Vinkel på registreringsskylten

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Hur då? Någon som kan rita något enkelt i paint på vad som menas med detta är lite trögfattad :va

Nä men vadå, när du sitter på den max lutning utåt 15 grader, men när du inte sitter på den och bakfjädringen skjuter upp bågens röv högre upp i luften förändras ju vinkeln, eller är jag ute och cyklar :va

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
6. På en registreringsskylt får, förutom kontrollmärke, inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen (t.ex. så man får egentligen klistra fast en reflex på reg skylten)

Motsägelsefullt.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Nä men vadå, när du sitter på den max lutning utåt 15 grader, men när du inte sitter på den och bakfjädringen skjuter upp bågens röv högre upp i luften förändras ju vinkeln, eller är jag ute och cyklar :va

Ja. Båda pratar om obelastad hoj. Alla mått på en motorcykel är mätta när hojen står belastad bara med sin egen vikt.

Tänk dig att du står vid sidan av hojen och framhjulet pekar åt vänster, som om du skulle just till att ta ner den från centralstödet.

Om regskylten är monterad ner, som på en sporthoj, så pekar den ju lite bakåt i nederkant. Den vinkeln får inte vara mer än 15 grader från lodlinjen.

Om du har en glidare och reg-skylten är monterad uppe på sissy-baren så lutar den nu oftast lite bakåt i överkant. Den vinkeln får inte överstiga 30 grader från lodlinjen. Men som redan nämnts är det mer av akademisk natur. Den skall vara fullt läsbar från ett visst avstånd bakom hojen. Det är huvudregeln.

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
--
Om regskylten är monterad ner, som på en sporthoj, så pekar den ju lite bakåt i nederkant. Den vinkeln får inte vara mer än 15 grader från lodlinjen.

Om du har en glidare och reg-skylten är monterad uppe på sissy-baren så lutar den nu oftast lite bakåt i överkant. Den vinkeln får inte överstiga 30 grader från lodlinjen.

Är det inte tvärtom? ;)

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Det var ju någon fiffig person här på SH som hade monterat typ "gångjärn" på skylten i överkant och en fjäder bakom som höll den på plats. När han körde över typ 100 km/h (kom inte ihåg exakt) då orkade inte fjädern hålla emot o skylten fälldes upp bakåt av vinddraget. Inte helt laglydigt kanske men praktiskt i vissa fall och rätt rolig uppfinning.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
vad är sant om 0grader då ?

För det kan definieras på olika vis.

Vist man kan säga att 0 grader pekas neråt, men för det första är inte jorden platt den går som en banan.

Tänk om man bor i USA i världens brantaste backe :dummer den lutar tror det var 45grader & det är ju 0 grader om man sätter något lodrätt o sen får jag ha ytterligare 15grader, blir 60graders vinkel, backen i säg är ju plan mark så då har ju man i teorin bara 15 grader teoretiskt :7peta

Står det någonstans i lagboken att båda däckena måste vara anslutande till underlaget när man mäter skyltens vinkel, tänk om den står rakt upp olastad :tungan

Själv skruvade jag bort mina sidospeglar för att kompensera vinddraget som skylten gör som ökar bensinförbrukningen, men snart åker säkert skylt/blinkers/skjuts pinnarna bort också för att kompensera allt godis jag äter för jag inte är lika strömlinje formad.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om du ritar en triangel på ett papper med 3 lika långa sidor.
Klipper ut triangeln.
Och sedan viker en av sidorna mitt på får du 30 grader.
Jag hade valt sätta skylten med lite mindre vinkel för undvika prestigediskussion om vem som mäter rätt.
Eller med gångjärn. Utan fjäder. Låt tyngdkraften göra jobbet.
Går plåtbiten skylten sitter på ner lite nedanför skylten så blir det en fin plats sätta reflexen på.
Och hur mäts 30 grader, se skiss.

Bifogat

• Skyltvinkel.jpg
    Skyltvinkel.jpg
    11.7 KB · Visningar: 100

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Enligt den skissen kommer du att få böter om du skjutsar en extremt tjock chey !
Dämparen går i botten --> Plåten tar i bakhjulet --> Plåten ramlar av.... = DYRT !! :tuttar:tuttar

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
--
Om du ritar en triangel på ett papper med 3 lika långa sidor.
Klipper ut triangeln.
Och sedan viker en av sidorna mitt på får du 30 grader.
Jag hade valt sätta skylten med lite mindre vinkel för undvika prestigediskussion om vem som mäter rätt.
Eller med gångjärn. Utan fjäder. Låt tyngdkraften göra jobbet.
Går plåtbiten skylten sitter på ner lite nedanför skylten så blir det en fin plats sätta reflexen på.
Och hur mäts 30 grader, se skiss.

Så det är alltså 30 grader "bakåtlut" på skylten sett bakifrån, eller max 15 grader "framåtlut" sett bakifrån som är gränsen? Och inte tvärtom enligt tidigare inlägg.

Dvs mer okej att ha skylten vinklad som en stänkskärm än som inredning i hjulhuset :)

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Åh vad jag saknar den lilla smileyn som äter popcorn! Den här tråden kan nog bli 100 sidor åtminstone! :D

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Åker man motard borde man fan mist få ha 45 grader, gärna 50-60, annars syns ju inte plåten när man slangar :tungan

IMG_0523.jpg

DEDÄR är bra vinkel! :brynad

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor