Vinkel registreringsskylt från 2019 - Vad gäller?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Knepigt med registreringsskylten på mitt bygge. Har tidigare läst/hört att en viss vinkel inte för vara högre än tex 15 grader men vad gäller från 2019?
Jag tolkar det som att lagen inte säger något alls om vinkeln och detta hittade jag eller är det något jag missar?
Det måste väl gälla MC också?


Lagen: 7 § Registreringsskyltarna ska vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa. https://lagen.nu/2019:383#K3P7S1
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har aldrig hört nåt om en specifik vinkel. Bara att man inte får vinkla den så att den inte går att läsa. Jag har fått gnäll från farbror blå ett par gånger ang. just detta.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
I Tyskland har polisen en vinkelmätere till hands när man blir stoppad, här i Svedala nöjer man sig med god synlighet, vad jag upplevt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
I Tyskland har polisen en vinkelmätere till hands när man blir stoppad, här i Svedala nöjer man sig med god synlighet, vad jag upplevt.
Möjligen kan det finnas en acceptabel vinkel även i Sverige. Blev en gång stoppad av en mc-polis som pratade om att vinkeln på regskylten på min hoj var för flack (hojen var dock helt original). Möjligen hittade han dock bara på, för han stoppade mig egentligen för att jag kört lite för fort (typ 20-30 km/h) men hade ingen mätutrustning på hojen då han kunde inte ge mig böter för hastigheten förklarade han.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Enligt den här gamla tråden får regplåten
högst avvika 30 grader från lodrätt när den har regnumret "uppåt" dvs nederkanten bakom överkanten
högst avvika 15 grader från lodrätt när den har regnumret "nedåt" dvs nederkanten framför överkanten på skylten.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Enligt den här gamla tråden får regplåten
högst avvika 30 grader från lodrätt när den har regnumret "uppåt" dvs nederkanten bakom överkanten
högst avvika 15 grader från lodrätt när den har regnumret "nedåt" dvs nederkanten framför överkanten på skylten.
..och det ser inte ut som att det gäller idag men sitter nog någonstans i bakhuvudet på många.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det finns visst en långtgående beskrivning vad som gäller, men som allt annat får man leta.

Börja med :
(24 kap.1 §)

"Montering av bakre registreringsskylt
1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha plats för montering av den bakre registreringsskylten och uppfylla kraven i direktiv 93/94/EEG (se 2 kap. 16 §)."

Och sen inse att de som vanligt hänvisar till ett EU-direktiv:

"4. Punkt 3.1.2 skall ersättas med följande:
”3.1.2 får sitta lodrätt i högst 30° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd uppåt,”

5. Punkt 3.1.3 skall ersättas med följande:
”3.1.3 får sitta lodrätt i högst 15° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd nedåt,”

6. Punkt 4.1 skall ersättas med följande:
”4.1 Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mer än 1,5 meter över marken när fordonet är olastat.”

7. Punkt 5.1 skall ersättas med följande:
”5.1 Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mindre än 0,2 meter över marken eller mindre än hjulradien över marken, om denna är mindre än 0,2 meter, när fordonet är olastat.”

8. Figur 1 skall ersättas med följande:


Regskylt.jpg
Vinkeln på den geometriska synbarheten (tvåplansvinkel med horisontell kant)”
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det finns visst en långtgående beskrivning vad som gäller, men som allt annat får man leta.

Börja med :
(24 kap.1 §)

"Montering av bakre registreringsskylt
1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha plats för montering av den bakre registreringsskylten och uppfylla kraven i direktiv 93/94/EEG (se 2 kap. 16 §)."


Och sen inse att de som vanligt hänvisar till ett EU-direktiv:

"4. Punkt 3.1.2 skall ersättas med följande:
”3.1.2 får sitta lodrätt i högst 30° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd uppåt,”

5. Punkt 3.1.3 skall ersättas med följande:
”3.1.3 får sitta lodrätt i högst 15° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd nedåt,”

6. Punkt 4.1 skall ersättas med följande:
”4.1 Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mer än 1,5 meter över marken när fordonet är olastat.”

7. Punkt 5.1 skall ersättas med följande:
”5.1 Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mindre än 0,2 meter över marken eller mindre än hjulradien över marken, om denna är mindre än 0,2 meter, när fordonet är olastat.”

8. Figur 1 skall ersättas med följande:


View attachment 461670
Vinkeln på den geometriska synbarheten (tvåplansvinkel med horisontell kant)”
Ganska märkligt tycker jag.
30 grader som förr. 15 grader som förr. Men var kommer 5 grader i figuren från ?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Då ser det ut som att vinklarna gäller ändå om inget uppdaterats.

Off topic: Min hoj är från 1983 och hittade intressant info när jag läste snabbt i dokumentet som att jag får ha vitt eller gult ljus fram (jag råkar ha en gul strålkastare i garaget som jag tycker är rätt ball men alltid trott den är olaglig), 2 halvljus fram får jag ha och behöver inte ha typgodkänd belysning bak.
Nämner det bara för att det skall vara sökbart för andra då detta varit funderingar för mig tidigare.
29 § Tvåhjulig motorcykel av 1984 eller tidigare års modell
får ha två halvljusstrålkastare, även om avståndet mellan de
lysande ytorna är större än 200 mm.
27 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 skall
framtill ha en eller två halvljusstrålkastare som kan avge vitt
eller gult ljus och belysa vägen framför motorcykeln utan att
blända mötande.
 
Last edited:

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Ang nummerskyltar i forntiden. För oss som var med redan på 60-talet så är det ju litet förvånande med vinkeln mot horisontalplanet osv. Det var väl egentligen inget som man funderade på då, men vi fixade ju litet med annat. Då köpte man lösa bokstäver och siffor som man monterade själv. På baksidan av sifforna satt en plastpigg som passade in i förborrade hål på skylten. Då förekom ju reg nummer med få siffor, jag hade ett fyrsiffrigt nummer på min Norton. (Vill minnas att Bosse Rindar hade A1 på sin BMW) Ville ju ha en så smal skylt som möjligt så borrade egna hål för att få siffrorna litet närmre varandra. Sen filades siffrorna så att dom blev litet smalare för att skapa aningens mellanrum. Hade den bara under ett år, men fick inga klagomål från lagen. (Ingen obligatorisk besiktning på den tiden)
 
Top