för buller/turbulens.
 

Mojje

www.mce.se
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
BMW K1300s -09
Det är original kåpglas. Och magiskt nog tycker jag att min hoj är en av dom tystaste jag har kört, bättre än min FJR till och med, det funkar helt ok att köra utan proppar om man inte ska busköra, eller köra långt. Men det är ju rätt mycket annat som spelar in också, jag har en liten puckel på stället (bred och kort) och en Shoei NXR-hjälm.
Tack för svar @Hoztic . Kanske skall testa att byta till orginal kåpglas, är ett MRA-glas som sitter på nu. Har en Arai hjälm som jag varit väldigt nöjd med men börjar kanske vara dags att byta den oxå.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top