Vinkel på registreringsskylten

snakerider

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Kawa Z1000
Håller på o fixar en egen reg. hållare men vad är godkänd vinkel för skylten har letat på vv sidan men hittar inget om det. Är det någon som vet?

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Jag tror inte du kommer få några problem vid besiktningen om den är
"fullt synlig"
Dvs. någorlunda normalt.
De kommer inte dra fram vinkelhaken..
Lycka till.

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
15 grader som max utvinkling hörde jag från en mr polisman en gång för längesen när han kommenterade hjulhusmontering :va

Mr.Blazer

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
Blå
Nedan enligt KJECOP

Riktigt så enkelt är det inte... Och reglerna om placering gäller inom EU och inte bara i Sverige.

1. Reg skylten ska vara utlämnad av Vägverket för att räknas som en reg skylt
2. Den ska sitta bak
3. Det ska finnas en skyltlykta som belyser skylten under mörker
4. Registreringsskylten ska vara väl synlig och hållas i sådant skick att den lätt kan avläsas.
5. Under färd får last eller annat inte placeras så att skylten inte går att avläsa.
6. På en registreringsskylt får, förutom kontrollmärke, inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen (t.ex. så man får egentligen klistra fast en reflex på reg skylten)
7. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mer än 1,5 meter över marken när fordonet är olastat.
8. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mindre än 0,2 meter över marken eller mindre än hjulradien över marken, om denna är mindre än 0,2 meter, när fordonet är olastat.
9. Registreringsplåten får sitta lodrätt i högst 30° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd uppåt.
10. Registreringsplåten ska sitta lodrätt i högst 15° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd nedåt.

snakerider

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Kawa Z1000
Nedan enligt KJECOP

9. Registreringsplåten får sitta lodrätt i högst 30° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd uppåt.
10. Registreringsplåten ska sitta lodrätt i högst 15° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd nedåt.

Tack för det utförliga svaret men en grej jag inte hänger med på är punkt 9 & 10?

Brukar det vara vanligast med cyklar som har montering enligt punkt 10?

Last edited:

TTias

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
2001 Triumph Legend TT
Tack för det utförliga svaret men en grej jag inte hänger med på är punkt 9 & 10?

Punkt 10 kan nog komma på tal om man t.ex.monterar skylten på en sissy bar på en chopper.

scubasteve

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
cbr 1000

relax, grader hit o dit spelar mindre roll bara den är synlig. Det är en bedömning från polisman till polisman om dom tycker att din skylt sitter som den ska eller inte, sunt förnuft funkar bäst.

fast ja fattar att du hade tänkte hänga den på ett snyggt sätt och det innebär oftast ett mindre synligt sätt:tungan

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag fick 1500 kr i böter i sommras för vinkeln på denna skyllten:

http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=73364

Jag kan väl fylla i att det även fanns godkänd skyltbelysning vid tillfället.
Så jävla tragiska poliser, jag tyckte att man såg den iaf. (nu var det ju jag som monterade den så jag får väl ta på mig 1% av bötesbeloppet :) :gnissla )

Hade sjuk vinkel på skylten på 125an vid några tillfällen:näsblod Men som tur är finns här knappt några poliser, förutom när Krilllan är här, han blir alltid stoppad i Kungsbacka:D :gnissla Är glad att jag har en gammal SH från 90-talet så nu sitter skylten nästan helt lodrät men det är ändå snyggt:tummenupp Gott att slippa bli stoppad för massa småtjafs:)

Gsx_R_killer

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2008
Hoj
Gixser
Har också fått 1500kr dom e jävliga tro mig så du kommer kanske undan 1 gången 2 andra gången 3 gången gillt :)

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
.
Nedan enligt KJECOP

Riktigt så enkelt är det inte... Och reglerna om placering gäller inom EU och inte bara i Sverige.

1. Reg skylten ska vara utlämnad av Vägverket för att räknas som en reg skylt
2. Den ska sitta bak
3. Det ska finnas en skyltlykta som belyser skylten under mörker
4. Registreringsskylten ska vara väl synlig och hållas i sådant skick att den lätt kan avläsas.
5. Under färd får last eller annat inte placeras så att skylten inte går att avläsa.
6. På en registreringsskylt får, förutom kontrollmärke, inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen (t.ex. så man får egentligen klistra fast en reflex på reg skylten)
7. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mer än 1,5 meter över marken när fordonet är olastat.
8. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mindre än 0,2 meter över marken eller mindre än hjulradien över marken, om denna är mindre än 0,2 meter, när fordonet är olastat.

Var hittade du dessa regler? (Vad är "enligt KJECOP"?)

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Fixa så skylten är vridbar så kan du bara justera den om dom är griniga!

Kolla R6:an i min profil så ser du en skylt som var vridbar med belysning och allt!

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Honda 125 Räser
Om skylthållaren är fastsatt både upptill & nedtill, vilket gradtal gäller då??

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS